خبرگزاری کار ایران

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن:

تلاش برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۸۶۱

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن اعلام کرد که تلاش‌ها برای اعلام آتش‌بس در یمن در ماه رمضان همچنان در جریان است.

به گزارش ایلنا، «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن اعلام کرد که تلاش‌ها برای اعلام آتش‌بس در یمن در ماه رمضان همچنان در جریان است. دفتر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با انتشار بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد که گروندبرگ به ارتباط با همه طرف‌ها و تلاش‌ها برای تحقق آتش‌بس در ماه رمضان ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است که گروندبرگ بار دیگر خواستار توقف بحران فعلی در یمن شده است و از گام‌هایی که تاکنون طرف‌های درگیر در جنگ یمن برای برقراری آتش‌بس برداشته‌اند، استقبال می‌کند.

بر اساس این گزارش، از یک ماه پیش تلاش‌ها برای اجرای طرح آتش‌بس در جنگ یمن در ماه رمضان از سوی نماینده ویژه سازمان ملل در یمن در جریان است و گفت‌وگوهای متعددی در این باره برگزار شده است.

 نیروهای ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ حملات خود علیه انصارالله یمن را آغاز کردند. در جریان جنگ یمن تاکنون بیش از ۳۷۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و از آن به عنوان یکی از فاجعه‌بارترین جنگ‌ها یاد شده است.

گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در یمن از برگزاری جلسات مشورتی با بیش از ۱۰۰ شخصیت یمنی در حوزه‌های اقتصادی، امنیت، جامعه مدنی و همچنین نمایندگان احزاب سیاسی خبر داده بود. وی همچنین اعلام کرد که مذاکرات با دولت مستعفی و فراری و نیروهای انصارالله و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دارد و تلاش خواهد شد تا با جامعه یمن از جمله جوانان این کشور ارتباط برقرار شود تا نیازها و انتظارات مردم یمن برآورده شود.

سفارت آمریکا در صنعا نیز مدعی شد که جامعه بین‌المللی به ترویج صلح در یمن متعهد است و به طور کامل از تلاش‌های گروند برگ نماینده ویژه سازمان ملل در یمن برای اجرای طرح آتش بس حمایت می‌کند.

دفتر نماینده ویژه سازمان ملل در یمن همچنین هفته گذشته در بیانیه رسانه‌ای همچنین اعلام کرد که وی با نمایندگان مجموعه‌های مختلف و احزاب سیاسی از جمله حزب اتحاد الرشاد و دفتر سیاسی مقاومت ملی و ائتلاف ملی جنوبی یمن دیدار کرده است. این دیدارها بر ضرورت اجرای اقداماتی با هدف کاهش تاثیر جنگ بر غیرنظامیان یمن تاکید داشت.

بر اساس این بیانیه، مذاکرات همچنین بر ضرورت اجرای آتش‌بس در تمامی بخش‌های کشور یمن و توقف فعالیت های نظامی متمرکز بود.

منابع آگاه همچنین به روزنامه العربی الجدید خبر دادند که دور جدید مذاکرات یمنی با نمایندگان طرف‌های درگیر در جنگ یمن برگزار خواهد شد و قرار است گروندبرگ گفت‌وگوهایی را با نمایندگانی از دولت مستعفی یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و نیروهای انصارالله یمن با هدف اجرای آتش‌بس انسانی احتمالی در جریان ماه رمضان برگزار کند.

به موازات گفت‌وگوهای امان، چین حمایت خود را از آتش بس انسانی در ماه رمضان در یمن اعلام کرده است.

«محمد عبدالسلام» مشاور ارشد نیروهای انصارالله یمن، پنجشنبه گذشته اعلام کرد که تماس تلفنی از سفیر چین در یمن دریافت کرده است و در آن وضعیت انسانی و سیاسی در یمن و مسیر آتش‌بس احتمالی بشردوستانه تحت نظارت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گرفته است. در توییت عبدالسلام آمده است: «تماس تلفنی از سفیر چین در یمن دریافت کردیم و در آن وضعیت انسانی و سیاسی در یمن و مسیر آتش‌بس احتمالی بشردوستانی تحت نظارت سازمان ملل متحد که شامل رفتارهای بشردوستانه و توقف عملیات نظامی است را بررسی کردیم».

این مسئول ارشد انصارالله یمن در حساب کاربری رسمی خود در توییتر اعلام کرد که آتش‌بس مورد انتظار، شامل درمان‌های انسانی و توقف عملیات نظامی خواهد بود. وی درباره ماهیت این درمان‌ها و اینکه ایا ائتلاف نظامی سعودی با لغو ممنوعیت هوایی و دریایی از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده موافقت خواهد کرد یا نه، جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

انصارالله یمن در نیمه ماه مارس اعلام کرد که در اقدام ابتکاری کشورهای خلیج‌فارس برای برقرای گفت‌وگوهایی با حضور نیروهای درگیر در جنگ یمن که برای ۲۹ مارس تا هفتم آوریل در ریاض برنامه‌ریزی شده است، به دلیل برگزاری آن در کشور دشمن، مشارکت نخواهد داشت.

جنگ یمن موجب کشته شدن شدن صدها هزار نفر در این کشور شده است. ملیون‌ها نفر نیز در یمن در آستانه قحطی قرار دارند. سازمان ملل بحران یمن را بدترین بحران انسانی در جهان خوانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز