خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

استیضاح ترامپ برای کنار گذاشتن او از ساختار سیاسی است/ واشنگتن روزهای خطرناکی را تا ۲۰ ژانویه سپری می‌کند/ یک یادگاری منفور برای آمریکا به جا ماند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۴۴۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته بود که اگر در انتخابات پیروز نشود، انقلاب به پا می‌شود و به نظرم این موضوع باتوجه به رفتار طرفدارانش بسیار خطرناک است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و پیامدهای تصویب قطعنامه کنگره آمریکا مبنی بر فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای برکناری دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در دوران «آبراهام لینکن» زمانی که جنگ‌های شمال و جنوب در ‌آمریکا به پایان رسید، طرحی در مجلس شمال آ‌مریکا به تصویب رسید که بر اساس آن اعلام شد کسانی که یاغی‌گری و شورش را عملیاتی می‌کنند و در ناحیه جنوب آ‌مریکا دست به طغیان سیاسی می‌زنند، حق ندارند برای مناصب ارشد فدرالی و ایالتی انتخاب شوند. بر همان اساس یک سنت در ایالات متحده تا به امروز وجود دارد و آن هم عدم به کارگیری چنین افرادی است. بر همین اساس با توجه به اتفاقاتی که اخیراً در مورد کنگره آمریکا رخ داد، حاکمیت قانون و دموکراسی در ایالات متحده با تهدید روبه‌رو شد و همین موضوع موجب شده تا بحث اسیتضاح «دونالد ترامپ» به عنوان محرک این آشوب کلید بخورد.

وی ادامه داد: بر این اساس، استیضاح ترامپ بر اساس بند چهارم از متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده توسط کنگره اجرایی شد و بر اساس آن لایحه استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا به تصویب رسید. در این میان دو مساله وجود دارد که به نوعی با استیضاح، ارتباط مستقیم دارد؛ نخست آنکه اثبات کنند که ترامپ لیاقت ریاست جمهوری را ندارد و دوم آنکه تصویب استیضاح و عملیاتی شدن آن ترامپ را مجبور می‌کند تا در دوره‌های بعدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند و اساساً از عرصه سیاسی کنار گذاشته می‌شود. به یاد داریم که دموکرات‌ها از سال ۲۰۱۶ به دنبال هدف قرار دادن ترامپ بودند که در نهایت استیضاح او رقم خورد اما با حمایت جمهوری‌خواهان خروجی استیضاح منفی شد و ترامپ در کاخ سفید باقی ماند. حالا دومین بار است که ما شاهد استیضاح او از سوی قوه مقننه ایالات متحده هستیم اما این بار تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درست است که دموکرات‌ها آغاز کننده این نزاع سیاسی هستند اما وقایع کنگره باعث شد تا جمهوری‌خواهان زیادی از ترامپ فاصله بگیرند و این موضوع می‌تواند به ترامپ ضربه سنگینی وارد کند. دموکرات‌ها به دنبال آن هستند تا در دقیقه ۹۰ به ترامپ ضربه بزنند اما مسأله اینجاست که داده‌های خطرناکی در مورد وضعیت روزهای آینده آمریکا وجود دارد. همه به یاد دارند که ترامپ در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که اگر پیروز نشود، در آمریکا انقلاب به راه می‌افتد. به نظرم این سخن او هر چند خطرناک و ناقض نظم قانون و دموکراسی است، اما به صورت مشهود می‌بینیم که طرفداران او تهدید کردند که اگر استیضاح انجام شود، با اسلحه به خیابان‌ها خواهند آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ساختار امنیتی ایالات متحده نتواند تا یک هفته آینده که مراسم تحلیف «جو بایدن» در واشنگتن برگزار می‌شود، طرفداران ترامپ را آرام کند، بدون تردید یک فاجعه رخ خواهد داد. بسیاری معتقدند که ما در وضعیت کنونی شاهد افول دموکراسی در آ‌مریکا هستیم اما در مقابل نظریه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد دموکراسی انعطاف‌پذیر است و آمریکا می‌تواند به سنت‌های دیرینه خود پس از خروج ترامپ از کاخ‌سفید بازگردد. توجه داشته باشید که طیف منتسب به ترامپ به شدت افراطی هستند و با عملیاتی شدن استیضاح، آمریکا و به خصوص واشنگتن باید منتظر روزهای پرخطر باشد. معتقدم که ترامپ یک یادگاری بسیار زشت و منفور از خود برای آمریکا به جای گذاشت و لطمه جدی به جمهوری‌خواهان زد؛ چراکه در تاریخ ایالات متحده او اولین رئیس‌جمهوری است که دو بار استیضاح شده و روند اجرای استیضاح هم به دلیل آن است که بتوانند سد راه او برای ادامه فعالیت‌های انتخاباتی‌اش تا سال ۲۰۲۴ شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز