خبرگزاری کار ایران

وداع تلخ کشتی یونانی با جزیره کیش

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۰۶۰

کشتی به گل نشسته در ساحل مرجانی جزیره کیش که با نام کشتی یونانی شناخته می‌شود به علت فرسودگی شدید و تخریب قسمت بخش میانی در حال فروریختن است.

نفس های کشتی یونانی اصلی ترین جاذبه تور کیش به علت فرسودگی شدید به شماره افتاده است.

از انجایی که امکانات لازم برای حفظ و نگهداری این کشتی وجود ندارد به زودی شاهد غرق شدن کامل این کشتی خواهیم بود.

این کشتی در سال 1322 در اسکاتلند ساخته شد و تا سال 1345 در 5 شرکت کشتیرانی ایران و جهان استفاده شد.

مالکین این کشتی شرکت های کشتیرانی انگلیسی و ایرانی بودند اما مالک اخر این کشتی شرکتی یونانی بود که به همین دلیل به کشتی یونانی شهرت پیدا کرد.

نام های کشتی یونانی از زمان ساخت تا به گل نشستن در نزدیکی روستای باغو کیش:

  1. امپایر ترومپت
  2. نچرالیست
  3. کوروش پارسی
  4. همدان
  5. کولا اف

درباره ساخت و به گل نشستن این کشتی داستان های زیادی وجود دارد.

دقیق ترین داستان درباره ساخت این کشتی می گوید که این کشتی در سال 1322 یا 1943 میلادی توسط شرکت ویلیام همیلتون و شرکا در شهر پورت گلاسکو ساخته شد و به نام امپایر ترومپت یا شیپور امپراتور نامگذاری شد.

اما درباره به گل نشستن این کشتی ابهاماتی وجود داره که حق بیمه زیاد این کشتی در شرکت لویدز انگلستان شک های بسیاری ایجا کرده است.

زندگی کشتی یونانی در کشتیرانی های ایرانی

این کشتی در دو شرکت کشتیرانی کوروش ایران و همدان نیز فعالیت کرده است.

کشتی یونانی در ابتدا در سال 1959 توسط شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر با نام کوروش ایرانی وارد ایران شد اما مدیریت این شرکت به عهده شرکت بی اشوورث و شرکا بود.

پس از آن در سال 1965 توسط خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر خریداری شد و با نام همدان برای ایران مشغول به کار شد.

حدود یک سال بعد در سال 1966 این کشتی توسط پی جی فرانگولیس و ای آی کلیافز دو یونانی خریداری شد و نام کوالا اف بر روی آن گذاشته شد.

در همان سال نیز در سفری به ایران در ساحل مرجانی به گل نشست و میهمان دائمی این جزیره شد، تا امروز که بعد از 50 سال روزهای پایانی خود را در جزیره کیش سپری می کند.

پیش از این کشتی یونانی به عنوان نماد جزیره و یکی از مهم ترین دلایل برای خرید بلیط هواپیما: https://www.tahagasht.com/flight و سفر به کیش بود.

البته جزیره کیش در چندین سال گذشته چنان پیشرفت چشمگیری در زمینه گردشگری داشته است که کشتی یونانی تنها یکی از صد ها جاذبه این شهر معرفی می شد.

چرا تدابیری برای حفظ این کشتی اندیشیده نمی شود؟

این کشتی نمایی جذاب به ساحل مرجانی این جزیره بخشیده و مورد توجه گردشگران خارجی و ایرانی بسیاری قرار گرفته است.

اما متاسفانه از انجایی که تجهیزات و امکانات کافی و مناسب برای حفظ این کشتی وجود ندارد باید شاهد از بین رفتن آن و حذف ان باشیم.

کشتی یونانی نماد و خاطره ای از جزیره کیش

به گفته مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش، آقای ماهان مدون: کشتی یونانی در حقیقت یک کشتی به گل نشسته است که با موقعیت قرار گیری جالب به ویژه در هنگام غروب خورشید منظره ای زیبا را به نمایش می گذارد.

 سالهاست مورد توجه گردشگران این جزیره قرار گرفته است و به عنوان یکی از نماد های این جزیره شناخته می شود.

وی افزود: پس از سال این سازه اهنی دچار فرسودگی و خوردگی شده و ررو به افول نهاده است.

وی اضافه کرد: همانطور که به گل نشستن این کشتی داستان و افسانه های بسیار داشته، بازسازی ئ نگهداری ان نیز دارای داستان های بسیاری است که در حال حاضر به یک افسانه تبدیل شده است.

از شایع فروش اهن این کشتی توسط ایران تا ورود انگلیسی ها برای تصاحب بقایای کشتی داستان های بسیاری وجود دارد که هیچ کدام از ان ها صحت ندارند و تنها برای سرگرم کردن بازدید کنندگان و جلب توجه است.

اما متاسفانه با وجود داستان ها و صحبت های انجام شده کاری برای حفظ این کشتی صورت نگرفته و به زودی شاهد حذف این کشتی از ساحل مرجانی کیش خواهیم بود.

وداع تلخ کشتی یونانی با جزیره کیش

به زودی کشتی یونانی تنها در عکس های ثبت شده از این جزیره قابل مشاهده خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز