خبرگزاری کار ایران

سناریوی جدایی تگزاس از ایالات متحده

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۳۹۰

یکی از بدترین سناریوها برای آمریکا طی ماه‌های آینده تشدید خشونت سیاسی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ است

به گزارش ایلنا به نقل از بیزینس اینسایدر، یکی از بدترین سناریوها برای آمریکا طی ماه‌های آینده تشدید خشونت سیاسی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ است: براساس این سناریو، قانونگذاران در چندین ایالت به جدایی از ایالات متحده رای دادند و از آنجایی که دولت فدرال حاضر به پذیرش این امر نیست، درگیری مسلحانه آغاز می‌شود.

تصور تفرقه سیاسی که به یک جنگ داخلی تمام‌عیار می‌انجامد ممکن است بعید و حتی غیرقابل تصور به نظر برسد. اما برخی از دانشمندان علوم سیاسی می‌گویند که این مسئله را به طور کامل نمی‌توان رد کرد. 

«کارول امبرتون»، استاد تاریخ در دانشگاه بوفالو که در حوزه جنگ داخلی آمریکا تحقیق می‌کند، در این رابطه گفت: «ممکن است موارد دیگری از خشونت مانند آنچه در ششم ژانویه دیدیم، رخ دهد. وقتی سیاستمدارانی دارید که همه را عصبانی می‌کنند و مجریان قانون که به‌نوعی در واکنش‌های خود بی‌هدف یا ضعیف عمل می‌کنند، فکر می‌کنم ترکیبی واقعاً ناپایدار دارید که این نوع گروه‌ها را مجاب می‌کند به کاری که انجام می‌دهند ادامه دهند.»

در چند ماه گذشته، چندین قانونگذار جمهوری‌خواه از جدایی ایالت‌های خود از ایالات متحده حمایت کرده‌اند. برخی از رای‌دهندگان نیز در فکر جدایی هستند. «دون رودز»، یک کهنه‌سرباز ۶۳ ساله، با اشاره به تبدیل شدن تگزاس به یک کشور مستقل (همانطور که قبل از الحاق آن در سال ۱۸۴۵ بود) گفت: «ما باید جدا شویم.»

«دانیل میلر»، رئیس جنبش ملی‌گرای تگزاس، سازمانی که از تبدیل شدن تگزاس به یک کشور مستقل حمایت می‌کند، گفت که ایده جدایی تگزاس چیز جدیدی نیست. وی گفت: «بیایید صادق باشیم! تگزاس از زمانی که ما در سال ۱۸۴۵ به اتحادیه ملحق شدیم، تقریباً همواره به خروج به‌عنوان یک گزینه نگاه می‌کرده است.»

وی افزود: «وقتی مردم می‌گویند که تگزاس نمی‌تواند به عنوان یک کشور مستقل موفق شود، باید به همه مزیت‌های طبیعی که داریم نگاه کنیم؛ ما نهمین اقتصاد بزرگ در جهان هستیم. قدرت اقتصادی ما در سطح جهانی قوی‌تر از روسیه است.» وی در ادامه گفت: «نه تنها به قدرت اقتصادی بلکه منابع طبیعی ما نیز جالب‌توجه است و باید روحیه مستقل تگزاسی‌ها را نیز در نظر گرفت که معتقدند واقعاً کسی بهتر از ما نمی‌تواند بر ما حکومت کند.»

ماده ۱، بخش ۲ قانون اساسی تگزاس می‌گوید که تگزاسی‌ها حق دارند «دولت خود را تغییر دهند، اصلاح کرده یا لغو کنند.» اما یک پرونده دادگاه عالی ایالات متحده از مدت‌ها قبل تعیین کرد که ایالت‌ آمریکا حق خروج و جدایی از این کشور را ندارند. اما اگر بنا باشد تگزاس از کل سیستم آمریکا خارج شود، حکم دادگاه ایالات متحده اهمیتی چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

این البته جنبش جدیدی نیست. مورخان می‌گویند که می‌توان جنبش جدایی تگزاس را تا دوران پس از جنگ داخلی دنبال کرد. سال گذشته، نماینده ایالت کایل بیدرمن، «آر-فردریکسبورگ»، لایحه‌ای را ارائه کرد که با سؤالی اساسی: «آیا قانونگذار ایالت تگزاس باید طرحی برای خروج از ایالات متحده ارائه کند؟» این لایحه مورد توجه عمومی قرار گرفت اما راه به جایی نبرد. 

بنابراین چه‌بسا بتوان گفت که بحث جدایی ایالت‌هایی چون تگزاس از آمریکا همچنان باز است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز