خبرگزاری کار ایران

اهمیت مدیریت عرضه سیمان در تعادل‌بخشی به بازار/ سیاست‌گذار به سیگنال‌های بازار توجه کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۴۴۱

طی روزهای گذشته همزمان با اعلام گمانه زنی ها در خصوص قطعی برق واحدهای تولیدی در تابستان و تحرکات بهای ارز در بازار، تقاضای خریداران سیمان در بورس کالا رو به افزایش گذاشته که به گفته فعالان بازار، وزارت صمت به عنوان سیاست گذار این حوزه باید به گونه ای عمل کند تا مصرف کنندگان سیمان از عرضه های مستمر این محصول در بورس اطمینان حاصل کنند تا نگرانی های آینده به شکل رشد تقاضا در شرایط فعلی نمایان نشود.

به گزارش ایلنا، سیمان به عنوان صنعت انرژی‌بر وابسته به تامین سوخت مورد نیاز برای تداوم فرآیند تولید است. در کشورمان در چند سال اخیر متاثر از تغییر وضعیت آب‌وهوایی و گرمای طاقت فرسا، همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، افزایش بی‌رویه مصرف برق در سازمان‌ها، استفاده از برق برای استخراج رمز ارزها و البته نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم و مکفی در صنعت برق ناشی از تحریم‌ها در راستای افزایش تولید برق و تجهیز و نوسازی تاسیسات و شبکه‌های فرسوده، شاهد اختلال در تامین برق مشترکان و مسئله‌ای به نام کمبود برق در فصل تابستان هستیم.

اختلال در تامین برق مشترکان تولیدی و صنعتی از جمه کارخانه‌های سیمان که سوخت مورد نیاز آنان برای تولید را تامین می‌کند، روی میزان تولید آنان و عرضه و تقاضای محصول‌شان در بازار نیز تاثیرگذار است. شرکت‌های سیمانی از خرداد سال گذشته در راستای کمرنگ شدن نظام قیمت‌گذاری دستوری، وارد بورس کالا شدند و این در حالی بود که در فصل تابستان سال گذشته همین چالش برای شرکت‌های سیمانی شکل گرفته بود. البته با توجه به عرضه همه جانبه شرکت های سیمانی و امکان رصد بازار از سوی سیاست گذار، روند تعادل بخشی به بازار و تنظیم عرضه و تقاضا به مراتب بهتر از سال های قبل شده و این امیدواری وجود دارد که با رایزنی های صورت گرفته با وزارت نیرو و برنامه ریزی دقیق در راستای تامین برق واحدها، امسال نیز با تعامل دستگاه های مرتبط شاهد تعادل بازار سیمان کشور باشیم.

به هر حال باید توجه کرد که اختلال در سمت عرضه انواع محصول سیمانی ناشی از محدودیت‌ها و کمبود برق و اوج‌گیری سمت تقاضا ناشی از ساخت‌‌وسازها، تعادل بازار دستخوش تغییر می‌شود و همین باعث می‌شود قیمت‌ها در نمودار عرضه و تقاضا به سمت بالا میل کنند و نقطه تعادل در بالاتر از نقطه فعلی شکل گیرد.

طبیعی است که دراین شرایط به دلیل کمبود عرضه و حداقل ثبات تقاضا، قیمت‌ها میل به افزایش پیدا می‌کند اما این جابه‌جایی نقطه تعادل متاثر از شوک و یا اخبار مربوط به محدودیت‌های احتمالی برق در فصل تابستان است که می‌تواند فرآیند تولید را تحت تاثیر قرار دهد.

البته فعلا قطعی برق در شرکت‌های سیمانی رُخ نداده و تنها در برخی واحدها کاهش برق صورت گرفته اما به دلیل احتمال محدودیت‌های برق، تولید شرکت‌های سیمانی هم می‌تواند دستخوش تغییر قرار گیرد و در اینجا نگرانی از آینده باعث شده تا مصرف کنندگان بر تقاضای فعلی خود بیافزایند.

مزیت ورود سیمان به بورس کالا

برگ برنده سیاست گذار در بازار سیمان، معاملات کامل این محصول در بورس کالاست چراکه بازارهای مدرن و نوین مالی و کالایی به عنوان دماسنج‌های اقتصاد، اخبار و گزارش‌ها را پیش‌خور می‌کنند و سیگنال درست به سیاست‌گذار یا سرمایه‌گذاری برای انتخاب استراتژی می‌دهند. به عبارت ساده تر امروز که شاهد رشد تقاضای سیمان در بازار هستیم، سیاست گذار از امروز می توان با بررسی داده های بورسی برای هفته ها و ماه های بعد برنامه ریزی کند تا با فراهم آوردن شرایط مساعد عرضه مستمر از رشد کاذب قیمت ها جلوگیری کرده و در مسیر تعادل بخشی به بازار قدم بردارد.

در این میان سیمان تا قبل از خرداد سال 1400 و ورود به بورس کالا در بازار غیرشفاف شاهد بسترهای رانت‌زا بود که همین مسئله در نظام قیمت‌گذاری دستوری نه تامین منافع تولیدکننده را به دنبال داشت و نه رضایت مصرف کننده را در نظر می‌گرفت. فرض کنید سیمانی که درب کارخانه پاکتی زیر 20 هزار تومان تحویل داده می شد در بازار آزاد بالای 50 هزار تومان معامله می شد و این وسط سود بزرگ تولید سیمان کشور به عده محدودی دلال می رسید. اما امروز همه مصرف کنندگان از خریدار کوچک تا بزرگ می توانند در بورس کالا بدون واسطه سیمان بخرند.

در این میان تاکید می شود که بورس کالا به عنوان بسترساز به مصرف کننده کالا برای تامین نیاز راحت‌تر محصول‌هایش و به سیاست‌گذار برای نظارت، رصد و اتخاذ استراتژی مناسب، سیگنال صحیح ارسال می‌کند.

بورس‌های کالایی از این ساحت مقصر نوسان بازار نیستند، بلکه در مقام بسترساز به روان‌تر شدن معاملات و تسهیل شرایط سیاست‌گذاری کمک می‌کنند.

معاملات روز گذشته سیمان

به همین دلایل ذکر شده است که مسئله کاهش برق در برخی واحدهای سیمانی و احتمال محدودیت‌های برق صنایع در فصل تابستان، معاملات روز گذشته سیمان در بورس کالا را تحت تاثیر قرار داد. برخی از فعالان و ناظران بازار سیمان تاکید دارند مسئله افزایش قیمت‌ها اولاً به دلیل محدودیت‌های احتمالی برق طبیعی است و ثانیاً رشد بهای دلار نیز در رشد تقاضا بی تاثیر نبوده است. روز گذشته از عرضه حدود یک میلیون و ۵۲ هزار تنی شرکت های سیمانی، بالغ بر ۵۳۸ هزار تن تایید شد و مابقی معاملات به تایید ناظر بازار نرسید تا در عرضه های بعدی و توجه به تامین نیاز سیمان در مناطق پرتقاضا، شرایط متعادل تر از قبل دنبال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز