خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

قاچاق نفت اقلیم کردستان عراق به اسرائیل و ترکیه/شلوغی‌های بغداد یک سناریوی از پیش تعیین شده بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۳۴۱۹

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اینکه اخبار تداوم همکاری کردستان عراق و فروش نفت آن به اسرائیل در زمان زد و خوردهای اخیر برجسته شد نشان‌دهنده وجود یک سناریوی مشخص در همین خصوص است.

«سید محمد جعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به ادامه همکاری اقلیم کردستان و رژیم صهیونیستی در جهت قاچاق نفت عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که میان اقلیم کردستان عراق و به خصوص خاندان بارزانی با اسرائیل از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی رابطه وجود داشته است. در این میان اسناد و حتی کُتبی وجود دارد که این ارتباط را ثابت می‌کند و در برخی از سندها آمده است که این ارتباط عموماً یک مناسبات امنیتی بوده و پای دستگاه‌های اطلاعاتی دو طرف هم در میان بوده است. باید توجه شود که در راستای طرح خاورمیانه جدید که ایالات متحده آن را در سال ۲۰۰۸ میلادی مطرح کرد، بحث ارتباط اقلیم کردستان عراق با اسرائیل یک مسأله مهم برای واسنگتن به حساب می‌آید. آمریکایی‌ها معتقدند که اسرائیل در این طرح یک بازوی اجرایی بسیار مهم و تاثیرگذار منطقه‌ای خواهد بود و حتی بحث بر سر تشکیل چندین کشور کوچک در پس این طرح به وجود آمده است.

وی ادامه داد: از این رو اگر کمی به عقب برگردیم، می‌بینیم در مقطعی که دولت مرکزی عراق مشغول مبارزه با داعش بود، اقلیم کردستان عملاً سفره خود را از بغداد جدا کرد. بغداد بارها اعلام کرده که سهم اقلیم کردستان از مبادلات نفتی و فروش آن چیزی حدود ۱۴ تا ۱۹ درصد است و حتی برخی‌ها آن را زیر ۱۹ درصد اعلام کردند اما در این میان کُردها از فروش نفت عراق ارقام بالاتری را کسب کردند. حتی به نظر می‌رسد این اقدام‌های با مشاوره اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها صورت گرفته است که بخشی از این نفت را هم به ترکیه می‌فروشند. در زمان نخست‌وزیری حیدر العبادی بحث این بود که صادرات نفت اقلیم کردستان عراق باید شفاف شود و در نهایت درآمد حاصل از آن به حساب دولت مرکزی واریز شود تا پس از محاسبه سهم اقلیم کردستان به آنها تحویل داده شود؛ به گونه‌ای که تمامی این مسائل و تصمیمات بعد از همه‌پرسی چند سال پیش اقلیم کردستان صورت گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این در حالی است که از آن روز تاکنون همچنان اقلیم کردستان روند گذشته خود را پیش گرفته و حالا هم شاهد تداوم قاچاق نفت به اسرائیل توسط اقلیم کردستان هستیم. معتقدم که در شرایط کنونی به خصوص طی چند هفته اخیر، اقلیم کردستان از فضای مه‌آلود سیاسی بغداد باز هم سواستفاده کرده و به سمت صادرات غیرمجاز و قاچاق نفت به رژیم صهیونیستی و ترکیه رفته است که ریشه این مسأله را باید به هم ریختگی سیاسی در عراق بدانیم. توجه داشته باشید که اسرائیل به خوبی می‌داند کُردها به دنبال استقلال هستند و در این راه تا حدودی با آنها همسو شدند اما تاریخ و سوابق به خصوص در زمان حکومت صدام نشان داده است که تل‌آویو در نهایت پشت کردهای عراق را خالی کرده و عملاً آنها را بلاتکلیف می‌گذارد.

رضوی افزود: در این میان باید توجه کرد که قاچاق نفت اقلیم کردستان عراق و فروش آن به ترکیه و اسرائیل یک جنبه دیگر هم دارد که به بحران انرژی برآمده از جنگ اوکراین مربوط است. ایالات متحده با توجه به در پیش‌رو بودن فصل سرما به دنبال تامین انرژی برای اروپا است و به همین دلیل نیاز به انرژی از سوی آنها بیش از گذشته احساس می‌شود. بر همین اساس گفته می‌شود که نفت اقلیم کردستان عراق به صورت قاچاق و غیرقانونی نه تنها به اسرائیل و ترکیه بلکه به کشورهایی مانند یونان و ایتالیا هم فروخته میشود. اینکه اخبار تداوم همکاری کردستان عراق و فروش نفت آن به اسرائیل در زمانی مطرح می‌شود که صدری‌ها بغداد را به تصرف خود درآورده بودند دقیقاً نشان‌دهنده وجود یک سناریوی مشخص در همین خصوص است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این جهت بحث انرژی برای اسرائیل و کشورهای غربی آن هم در شرایط فعلی بسیار مهم است و باید بدانیم در طرح جو بایدن برای ناتوی خاورمیانه نام عراق هم به چشم می‌خورد که دلیل گنجاندن نام این کشور صرفاً بحث نفت بغداد است. بر همین اساس احتمال دارد که این روند بیش از گذشته شدت بگیرد و باید متوجه بود که شلوغی‌های بغداد در نگاه کلان بی‌ارتباط با این مسأله نیست. مضاف بر اینکه قاچاق‌های مورد نظر از مبدا اقلیم کردستان صرفاً به نفت محدود نمی‌شود، بلکه از مواد مخدر و سیگار گرفته تا سایر محورها را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز