خبرگزاری کار ایران

درمان و جراحی کیست مویی

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۴۲۲

کیست مویی یک بیماری شایع در ناحیه انتهای ستون فقرات یا دنبالچه بوده که به بیماری برگشت مو یا سینوس مویی شناخته شده است. همچنین از سال‌ها قبل پزشکان و جراحان این بیماری را می‌شناختند.

ایلنا؛ لیزر کیست مویی توسط یک جراح ماهر بسیار مهم بوده و دکتر داود تاج بخش یکی از پزشکان فعال در زمینه جراحی لیزر بیماری‌های نشیمنگاه است.

کیست مویی یک بیماری شایع در ناحیه انتهای ستون فقرات یا دنبالچه بوده که به بیماری برگشت مو یا سینوس مویی شناخته شده است. همچنین از سال‌ها قبل پزشکان و جراحان این بیماری را می‌شناختند. 

دکتر داود تاج‌بخش در گفت‎وگویی به تشریح این بیماری پرداخته است که در ادامه می‎خوانید:

علت بیماری سینوس مویی

مهمترین علت بروز این بیماری ژنتیک بوده که گاها در افراد یک خانواده دیده می‌شود. شایان ذکر است که مهمترین فاکتور در این بیماری ژن معیوبی است که در واقع موهای آن ناحیه به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست بیاید و بیرون بزند مستقیماً بدون اینکه بیرون بیاید به سمت زیر و بافت زیر پوست نفوذ کرده و با نفوذ خودشان، ایجاد التهاب کرده و باعث ایجاد حفره در بدن می‌شوند که دور آن را با توده و کیست محدود کرده و کم کم داخل این توده ترشحات جمع شده و التهاب برقرار می شود، گاهی با ترشحات چرکی و گاهی با دردهای بسیار زیاد و یا تورم و چرک روی می‌دهد و یا گاهی یک سوراخ کوچک باز شده و این چرک تخلیه می‌شود.

علل تشدید کننده سینوس موئی (کیست مویی)

با نشستن‌های طولانی مدت و مکرر پشت میز و در محل کار بیشتر می‌شود. خیلی سوال می‌شود که آیا این بیماری قبلاً بوده یا نبوده و حالا چرا آنقدر زیاد شده؟ قبلاً هم کیست مویی بوده اما میزان نشستن افراد آنقدر زیاد نبوده و به ندرت دیده می‌شد، در آن زمان تحرک بیشتر بوده وقتی تحرکات کمتر شود به طور قطع به یقین آن بافتی که التهابی است خیلی زودتر خود را نشان خواهد داد.

درمان، معالجه و جراحی سینوس پیلونیدال

در واقع درمان این بیماری حتما جراحی بوده و تا زمانی که کیست حاوی مو با حاشیه‌ای از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بیماری خود را به صورت عودهای مکرر همراه با ترشح چرک و درد به رخ می‌کشد و بنابراین درمان داروئی جایگاهی در درمان سینوس مویی ندارد.

لیزر کیست مویی

چه با چاقو و چه با لیزر می‌توان جراحی کرد ولی از معایب جراحی با چاقو می‌توان، نیاز به جراحی، بیهوشی و چند هفته در خانه خوابیدن، درد و پانسمان‌کردن‌های زیاد را نام برد ولی در جراحی با لیزر کیست مویی این‌گونه نیست.

می‌توان از مزایای درمان با لیزر جهت درمان کیست مویی به خوبی یاد برد. در این نوع جراحی بی حسی موضعی داده شده و همین بی‌حسی موضعی 24 تا 48 ساعت مانع از درد بیمار می‌شود و بعد از آن هم درد آن‌چنانی نداشته و نیازی به تراشیدن و بستری در بیمارستان ندارد و بیمار هر وقت که به حمام می‌رود با همان لیف و صابون بعد از چند روز می‌تواند داخل را شسته و در نتیجه بعد از 24 ساعت یا نهایتاً 48 ساعت می‌تواند به راحتی بنشیند و کارهای روزمره خود را انجام دهد.

مزیت استفاده از لیزر جهت جراحی

عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن در بیمارستان.

عدم وجود درد در جراحی با لیزر به طوریکه بیمار از روز بعد از عمل می‌تواند راحت بنشیند، این در حالی است که در جراحی معمولی بیمار به مدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.

در جراحی با لیزر نیازی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار می‌تواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.

میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود 10% است اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به 2% می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز