خبرگزاری کار ایران

چگونه از سرطان سینه جان سالم به در ببریم؟

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۳۰۲

سرطان سینه (پستان) دومین سرطان شایع در زنان است و حدود یک زن از هر هشت زن را در ایالات متحده درگیر می‌کند. با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان این بیماری حاصل شده است، هنور هم بهترین راه برای جان سالم به در بردن از سرطان سینه، تشخیص زودهنگام آن است.

زندگی با سرطان پستان

در صورتیکه سرطان سینه بتواند زودهنگام تشخیص داده شود، میزان بقا تقریبا به 100 درصد نزدیک می‌شود. مطالعات حاکی از آن است که میزان بقای 5 ساله در زنانی که سرطان پستان در آن‌ها موضعی است و در مراحل اولیه قرار دارد، در حدود 93 درصد و حتی بیشتر است. هدف از غربالگری سرطان پستان شناسایی زودهنگام بیماری‌های پستان در مراحل بسیار ابتدایی آن‌ها است. زیرا درمان سرطان پستان در مراحل اولیه بسیار موثرتر بوده و تعداد گزینه‌های درمانی قابل استفاده برای بیماران نیز بیشتر خواهد بود. همچنین در این مراحل جراحی حفظ پستان یا لامپکتومی هم با احتمال بیشتری قابل استفاده بوده و ماستکتومی کمتر مورد نیاز خواهد بود. از این رو، غربالگری سرطان پستان به صورت مرتب اهمیت فراوانی دارد. 

تشخیص سرطان پستان پس از بروز علائم آن غالبا به معنی اندازه بزرگ تومور و پیشرفته‌تر بودن بیماری است. درصورتیکه غربالگری، امکان تشخیص سرطان پستان را در مراحلی که تومور هنوز کوچک و محدود به پستان است فراهم می‌آورد. اندازه سرطان پستان و میزان گسترش آن به بافت‌های خارج از پستان (متاستاز) دو مورد از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در چشم‌انداز این بیماری هستند. 

تست‌های غربالگری سرطان پستان عبارتند از:

  1. ماموگرافی: این تست غربالگری و تشخیص سرطان سینه از اشعه ایکس برای تهیه تصویر از بافت سینه استفاده می‌کند. ماموگرافی موثرترین روش غربالگری در حال حاضر است و بسیاری از زنان از آن برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان استفاده می‌کنند. در صورت وجود یافته‌های غیرطبیعی در معاینه بالینی، ماموگرافی به عنوان تستی تشخیصی استفاده می‌شود.
  2. معاینه بالینی پستان: معاینه ای است که توسط پزشک و به عنوان بخشی از برنامه چکاپ شما انجام می‌گیرد.
  3. خودآزمایی پستان: معاینه‌ای است که باید به صورت ماهانه و توسط خود شخص انجام شود.  
  4.  MRIپستان: ابزاری است که از میدان‌های مغناطیسی به منظورتهیه تصویر از بافت سینه استفاده می‌کند. این تست در غربالگری سرطان سینه در زنان با خطر بالای ابتلا انجام می‌شود.   

ماموگرافی قادر به تشخیص سرطان سینه پیش از قابل تشخیص بودن آن در خودآزمایی پستان و معاینه بالینی پستان توسط پزشک است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، حداقل سن شروع ماموگرافی در زنان بدون عوامل خطر سرطان پستان، 40 سالگی است و باید پس از آن، سالانه تکرار شود. ماموگرافی بهترین ابزاری است که در حال حاضر برای غربالگری سرطان پستان وجود دارد، با این حال بی‌نقص نیست و بهترین کارایی را زمانی دارد که با سایر تکنیک‌های غربالگری سرطان سینه مانند خودآزمایی پستان و معاینه بالینی پستان ترکیب شود. در این صورت احتمال تشخیص زودهنگام سرطان سینه حتی بالاتر هم خواهد بود. فاصله زمانی کوتاه بین معاینات ذهنتان را آرام کرده و در صورت ابتلا و شناسایی زودهنگام زندگیتان را نجات خواهد داد. 

البته غربالگری معایبی هم دارد. مشخص شده است که بیشتر زنانی که نتیجه غربالگری‌شان غیر طبیعی است، سرطان پستان ندارند. این زنان نگرانی غیرضروری را تجربه می کنند و برخی احساس پریشانی می کنند که بر توانایی آنها در انجام فعالیت های روزمره عادی در آن زمان تأثیر می گذارد. اشعه X به ندرت می تواند باعث سرطان شود. ماموگرافی در صورتیکه از 40 سالگی به صورت سالانه اننجام شود و تا 30 سال ادامه یابد، بدن را در مواجهه با میزان اشعه بسیار اندکی قرار می‌دهد. به علاوه، ماموگرافی قادر به شناسایی همه موارد سرطان سینه نیست و گاها ممکن است برخی از موارد سرطان سینه از روی ماموگرافی تشخیص داده نشوند. 

درصورتیکه تست‌های غربالگری حاکی از یافته‌هایی غیرطبیعی باشند، باید بی درنگ اقدام به پیگیری این موارد کنید. تست‌هایی که برای پیگیری این یافته‌ها به کار می‌روند، عبارتند از:

  1. ماموگرافی تشخیصی
  2. سونوگرافی پستان
  3. MRI پستان

با اینکه این تست‌ها هم ممکن است تست تشخیص سرطان سینه خوانده شوند، ولی قادر به تشخیص قطعی سرطان سینه نیستند و تنها بیوپسی پستان است که می‌تواند سرطان پستان را تشخیص دهد (بیوپسی تست غربالگری نیست). طی بیوپسی پستان سلول‌ها و بافت‌هایی از ناحیه مشکوک به سرطان از سینه خارج‌سازی شده و زیر میکروسکوپ بررسی می‌گردند تا وجود یا عدم وجود سرطان تایید شود.

تهیه بیوپسی باید بدون هیچ گونه درنگ و تاخیر بلافاصله پس از شک پزشک مبنی بر سرطان پستان انجام شود تا در صورت مثبت بودن نتیجه تست، درمان سریعا آغاز شود. 

وبسایت مرکز سرطان پستان آریوکلینیک

در صورتیکه به سرطان پستان مبتلا هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان پستان، از جمله تشخیص، درمان سرطان سینه و مدیریت زندگی هنگام مواجهه با سرطان پستان به وبسایت مرکز سرطان پستان آریوکلینیک مراجعه کنید. این مرکز مختص بیماران مبتلا به سرطان پستان و اطرافیان آن‌ها و کسانی است که می‌خواهند در مورد سرطان سینه و عوامل خطر آن بیشتر بدانند و از این طریق احتمال ابتلای خود را پایین آورده و حتی در صورت ابتلا شانس بقای خود را افزایش دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز