خبرگزاری کار ایران

نوام چامسکی:

با پیوستن اوکراین به ناتو خطر تکرار طرح بارباروسا برای روسیه وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۹۵۱

مورخ و فیلسوف آمریکایی احتمال پیوستن اوکراین به ناتو را به طرح «بارباروسا» به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی تشبیه کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «نوام چامسکی»، مورخ و فیلسوف آمریکایی گفت که احتمال پیوستن اوکراین به ناتو می‌تواند برای روسیه به اندازه طرح «بارباروسا» به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی خطرناک باشد. 

چامسکی در مصاحبه‌ای با سازمان صلح ماساچوست تاکید کرد که فقدان موانع طبیعی بزرگ بین کشورها می‌تواند به طور فرضی برای حمله به خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

این مورخ آمریکایی حمله نازی‌ها به روسیه را مورد استناد قرار داد و خاطرنشان کرد:‌ «حمله نازی‌ها از طریق خاک اوکراین با توجه به فقدان مرزهای دفاعی بین کی‌یف و مسکو و امتداد دشت‌های هموار انجام شد». 

وی افزود:‌« همه رهبران آمریکا به خوبی می‌دانند که اوکراین خط قرمز روسیه است».

چامسکی گفت: «با نگاهی به نقشه می‌توانیم تاریخ اخیر یعنی عملیات بارباروسا را به یاد آوریم. دقیقا برای ما روشن خواهد شد که چرا میخائیل گورباچف یا هر رهبر دیگر روسیه اجازه ندادند اوکراین و گرجستان به ناتو بپیوندند».

بارباروسا نام رمزی است که کشورهای محور برای عملیات علیه اتحاد جماهیر شوروی انتخاب کردند. این حمله در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ با شرکت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار سرباز محور در جبهه‌ای به طول ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر آغاز شد.

این عملیات با انتساب به «‌فردریک بارباروسا»، امپراتور آلمان بارباروسا نامگذاری شد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز