خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به ۳ کشور عربی/ امکان‌سنجی ترمیم روابط لبنان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس توسط ماکرون

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۲۹۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگرچه دلیل اصلی سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به عربستان، امارات و قطر عموماً اقتصادی است ولی پاریس به دنبال آن است تا طرح ابتکار عملش در لبنان با فروپاشی روبه‌رو نشود و به همین دلیل ترمیم روابط بیروت با اعراب را پیگیری می‌کند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به استعفای وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در آستانه سفر رئیس جمهوری فرانسه به کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس و احتمال رفع تنش میان بیروت و دولت‌های عربی منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر و بالاخره پس از فراز و فرودهای بسیار، شاهد استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان بودیم که برخی‌ این اقدام را حاکی از نفوذ عربستان سعودی و اعمال فشارهای این کشور بر بیروت می‌دانند. توجه داشته باشید که نفوذ سعودی‌ها و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در جغرافیایی مانند لبنان و غیره از سال‌ها پیش مشهود بود و حتی در زمان سعد الحریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان هم شاهد این اعمال نفوذد بودیم؛ به گونه‌ای که وی پس از سفر به عربستان توسط دستگاه امنیتی این کشور تحت حصر قرار گرفت و این به معنای نفوذ سعودی‌ها در بیروت بود که باعث شد وضعیت لبنان به اینجا کشیده شود.

وی ادامه داد: هنوز هم این روند وجود دارد و شاهد آن هستیم که وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان به دلیل انتقاد از رفتار عربستان در پرونده یمن به مرز استعفا رسید و اخیرا هم از این سمت کناره‌گیری کرد. بر این اساس معتقدم کنار گذاشتن کسانی مانند قرداحی شاید اول راه باشد و امکان دارد که سعودی‌ها با همراهی کشورهایی مانند امارات، کویت، بحرین و غیره پا را فراتر بگذارند اما برخی دیگر هم معتقدند احتمال وقوع سناریوی مشابه بسیار ضعیف است. واقعیت این است که عربستان به قصد خود برای کنار گذاشتن قرداحی رسید اما اینکه بخواهد پا را فراتر از وضعیت کنونی بگذارد کمی بعید است. آنها صرفاً می‌خواستند با استفاده از مانور سیاسی و رسانه‌ای لبنان را تنبیه کنند و این اعمال فشار به نتیجه رسیده اما ادامه آن متصور نیست. در این میان سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به امارات، قطر و عربستان سعودی باید مدنظر بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم که فرانسه به دلیل خالی شدن منطقه از حضور نسبی ایالات متحده وارد میدان شده است و حالا در حال جای‌گیری در شطرنج سیاسی خاورمیانه است. نکته بعدی این است که فرانسوی‌ها همچنان از خروجی پیمان آکوس و ضرر چند میلیارد دلاری که به اقتصادشان وارد شده ناراحت هستند و حالا در حال جبران همان ضرر در حاشیه خلیج فارس هستند. آنها به نوعی می‌خواهند اوضاع را به نفع خود جهت‌دهی کنند که در این میان پر کردن خلأ حضور ایالات متحده هم بخشی از این ماجرا خواهد بود. لذا حضور رئیس‌جمهوری فرانسه در ابوظبی، دوحه و ریاض را باید به دو بخش اقتصادی و سیاسی تقسیم کنیم. تجدید دیدار امانوئل ماکرون با مقام‌های حاشیه خلیج فارس به خصوص ولیعهد عربستان که هم اکنون زیر بار انتقادها از پرونده جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی قرار دارد تا حدودی می‌تواند اقتصادی و سپس سیاسی باشد.

زرگر افزود: معتقدم که پاریس در حال اهرم‌سازی در منطقه و حاشیه خلیج‌فارس به نفع خود است اما آنچه که به لبنان مربوط می‌شود، تلاش ماکرون برای جهت‌دهی به روابط شکننده و مه‌آلود کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با لبنان است. ماکرون به دنبال آن است تا بتواند با نزدیک شدن به کشورهای عربی در وهله اول منافع ملی فرانسه را تامین کند و در وهله دوم آنها را به سمت تنش‌زدایی با لبنان پیش ببرد. نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که فرانسوی‌ها با استفاده از اهرم مسیحیت به دنبال آن هستند تا نفوذ خود در لبنان را همانند گذشته زیاد کنند و در این راستا سعی می‌کنند با نزدیک کردن بیروت به مخالفانش از فروپاشی طرح ابتکار پاریس برای لبنان جلوگیری کنند اما در این مقطع باید متوجه باشید که سیاست‌ها در خاورمیانه بسیار پیچیده است. یک سر این سیاست‌ها در ریاض و یک سر آن در پاریس و بریتانیا و مابقی آن توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی بررسی و تحلیل می‌شوند و در نهایت خروجی آن وضعیت فعلی خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که آمریکایی‌ها به دنبال آ‌رام کردن منطقه برای منافع خود هستند و فرانسوی‌ها هم از این فرصت به نفع خود استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال در پرونده هسته‌ای ایران و برجام، فرانسوی‌ها نمی‌خواهند نقش «پلیس بد» را ایفا کنند و در اینجا است که می‌بینیم پاریس به ایفای نقش جدید روی آورده است. بر همین اساس و با توجه به معادله‌‌هایی که در جریان است، فکر نمی‌کنم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که چندان در مورد ترمیم روابطشان با لبنان سخت بگیرند؛ چراکه دیپلماسی در حاشیه خلیج‌فارس نسبت به گذشته بسیار فعال است و در مجموع آنها می‌خواهند تنش‌ها را کم کنند و بحث رقابت‌های اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا را کلید بزنند. اروپا عملاً به دنبال آن است که بازار اقتصاد ایران را پس از برجام به دست بگیرد که این هم جزئی از معادلات منطقه خواهد بود و در مجموع سفر ماکرون به سه کشور عربی را باید بخشی از سناریوی جاری در لبنان دانست تا شاید او بتواند تنش‌ها را کم و مجدداً صحنه را مدیریت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز