خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

دلایل انتقال پرونده قتل خاشقجی به عربستان از سوی ترکیه/ سناریوی اسرائیل برای متحد کردن مخالفان تهران با یکدیگر

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۲۱۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: ترکیه با انتقال پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی به ریاض در اصل می‌خواهد با عربستان وارد روابط جدید شود که البته اسرائیل هم از این پیوند به نفع خود استفاده خواهد کرد.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل انتقال پرونده قتل جمال خاشقجی به عربستان از سوی دولت  ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسأله تحویل و انتقال پرونده قتل جمال قاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به ریاض را باید در چارچوب کلی سیاست خارجی ترکیه مورد تحلیل قرار داد و از سوی دیگر این موضوع ممکن است به شرایط فعلی منطقه هم مربوط باشد. در وضعیت کنونی شاهد آن هستیم که ترکیه به دنبال آن است تا بتواند روابطش با اسراییل و کشورهای عربی منطقه را بیش از گذشته ترمیم کرده و عمیق کند. به نظرم انتقال پرونده مذکور به عربستان سعودی از سوی آنکارا در همین راستا می‌تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد. چندی پیش شاهد آن بودیم که رییس رژیم صهیونیستی به آنکارا سفر کرد و بعد از گذشت حدود یک دهه، یخ روابط میان تل‌آویو و آنکارا آب شد.

وی ادامه داد: همین مسأله نشان می‌دهد که نه تنها ترکیه، بلکه اسراییل هم به دنبال آن است تا آنکار بتواند با سایر کشورهای دیگر روابطش به حالت قبل باز گرداند تا شاید از طریق این کشور بتواند با ریاض روابط خود را عادی کند. تل‌آویو به دنبال آن است تا از روابطش با ترکیه به نفع خود و در جهت عادی‌سازی مناسباتش با عربستان سعودی استفاده کند و در نهایت این شبکه قرار است علیه تهران موضع‌گیری کند. بر همین اساس اسرائیل به دنبال متحد کردن مخالفان تهران با یکدیگر است و در این میان بخشی از دلایل غیر مستقیم انتقال پرونده قاشقجی به عربستان می‌تواند همین مسایل باشد. موضوعی که در این میان باید به آن اشاره شود این است که پرونده مذکور اساساً یک بحث حقوق بشری به حساب می‌آید که در همان ابتدای امر سروصدای زیادی به راه انداخت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: ترکیه هم از این پرونده به نفع خود در جهت هم‌گرایی با قطر و استفاده از اختلاف دوحه با عربستان استفاده کرد و قطری‌ها هم برای جبران این موضوع، میلیاردها دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کردند. اما حالا می‌بینیم که آنکارا از همین پرونده به عنوان یک اهرم جدید سیاسی استفاده می‌کند. بسیاری از منتقدان و ناظران بین‌المللی و حقوق بشری معتقدند عملکرد سازمان ملل در قبال پرونده قتل جمال قاشقجی چندان مفید نبوده و می‌گویند چرا در این مدت هیچ اتفاق مثبتی برای پیگیری این پرونده و محکوم کردن مقامات عربستان رخ نداده است. همین منتقدان صراحتاً اعلام می‌کنند که حالا دولت ترکیه در حال سوء‌استفاده از این پرونده حقوق بشری برای تامین منافع سیاسی خود است که در نهایت بحث حل اختلاف میان ریاض و آنکارا مطرح می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که پرونده  مذکور زمانی به عربستان منتقل می‌شود که دستگاه قضایی این کشور در حال دادرسی و رسیدگی به آن بوده و همین موضوع می‌تواند پیگیری قضایی و تعقیب کیفری مجرمانی که برای آنها اعلان قرمز صادر شده را بلاتکلیف بگذارد. لذا بخش عمده‌ای از دلایل انتقال این پرونده مسایل سیاسی و عادی‌سازی روابط با عربستان بوده و در بطن عادی‌سازی روابط عربستان با ترکیه هم مسائلی نهفته که بدون شک به اسرائیل مربوط است و به موازات این موضوعات پیگیری می‌شود؛ چراکه ترکیه به دلیل گره‌های دینی با جهان اسلام می‌تواند سکوی خوبی برای اسرائیل به حساب بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز