خبرگزاری کار ایران

دومین سالگرد انفجار بیروت؛

دستمالچیان: المستقبل در مورد فاجعه بندر بیروت پاسخ دهد/ غرب به دنبال مقصر جلوه دادن حزب‌الله است/ ۲ عامل اصلی عدم به ثبات رسیدن لبنان

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۶۴۸

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: ساختار و سیاستی که از سوی طوایف و جریان‌های سیاسی لبنان در پیگیری می‌شود، عملاً علیه منافع ملی است و دقیقاً نشان از نفوذ گسترده غرب دارد.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به دومین سالگرد انفجار بندر بیروت در تشریح ادامه پیامدهای این رخداد خونین بر پیکره لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه شود که اصولاً پرونده‌سازی سیاسی – امنیتی یکی از شگردها و استاندارهای دوگانه غرب در مقابل جریان‌ها و اشخاصی است که با منافع آنها همسو نیستند یا علیه آنها فعالیت می‌کنند و اتفاقاً این یک موضوع مسبوق به سابقه است. این اقدام برای جوسازی و اتهام‌زنی در نظام بین‌الملل انجام می‌شود که در مورد پرونده ترور رفیق حریری هم شاهد چنین مساله‌ای بودیم که البته موفق نشدند. در مورد پرونده انفجار بندر بیروت هم کاملاً اوضاع مشخص است؛ چراکه از ابتدای این رخداد تا به امروز که حدود دو سال از وقوع آن می‌گذرد شاهد این هستیم که با انواع و اقسام حربه‌ها به دنبال آن هستند تا حزب‌الله لبنان را به هر ترتیب که شده محکوم کنند.

وی ادامه داد: مساله اینجاست که در انفجار بیروت ما شاهد آن هستیم که حجم عظیمی از یک ماده منفجره به شدت خطرناک و حساس به ضربه و حرارت در منطقه‌ای دپو شده که تحت مدیریت جریان المستقبل قرار داشته و سوال این است که چگونه می‌شود این جریان هیچ مسئولیتی در قبال این انفجار به عهده نمی‌گیرد؟ پاسخ کاملاً سیاسی و ریشه در رقابت‌های داخلی و خط‌دهی‌های خارجی دارد و جالب اینجاست که المستقبل هنوز و با گذشت دو سال از انفجار بیروت هیچ پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای ارائه نمی‌کند و اقدام به متهم کردن حزب‌الله لبنان می‌کنند. این در حالیست که مردم لبنان بارها به خیابان‌ها آمدند و حمایت علنی خود از حزب‌الله را اعلام کردند و به همین دلیل معتقدم که این پرونده را باید مدل از مهندسی غرب در لبنان علیه مقاومت این کشور دانست تا بتوانند اوضاع را به نفع خود جهت‌دهی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: باید متوجه بود که  لبنان با گذشت دو سال از انفجار بندر بیروت به دو مشکل اساسی دست و پنجه نرم می‌کند که نخست ساختار طایفه‌ای و دوم هم دخالت کشورهای خارجی است. این دو مساله یک زخم اساسی را بر پیکره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی لبنان گذاشته است و خروجی آن را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. معتقدم که این ساختار و سیاستی که در این میان از سوی طوایف و جریان‌های سیاسی در حال پیگیری است، عملاً علیه منافع ملی قلمداد می‌شود؛ چراکه این طوایف به نوعی نشان‌دهنده تمایل آنها بر غرب است و از سوی دیگر زیاده‌خواهی انفرادی و گروهی را به نمایش می‌گذارد. این ساختار متاسفانه هر روز فرسوده‌تر می‌شود و بیشتر خودش را نشان خواهد داد و معتقدم که هیچ عزم جدید برای تغییر آن وجود ندارد و باید هر چه زودتر این هرم سیاسی دستخوش تغییرات جدی شود.

دستمالچیان افزود: وضعیت سیاسی و اجتماعی در لبنان که از ساختار معیوب آن نشأت می‌گیرد در واقع یک مشکل اساسی به وجود آورده و نمی‌گذارد این مسائل حل و فصل شود. طوایف و جریان‌های سیاسی در این کشور اساساً باید به یک جمع‌بندی مشخص در مورد تغییر وضعیت فعلی برسند ولی ماسفانه در میان سیاستمداران و جریان‌های سیاسی لبنان ما طیف‌هایی را می‌بینیم که به خارج از این کشور متصل هستند و تمام خط و خطوط تئوری و عملی‌شان از غرب به آنها تزریق می‌شود که نمونه آن را می‌توان سمیر جعجع دانست که در قائله‌های سیاسی و آشوب‌های اجتماعی همیشه در صف اول قرار دارد. اقدامات اشخاصی مانند او و خط‌دهی خارجی باعث می‌شود که تغییرات در لبنان به صورت صحیح اعمال نشود و در این راه میلیاردها دلار هزینه شده تا دخالت‌های خارجی و بیرونی بتوانند اوضاع را به سمت و سوی دیگر ببرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من در لبنان ما شاهد یک دوگانه چند جهته هستیم که در حال دست و پنجه نرم کردن با یکدیگر هستند که آن هم تقابل میان محور شرق و غرب است. برخی از جریان‌ها در حال مقابله جدی و عملی با نفوذ صهیونیست‌ها در لبنان هستند که در منطقه هم شاهد چنین تقابلی در سطح کلان‌تر هستیم که بحث مقابله با حملات اسرائیل به غزه در همین راستا معنا پیدا می‌کند. محور بعدی هم تنش جریان‌های داخلی است که از خارج خط می‌گیرند و به همین دلیل بعید می‌دانم که تا سال آینده و در سومین سالگرد انفجار بندر بیروت اوضاع بهتر شود؛ چراکه این بحران و حل ان نیازمند به زمان و مقاومت همه‌جانبه دارد تا بتواند اوضاع را بهتر کند. بر همین اساس است که می‌بینیم دبیرکل حزب‌الله لبنان در دومین سالگرد انفجار بندر بیروت صراحتاً اعلام می‌کند که غرب به دنبال آن است تا از این پرونده علیه حزب‌الله استفاده کند؛ چراکه او هم بر سناریوی مذکور اشراف دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز