خبرگزاری کار ایران

سومین واحد شیرین سازی فاز ۱۲ پارس جنوبی راه اندازی شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۲۳۰

واحد سوم شیرین سازی فاز ۱۲ پارس جنوبی ساعت ۲ مداد امروز(یکشنبه، ٢۵ آبان) با گاز ترش و خشک خط لوله پنجم سراسری کشور تست و راه اندازی شد.

واحد سوم شیرین سازی فاز ۱۲ پارس جنوبی با گاز ترش و خشک خط لوله پنجم سراسری کشور تست و راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، مجری طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از دریافت روزانه ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از خط لوله پنجم سراسری کشور در این فاز خبر داد و افزود: ظرفیت این خط لوله انشعابی از خط لوله پنجم یک میلیارد فوت مکعب است که در صورت نیاز از آن بهره خواهیم برد.

رسول فلاح‌نژاد: گاز دریافتی از خط لوله پنجم سراسری کشور پس از فرآورش در پالایشگاه فاز ١٢ برای مصرف به خطوط سراسری گاز تزریق می‌شود.

وی افزود: هم اکنون از بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مکعب(معادل ۴۲ میلیون متر مکعب) گاز به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

هم اکنون سکوی A فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت روزانه ٢۵ میلیون متر مکعب در مدار تولید بوده و سکوهای B و C این فاز مراحل نهایی پیش راه اندازی را طی می‌کنند، بر اساس برنامه ریزی این دو سکو تا اواخر آذر ماه امسال وارد مدار تولید خواهند شد.

سکوی فاز A۱۸ در آستانه تولید

بر پایه این گزارش، مراحل ساخت خط لوله رابط میان سکوی فاز A۱۸ به فازهای ۱۵ و ۱۶ به اتمام رسیده و عملیات هوا زدایی توسط نیتروژن نیز انجام شده است. هم اکنون این خط رابط و خط لوله دریایی فاز A۱۸در مرحله فشارگیری قرار دارند و با توجه به اینکه سکوی مذکور پیش از این آماده به تولید بوده است به زودی تولید از سکوی فاز A۱۸ شروع و عملیات تصفیه در واحد شیرین سازی فازهای ۱۵و ۱۶ انجام خواهد شد.

پیش‌تر نیز واحد شیرین سازی فازهای ۱۵ و ۱۶ با دریافت گاز فازهای ۶و۷و۸ به عنوان خوراک، راه اندازی شد و از روز ۲۲ آبان ماه سال جاری در مدار تولید قرار گرفت که با پشت سر گذاشتن مراحل تنظیم، آمادگی دریافت گاز سکوی A۱۸ را خواهد داشت.

با بهره برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز(معادل ۶۵ میلیون متر مکعب) به شبکه سراسری تزریق خواهد شد. فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگ‌ترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه اندازی این فاز را برعهده دارد.

می‌دان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری زیر کف خلیج فارس و در ١٠۵ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلیترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.

مصرف روزانه ١۵ هزار متر مکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه‌های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ۴٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگیهای فاز ١٢ است.

پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداثتاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک(به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداثواحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز