خبرگزاری کار ایران

سوزان رایس:

گفت‌و‌گوی تلفنی اوباما و روحانی سازنده بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۶۶

واضح است که زمانی که دو رهبر از دو کشوری که ۳۵ سال است در این سطح با یکدیگر گفت‌و‌گو نداشته‌اند،(وارد تماس می‌شوند) اتفاقی پیشگامانه است ولی هر دو طرف متعهد به تلاش برای جست‌و‌جوی یک مسیر دیپلماتیک به صورت سازنده شده‌اند.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا که طی بیش از سه دهه گذشته بی‌سابقه بود را «دوستانه و سازنده» توصیف کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از سی ان ان، رایس مدعی شد که هیات ایرانی درخواست گفت‌و‌گوی تلفنی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و «حسن روحانی» همتای ایرانی وی را مطرح کرد.
به گفته رایس، این درخواست زمانی مطرح شد که از چند روز قبل مشخص شده بود دیدار مستقیم بین اوباما و روحانی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: «در اقدامی تعجب آور آن‌ها با ما تماس گرفتند و گفتند که روحانی در مسیر خروج از شهر خواستار گفت‌و‌گوی تلفنی با اوباما است. ما توانستیم ترتیب این گفت‌و‌گو را بدهیم و این تماس سازنده بود.»
رایس همچنین گفت: «این گفت‌و‌گوی تلفنی که ۱۵ دقیقه طول کشید و همراه ترجمه بود، تماسی کوتاه بود ولی برای انتقال پیام هر دو طرف کفایت می‌کرد.»
وی افزود: «واضح است که زمانی که دو رهبر از دو کشوری که ۳۵ سال است در این سطح با یکدیگر گفت‌و‌گو نداشته‌اند،(وارد تماس می‌شوند) اتفاقی پیشگامانه است ولی هر دو طرف متعهد به تلاش برای جست‌و‌جوی یک مسیر دیپلماتیک به صورت سازنده شده‌اند.»
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که روحانی به نوبه خود تاکید کرده است که ایران تمایلی به دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد.

وی تاکید کرد که اکنون فرصتی پیش آمده است که پیشنهاد یک راه حل دیپلماتیک به آزمون گذاشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز