خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایلنا:

نرخ ارز ثابت و نرخ بنزین افزایشی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۴۹

اما سرعت افزایش شاخص‌های بورس نگران‌کننده است به گونه‌ای که باید تدابیری اندیشید تا سهامداران ضمانتی برای سرمایه‌گذاری‌شان داشته باشند.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز ثابت و نرخ بنزین افزایشی شود.

مهیار بقایی، یک کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت حاکم بر بورس اظهار داشت: به‌دلیل اینکه پیش‌بینی‌ها از فضای سیاسی تا حدی مثبت بود شاخص‌های بورس افزایشی شدند و به نظر می‌رسد هیچ جای امنی برای سرمایه‌گذاری بجز بورس وجود ندارد آنچه شاهدیم این است که بازار طلا و مسکن هم راکد شده و بورس رونق گرفته است.

وی افزود: اما سرعت افزایش شاخص‌های بورس نگران‌کننده است به گونه‌ای که باید تدابیری اندیشید تا سهامداران ضمانتی برای سرمایه‌گذاری‌شان داشته باشند.

بقایی به اوراق اختیار تبعی که سال گذشته منتشر شده بود اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون انتشار این اوراق متوقف شده این در حالی است که باید در شرایط کنونی و رونق بورس نیز این اوراق ارائه شوند که اگر در بورس عقب گردی داشتیم پیش‌بینی‌ها صورت گرفته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر امروز می‌بینیم که بورس رونق خوبی داشته و به اصطلاح برخی افراد بورس روزهای طلایی را پشت سر می‌گذارد به دلیل آرامشی است که در کل جامعه حاکم شده و بگونه‌ای دلالی برچیده شده و رفتارهای هیجانی و تشنج در بازار مشاهده نمی‌شود.

بقایی گفت: این در حالی است که باید فرصت ۶ ماهه‌ای که برای توافقنامه ژنو در نظر گرفته شده را غنیمت شمرد و خود را به مجامع بین‌المللی شناساند آنچه حائز اهمیت است این است که هم‌اکنون بحران‌های اقتصادی که در اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و یونان وجود دارد بسیار وحشتناک است اما این نکته را نیز باید به خاطر سپرد که تولیدکنندگان کشور ما هم در مقابل بسیار ناامید شده اند و سرمایه شان طی سالهای گذشته رو به نابودی رفته است و هشت سال دیگر طول می‌کشد تا بتوانند نفسی تازه کنند و باید با تدبیر به پیش رفت.

وی با بیان اینکه منطقی به نظر می‌رسد که آرام آرام نرخ ارز و سکه و سایر کالاها کاهش پیدا کند گفت: هم‌اکنون مهمترین موضوعاتی که مطرح است درخصوص اعلام نرخ دلار در بودجه سال ۹۳ و میزان کسری بودجه دولت است و اینکه دولت از چه محلی این کسری را تأمین خواهد کرد. اما مهمتر از همه تعیین نرخ بنزین است و اینکه شرکت پالایش و پخش چه میزان می‌تواند این افزایش قیمت را اعمال کند.

بقایی تصریح کرد: آنچه پیش‌بینی می‌شود این است که نرخ ارز چندان افزایش نخواهد یافت در حالی که نرخ بنزین رشد قیمتی را تجربه می‌کند و در صورتی که بنزین گران شود خاصیت تورمی آن با معیشت مردم سر و کار دارد همچنین این اتفاق برای سهام شرکت های نفتی نیز شوک‌آور است. مسلماً پالایشگاه‌ها فروششان افزایش پیدا می‌کند و حالت تورمی بر روی سایر کالاها تأثیرگذار است. همچنین برخی از شرکت‌های غذایی قیمت‌هایشان را افزایش می‌دهند. هر چند ممکن است اقبال بازار درخصوص افزایش نرخ بنزین در ابتدا منفی باشد اما سرانجام همه با این قضیه کنار می‌آیند.

وی در خاتمه گفت: به نظر می‌رسد تورمی که بوجود آمده باعثاستقبال مردم از بورس شده و نقدینگی به این سمت سرازیر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز