خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل «تاخیر هدفمند» در مذاکره با لبنان را در دستور کار دارد/ ترسیم هرگونه مرز زمینی یا آبی برای تل‌آویو ضمانت حقوقی و سیاسی خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۰۶۱

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اگر تل‌آویو بخواهد در روند مذاکرات اخلال ایجاد کند و پای میز مذاکره نیاید بدون شک لبنان بهره‌برداری از سهم خود در میدان کاریش را آغاز خواهد کرد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح آخرین وضعیت توافق ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه بخواهیم به ابعاد توافقنامه ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل بپردازیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که اساس این مذاکرات مسائل مربوط به منابع نفت و گاز است. واقعیت این است که در آب‌های مدیترانه شاهد گستردگی و پراکندگی منابع انرژی هستیم که گاه می‌تواند دولت‌ها را در مقابل هم قرار دهد یا حتی به یک منازعه سیاسی - نظامی منجر شود. به عنوان مثال منابعی که در نزدیکی لیبی و قبرس قرار دارد و به نوعی در گستره شرق مدیترانه واقع شده باعث ایجاد اختلاف میان ترکیه و یونان شد و در برخی مواقع دیده شده که اتحادیه اروپا به حمایت از یونان وارد تقابل با ترکیه شده است. در مورد میدان گازی کاریش و مذاکرات ترسیم مرزهای آبی لبنان و رژیم صهیونیستی هم، چنین موضوعی صادق است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که حدود ۹۰ درصد از منابع گازی کاریش متعلق به لبنان است و صرفاً ۱۰ درصد آن به اسرائیل تعلق دارد. از چند سال پیش لبنانی‌ها برای برون‌رفت از بحران اقتصادی به دنبال آن بودند که به هر ترتیب از این منابع به نفع خود استفاده کنند اما اسرائیلی‌ها دنبال استفاده چراغ خاموش از این منابع بوده و هستند. در این میان باید درک کرد که بحث ضربه زدن اقتصادی به لبنان از سال‌ها پیش توسط ایالات متحده و اسرائیل به صورت کاملاً مشخص انجام شده است و سناریوهای گوناگونی برای آن طرح و اجرا شد. به عنوان مثال باید بدانید که سرمایه‌ کلان بانک‌های لبنان در اختیار آمریکایی‌ها بوده و آنها هم این سرمایه را به قصد ضربه زدن به نظام اقتصادی بیروت از این کشور خارج کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر ایالات متحده مانع ورود دلار و بازسازی زیرساخت‌های لبنان شده است و حالا هم برای ادامه این سناریو به سراغ میدان گازی کاریش رفته است. توجه داشته باشید که چندین دور مذاکرات در مورد ترسیم مرزهای دو طرف انجام شده اما واقعیت این است که تل‌آویو دقیقاً به دنبال معکوس کردن معادله رفته است. به عبارت دیگر اسرائیلی‌ها می‌خواهند سهم خود از میدان گازی کاریش را ۹۰ درصد تثبیت کنند و ۱۰ درصد مابقی را به لبنان تحویل دهند. بیروت هم بارها اعلام کرده که به هیچ وجه از موضع و منافعش عقب‌نشینی نخواهد کرد و حزب‌الله لبنان هم مکرراً بر سهم ۹۰ درصدی لبنان از میدان گازی کاریش تاکید داشته است. از این منظر معتقدم با توجه به شرایط فعلی اسرائیل به دنبال ایجاد اخلال و عقب انداختن مذاکرات و در نهایت تحمیل تاخیر در روند مذکور هستند‌.

رضوی افزود: تل‌آویو به دنبال آن است تا با ایجاد تاخیر در فضای مذاکرات با لبنان بتواند یک بحران سیاسی یا امنیتی جدید را در محیط لبنان به وجود بیاورد یا در نهایت سعی می‌کند تا بتواند یک چهره نزدیک به خود را در ساختار بالادستی بیروت قرار دهد و بتواند دور بعدی مذاکرات را مطابق با سیاست‌هایش ادامه دهد. به همین جهت اسرائیلی‌ها تاخیر هدفمند را دنبال می‌کنند. در این میان تهدیدات نظامی اسرائیل و هشدارهای افرادی مانند وزیر جنگ این رژیم و اینکه لبنان را در مورد مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن یا اخلال در روند فعلی آن تهدید می‌کنند، به نظر یک جنگ روانی و سناریوی رسانه‌ای به حساب می‌آید. او بارها و بارها علاوه بر لبنان، ایران را هم تهدید کرده اما به خوبی می‌داند که واکنش بیروت در صورت اجرایی شدن سناریوی نظامی تند خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این که اسرائیل نمی‌خواهد وارد مذاکرات ترسیم مرزها به صورت علنی و شفاف با لبنانی‌ها شود به این دلیل است که تل‌آویو را هر طرحی که قرار باشد مرزها را ترسیم و تثبیت کند نگران می‌کند و از آن فراری است. اسرائیل اساساً نمی‌خواهد هیچ مرزی به وجود بیاید؛ چراکه اگر این اتفاق بیفتد ضمانت اجرای حقوقی و سیاسی برای آنها به وجود می‌آید و ملزم به تبعیت از آن خواهد بود. به همین دلیل فکر می‌کنم اگر اسرائیلی‌ها در روند مذاکرات مذکور اخلال جدی ایجاد کنند و پای میز مذاکره نیایند، بدون تردید لبنان شروع به بهره‌برداری از سهم خود در میدان گازی کاریش خواهد کرد. این مسأله می‌تواند تل‌آویو را به تکاپو بیندازد و در نهایت آنها را وادار به مذاکره و واکنش سیاسی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز