خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالای ایران؛

تامین مالی ۱۸۵ هزار میلیارد ریالی برای تولیدکنندگان

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۴۴۰

ارزش معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۲ نسبت به سال ماقبل ۳۷ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران رقم تامین مالی بورس کالا برای تولیدکنندگان را در ۱۱ ماهه ابتدای امسال ۱۸۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی جدید یکی از اهداف هشت گانه استراتژیک بورس کالای ایران است.

به گزارش ایلنا، حسین پناهیان در سمینار قراردادهای سلف موازی میلگرد، با تاکید بر نقش بورس کالای ایران در اقتصاد ملی گفت: در یازده ماهه سالجاری حجم معاملات سلف در بورس کالا به حدود ۱۸۵ هزار میلیارد ریال رسیده است. این بدان معنی است که بورس کالا به تنهایی ۱۸۵ هزار میلیارد ریال برای تولیدکنندکان تامین مالی کرده است، این رقم در سال گذشته بالغ بر ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: این در حالی است که کل تامین مالی صورت گرفته از سوی نظام عریض و طویل بانکی کشور بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد بوده است و با نگاهی به این آمار می توان به نقش و اهمیت فعالیت بورس کالا در عرصه اقتصاد کشور پی برد. وی در ادامه به تشریح مزایای این ابزار مالی نوین و معرفی برنامه های برنامه بورس کالا جهت توسعه این دسته از ابزارهای مالی پرداخت.

وی با بیان اینکه ارزش معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۲ نسبت به سال ماقبل ۳۷ درصد رشد داشته است، گفت: این رشد برای قراردادهای سلف ۱۳ درصد را نشان می‌دهد که گویای اهمیت معاملات سلف در این بورس است.

وی افزود: از این رو، سعی شده است که با ورود ابزارهای نوین مالی مبتنی بر معاملات سلف و همچنین سایر دارایی‌های پایه مورد معامله در بورس کالا، ضمن تنوع بخشی و رونق بیشتر به معاملات، فرصت‌های نوینی را فراروی فعالان بازار اعم از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی قرار دهیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه توسعه ابزارهای مالی جدید یکی از اهداف هشت گانه استراتژیک بورس کالای ایران است، توضیح داد: این بورس در جهت نیل به این هدف استراتژیک و افزایش سهم ابزارهای مالی جدید از معاملات بورس، طی سال‌های اخیر سعی داشته است که ابزارهای مالی را توسعه دهد.

پناهیان ادامه داد: توسعه کیفی و کمی عرضه و پذیرش کالاها و دارایی‌های پایه جدید از دیگر اهداف استراتژیک بورس کالا است که در این راستا سعی شده است، جهت افزایش انگیزه فعالیت در بورس کالا، عرضه و پذیرش کالاهاو اوراق بهادار مبتنی بر کالاصورت گیرد.

وی یکی از مهمترین اقدامات در جهت افزایش عرضه و پذیرش کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا را پذیرش دارایی پایه میلگرد برای معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد برشمرد و گفت: از دیگر اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است می توان به آماده سازی پذیرش دارایی پایه ذرت، کنجاله سویا و میلگرد برای معاملات قراردادهای آتی و پذیرش نهایی دارایی پایه زیره سبز برای این معاملات اشاره کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران، راه اندازی قراردادهای سلف موازی استاندارد را از اهم برنامه های بورس کالا جهت توسعه ابزارهای مالی جدید در این بورس دانست و توضیح داد: راه اندازی قراردادهای آتی با رویکرد کارگزار محوری، راه اندازی قراردادهای آتی یک روزه و راه اندازی قراردادهای اختیار معامله از دیگر برنامه های بورس کالا جهت توسعه ابزارهای مالی جدید است.

پناهیان در ادامه کشف پیوسته قیمت دارایی پایه را از مزایای معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد معرفی کرد و گفت: کمک به نقدشوندگی معاملات سلف متداول، تامین مالی تولیدکنندگان، پوشش ریسک کامل‌تر نسبت به قرارداد سلف متداول و حذف نااطمینانی‌های نوسان قیمت و تسویه نقدی با وضع اختیارها از ویژگیهای این قراردادها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز