خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:‌

موانع تشکیل کابینه اسرائیل توسط نتانیاهو/ پیامدهای امنیتی ائتلاف راست‌گرایان تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۵۳۹

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: به وضوح می‌توان سهم‌خواهی‌های پنهان و آشکار در کنست اسراییل را مشاهده و درک که این موضوع برای نخست‌وزیر آینده هم مشکل‌آفرین خواهد بود.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در تشریح موانع پیش‌روی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای تشکیل کابینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تجربه چهار سال گذشته رژیم صهیونیستی در حوزه انتخابات پارلمانی (کنست) بیانگر اوضاع بحرانی سرزمین‌های اشغالی است. چالش‌های امنیتی و اقتصادی در طول این چهار سال باعث شد تا پنج بار انتخابات در اسراییل برگزار شود و هر کابینه‌ای که طی چهار انتخاب اخیر تشکیل شد در نهایت سرنوشتی جز انحلال نداشت. بر همین اساس حالا پنجمین انتخابات کنست اسراییل در حالی برگزار شد که در آن نهایتاً بنیامین نتانیاهو با ۶۴ کرسی و جناح مقابل او با ۴۷ کرسی از این انتخابات بیرون آمدند. دلیل موفقیت بنیامین نتانیاهو در این انتخابات را باید برگزاری کارزارهای هدفمند دانست.

وی ادامه داد: این کارزارها عموماً تبلیغات ناشی از فضای راستگراهای افراطی را در فلسطین اشغالی به تصویر کشیدند و همین فضاسازی باعث شد که او بتواند بر این موج سوار شود و در روزهای منتهی به انتخابات هم شاهد رادیکال شدن همین فضا بودیم. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که شخصی مانند «ایتمار بن غفیر» که یکی از نژادپرستان صهیونسیت در کنست اسراییل به حساب می‌آید خود را شریک کابینه ائتلافی آینده اسراییل می‌بیند و این در حالی است که مواضع تند او صدای اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی را هم درآورده است. از همین‌جا می‌توان سهم‌خواهی‌های پنهان و آشکار در کنست اسراییل را به وضوح درک کرد و باید توجه داشت که ادامه این روند می‌تواند مشکلات زیادی برای نتانیاهو به وجود بیاورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بدیهی است که با ورود مجدد او به عرصه سیاسی اسراییل و ائتلاف راستگرایان، بدون تردید یک وضعیت هجومی در سیاست خارجی علیه ایران نمایان خواهد شد و از سوی دیگر اقدامات او می‌تواند منجر به درگیری در سرزمین‌های اشغالی شود. در مورد پیامدهای داخلی به روی کار آمدن مجدد نتانیاهو هم باید توجه داشت که حزب لیکود و جریان‌های همسو با آن تضادهای زیادی با یکدیگر دارند و این تضادها می‌تواند بر مشکلات پیرامونی اسراییل هم تاثیر بگذارد. به عنوان مثال ما شاهد تسلیح فلسطینی‌ها هستیم و این می‌تواند وضعیت امنیتی سرزمین‌های اشغالی را به ضرر نتانیاهو و ائتلاف منتسب به او رقم بزند. از سوی دیگر تضادها در جناح راست‌گراهای تل‌آویو همچنان به قوت خود باقی است و به نظرم به زودی سهم‌خواهی‌ها یکی پس از دیگری نمایان می‌شود که این مسأله می‌تواند کار را برای نتانیاهو دشوار کند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا پرونده‌های فساد نتانیاهو می تواند به عنوان یک مانع سیاسی برای وی عمل کند یا خیر گفت: باید توجه داشت که علاوه بر مسائل مطروحه، مقاومت فلسطین و لبنان هم به عنوان یک تهدید برای آینده کابینه نتانیاهو به حساب می‌آید و اگر تمام این مؤلفه‌ها را در یک پلان کلی در نظر بگیریم می‌بینیم که او با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. بر همین اساس اگر نتانیاهو نتواند بر این مشکلات فائق آید بی‌شک کابینه او به سمت فروپاشی می‌رود و آن موقع است که باید منتظر برگزاری دور ششم انتخابات کنست در اسرائیل باشیم. بحث پرونده‌های فساد نتانیاهو هم در این میان یکی از مسائلی است که مقام‌های سیاسی اسرائیل طی روزهای اخیر به ان اشاره کرده‌اند اما معتقدم به دلیل وضعیت سیاسی و امنیتی فعلی اسراییل و چالش‌های پیش‌روی این رژیم، این پرونده‌ها مسکوت خواهد ماند اما در مقابل، فساد او می‌تواند برای مخالفان یک محور اعمال فشار بر نتانیاهو و کابینه‌اش محسوب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز