خبرگزاری کار ایران

بیانیه برخی فعالان زیست محیطی استان بوشهر برای حفاظت از پارک ملی نایبند

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۵۰۴

برخی انجمن های محیط زیستی استان بوشهر در بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از تخریب محیط زیست ساحل نایبند و پس گرفتن شکایت شرکت آریا ساسول از فعال محیط زیستی استان بوشهر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا متن این بیانیه که رونوشتی از آن به این خبرگزاری ارسال شده است به شرح ذیل است.

سپاس خدایی که نعمت اندیشیدن آموخت.

آریاساسول از جان نایبند چه می خواهد؟ اجازه نمی دهیم ساحل نایبند محصور شود .

محیط زیست خانه و بستر زندگی ماست ، در این شرایط وانفسا که بر شهرستان عسلویه حاکم است ،بیاییم حداقل داشته های  طبیعی آن را برای مردم جنوب پاس داریم.

هدف از پارک های ملی، صیانت از اندوخته‌های طبیعی و حفظ بنیان های زیستی است.موقعیت مکانی پارک ملی نایبند  با کسب عنوان نخستین پارک ملی ساحلی-دریایی کشور در محدوده دو شهر عسلویه و پارسیان قراردارد. نایبند با دارا بودن جنبه‌های اکولوژیک ، ژئومورفولوژیک و سیمای زیبا شناسی منطقه،اکوسیستم متنوع و منحصر به فرد در دریا و خشکی شامل جامعه جنگلی حرا  و کنار، زیستگاه انواع  پرندگان مهاجر و شکاری ،بستر علف های دریایی، آب سنگ های مرجانی، سواحل تخم گذاری لاک پشت های دریایی، زیستگاه پستاندارانی نظیر جبیر،قوچ و کل و بز، هوبره و جیرفتی که هر کدام در نوع خود منحصربه فرد و کم نظیر هستند- تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های بی منتهای نایبند هستند.

هرچند با قرار گرفتن تأسیسات  ویژه اقتصادی انرژی پارس در مجاورت آن، آسیب‌هایی جدی به این پارک وارد شده است با این وجود پارک ملی نایبند جهت گذران اوقات فراغت تنها نقطه امیدبخش پس زدگی آلایندگی های متمرکزصنعت گاز و پتروشیمی برای جوامع هم جوارخود است.

ما فعالان و انجمن های محیط زیستی استان بوشهر برای حفاظت‌ از پارک ملی نایبند به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث های طبیعی کشور در خلیج فارس خواستار شفافیت ساخت وسازهای شرکت پتروشیمی آریا ساسول در حریم پارک ملی نایبند هستیم و خواسته های خویش را به شرح زیر اعلام می داریم :

۱- در پی نشرچند  یاداشت محیط زیستی در نشریات وسایت های خبری به قلم یوسف صفری فعال محیط زیست  و خبرنگار استان بوشهر درباره هتل سازی و مجتمع اقامتگاهی شرکت پلیمر آریاساسول در حریم پارک ملی نایبند ، با تیتر «آریاساسول از جان نایبند چه می خواهد؟»پتروشیمی آریا ساسول از یوسف صفری فعال رسانه ای و محیط زیست  استا ن بوشهرشکایت کرد . در این خصوص باید کوتاهی خود را درمسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست بپذیردو شکایت خود را پس گیرد. 

۲- مکان یابی طرح مجتمع هتل سازی و اقامتی  پتروشیمی آریا ساسول نامناسب است  ، باید نگاه آمایشی داشته باشند با توجه به شرایط و موقعیت پارک ملی نایبند ، مسئله جانمایی ساخت وساز های آریاساسول در راس نایبند متناسب با برنامه آمایشی مناطق حفاظت شده نیست  وباید راس نایبند از سازه های فلزی  وچندین طبقه آریاساسول پاک شود.

۳- جامعه جنگلی حرا به عنوان وسیع‌ترین پوشش گیاهی  و دیگر پوشش گیاهی آبزی و خشک زی مجاور طرح با تراکم جمعیت و تردد وسایل نقلیه  ، شیرین کردن آب دریا وفاضلاب های انسانی ... دست خوش تغییرات زیادی خواهند شد.  طرح های گردشگری و تاسیسات انسانی این پارک را آسیب پذیر کرده است و طرح مدیریت متمرکز پارک ملی نایبند نیازمند بازنگری است.

۴- چشم انداز اکوتوریسمی دماغه نایبند با ساخت ساختمان های چندین طبقه و ایجاد مجتمع های مسکونی گسترده ،از چشم نوازی خواهد افتاد،این اقدام  آریاساسول خیلی زود به تضعیف  رابطه  محیطی پارک ملی نایبند و گونه های گیاهی و جانوری مختلف آن منجر خواهد شد.

۵- بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهر سازی و معماری را درباره شناسایی محدوده‌های مستعد احداث شهرک‌های گردشگری  مصوبه مورخ ۹۷.۶.۱۴ هیات وزیران « قرار گیری در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست، عرصه‌ها و ذخیره ‌گاه‌های جنگلی و مراتعی ، واگذاری آن ها قانونا ممنوع است . همچنین لازم است تهدید ایجاد راه‌های دسترسی به شهرک برای جنگل‌ها و اراضی بکر منابع‌ طبیعی موجود و چگونگی موضوع دفع فاضلاب شهرک موردتوجه جدی قرار گیرد.»

۶- در طرح گردشگری مبتنی بر حفاظت از محیط زیست مردم بومی در اولویت هستند درحالی که به مردم محلی اجازه ساخت وساز داده نمی شود اما صاحبان پروژه ها و افرادی خارج از منطقه براحتی می توانند ساخت و ساز کنند. این امر در راستای عدالت اجتماعی و احقاق حقوق جوامع هم جوار   نیست.

۷- طبق قوانین موجود مستثنیات در نایبند قابل تغییر کاربری به زمین های کشاورزی و باغداری است، در طرح مدیریت متمرکز پارک ملی نایبند باید تکلیف مستثنیات مشخص شود.

۸- خلیج نایبند در منطقه حفاظت شده و پارک ملی باید در زون امن مدیریت پارک قرار گیرند.

خواسته  ما فعالان محیط زیست این است  که جلوی اقدامات مخرب و غیر محیط زیستی پتروشیمی آریاساسول در حریم پارک ملی نایبند گرفته شود.

بدین منظورانجمن های محیط زیستی با امضای این بیانه حق پیگیری ازطریق مراجع نظارتی را برای خویش محفوظ می دارند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز