خبرگزاری کار ایران

خرید ارزان‌تر گردو از طریق حذف واسطه‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۲۶۵

استارتاپ‌ها نوع جدیدی از کسب‌وکارها هستند که با به خدمت گرفتن تکنولوژی سعی در بهبود وضعیت جامعه دارند. اغلب استارتاپ‌ها حاصل ایده چند جوان با انگیزه است که با برهم زدن نظم بازار ارزش جدیدی خلق می‌کنند و در مدت کوتاهی از یک کسب‌و‌کار کوچک چند نفره تبدیل به شرکتی بالغ می‌شوند.

ایلنا؛ استارتاپ « پوست کاغذی» نیز یکی از این کسب‌وکارهای جوان است که با هدف حذف واسطه گردو ایجاد شده . گردوی تویسرکان یکی از شناخته‌شده‌ترین و با کیفیت‌ترین گردوهای کشور است. هر ساله گردوهای باغ‌های تویسرکان جمع‌آوری شده و در سراسر کشور پخش می‌شود. اما متاسفانه به دلیل حضور واسطه‌های بسیار، گردو‌هایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد اغلب قیمت بالایی دارد یا آنکه با گردوهای بی‌کیفیت خارجی مخلوط شده است.

ایده اولیه پوست کاغذی چگونه شکل گرفت؟

رضا مهدیان بنیانگذار فروشگاه پوست کاغذی که خود اهل روستای سرکان است درباره شکل گیری ایده پوست کاغذی می‌گوید:

در پاییز ۱۳۹۷ که درختان گردو بیشتر باغ های کشور از جمله دماوند و طالقان و کرج و خوانسار و ... دچار سرمازدگی شده بودند با یکی از دوستان در شهر سرکان (۵ کیلومتری شهرستان تویسرکان)  صحبت می‌کردیم. از آنجایی که خودشان کشاورز بودند و باغ گردو داشتند، سفره دلمان را باز کرده بودیم و  و از دست واسطه ها می‌نالیدیم که گردوی تازه را از باغدارها  ارزان می‌خرند و در بازار به قیمت گزافی می‌فروشند. فقط مساله مالی و  نصرفیدن کاشت و نگهداری گردو نبود، بیشتر از بی اعتمادی مشتریان هنگام خرید ناراحت بودیم. هر بارِ گردو که از روستا خارج می‌شود چند دست می چرخد تا به دست مشتری برسد. طی این دست‌به‌دست شدن‌ها  واسطه‌ها گردو های مختلف را با هم قاطی می‌کنند از طرفی از وقتی مغز گردو  از پوستش جدا می‌شود تا هنگامی که به دست مشتری نهایی می‌رسد، زمان زیادی می‌گذرد که باعث می‌شود قیمت مغز گردو بالا باشد اما کیفیت آن  پایین آید و گردوی ایرانی و صادراتی تویسرکان و سرکان بدنام شود.

 دست آخر تصمیم گرفتیم تا جایی که می توانیم کاری –هر چند کوچک- در نزدیک کردن کشاورزان به مشتری نهایی و کم کردن واسطه ها انجام دهیم. تصمیم گرفتیم برای  بالا بردن سود کشاورز و رساندن محصول مطمئن و تازه و خالص به دست خریداران تلاش کنیم. نتیجه این تصمیم شد راه اندازی سایتی اینترنتی برای فروش مستقیم گردو از باغ‌های تویسرکان و سرکان، به اسم پوست کاغذی »

چرا پوست کاغذی؟

پوست کاغذی یک نوع گردوی خاص است که پوستش با دست شکسته می‌شود. برای امتحان کردن پوست کاغذی بودن گردو کافیست دو عدد گردو را بر روی هم گذاشته و با دست فشار دهید. اگر پوست گردو شکست، گردو پوست کاغذی است. استارتاپ پوست کاغذی هم اسمش را از این گردوی خاص گرفته است.

مهدیان می‌گوید گردوی پوست کاغذیِ واقعی خیلی کم پیدا می‌شود: "در بین مردم و بازار گردوی پوست کاغذی به گردویی گفته می‌شود که وقتی دو عدد گردو را بر روی هم گذاشته و با دست فشار دهید بشکند، اما به چنین گردوهایی باغ دارها کول کاغذی نمی‌گویند بلکه به گردویی گفته می‌شود که وقتی یک گردو بین انگشت اشاره و شست دست گذاشته شود با یک فشار کوچک کول آن(پوست چوبی گردو) شکسته شود. مقدار برداشت از چنین گردویی به نسبت گردوهای دیگر کم است و به دلیل پوست نازک‌‌شان قبل از برداشت خوراک کلاغ و پرندگان دیگر می شود؛ برای همین گردوی پوست کاغذی واقعی کمیاب و تقریبا نایاب است "

 

خرید از سایت پوست کاغذی چه مزیتی دارد؟

مهمترین ویژگی، اطمینان از اصل بودن و تازه بودن گردو‌ها است. گردو‌ها مستقیما از باغدارهای تویسرکان دریافت و در خانه خریدار تحویل داده می‌شود.

 «اغلب گردوهایی که در بازار به اسم گردوی تویسرکان فروخته می‌شود خارجی و بی کیفیت است، چون فروش گردوهای خارجی سود بیشتری برای فروشنده دارد و گردوی اصل تویسرکان به  دلیل چرب بودن و خوش خوراک بودنش صادر می شود و خیلی وارد بازار ایران نمی‌شود، گردوی اصل و یکدست تویسرکان در بازار کم پیدا می‌شود. اما ما مستقیما از اهالی ساکن تویسرکان تامین می‌کنیم.

باغدارها برای تازه ماندن گردو، آن را با پوست قهوه ای درون گونی و به دور از آفتاب و رطوبت و در جایی خنک که امکان رفت و آمد هوا باشد نگهداری می کنند. در پوست کاغذی پس از دریافت سفارش مشتری، به باغ دار اطلاع  می‌دهیم و بسته  به نوع سفارش اگر نیاز به مغز کردن گردو باشد به همان میزان گردوی تازه شکسته می شود و مغز می شود و برای مشتری ارسال می گردد "

مورد بعدی قیمت گردو است. به دلیل حذف واسطه، گردوها با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسند. قیمت‌های سایت پوست کاغذی به طور متوسط 15 درصد ارزان‌تر از فروشگاه‌های سطح شهر است؛ ضمن اینکه حمل گردوها نیز در شهر تهران رایگان است.

"البته این موضوع را لازم است بگویم که اگر قیمت را بدون در نظر گرفتن کیفیت و تازگی و امساله بودن جنس گردو قیاس کنید احتمالا بتوانید در بازار گردوی ارزان‌تری پیدا کنید،چون بازار پر است از گردوهای خارجی یا گردوهای ایرانی قاطی شده با خارجی؛ حتی در خود تویسرکان هم گردوی قاطی پیدا می‌شود، تنها راه از نزدیک دیدن و مقایسه کردن کیفیت گردوها است"

و در آخر خرید از پوست کاغذی تضمین بی‌چون و چرای کیفیت دارد

" ما مستقیم از باغدار تامین می‌کنیم نه واسط، در شهر ما افراد یا باهم فامیل هستند یا آشنای قدیمی، از جنسی که تامین می کنیم مطمئن هستیم. برای همین اول گردو را درب خانه مشتری تحویل می‌دهیم و صبر می‌کنیم ‌همانجا کیفیت محصول را بررسی کند، اگر راضی نبود ، بدون دریافت هیچ پولی محصول برگشت می‌خورد.» البته مهدیان می‌گوید تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده.

خرید ارزان‌تر گردو از طریق حذف واسطه‌ها

از کجا مطمئن باشیم گردوی شما اصل است؟

بعضی گردوها برداشت سال قبل هستند و معمولا خریدار عادی متوجه تفاوت این گردوها با گردوی امساله و تازه تویسرکان نمی‌شود.

" هرجا خواستید گردو بخرید برای اینکه ببینید گردوی تازه تویسرکان است یا نه این کارها را انجام دهید:

*کمی گردو را با انگشت له کنید و ببینید چقدر در زیر انگشتان دستتان نم پس می‌دهد، اگر نه کم و نه زیاد بود گردوی چرب و امساله است ( اگر خیلی زیاد چرب باشد و رنگ مغز تیره باشد گردو مانده است)

*مغز گردو را بشکنید و وسطش را نگاه کنید ببینید رنگش عوض شده یا نه

* طعم گردو را بررسی کنید، گردوی تازه تویسرکان خوش خوراک و چرب است

*برای خرید گردو فقط به رنگ گردو دقت نکنید، اندازه گردو و میزان پر بودن مغز گردو هم مهم است.»

چگونه اینترنتی گردو بخریم؟

کافی است به سایت پوست کاغذی به نشانی poostkaghazi.com مراجعه کنید. در سایت انواع محصولات گردو با کیفیت‌های مختلف وجود دارد ( مغز گردو سفید، گردو با پوست، گردو خورشتی و..) محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید، و آدرس منزل‌تان را وارد کنید.

راه پیش رو

فروشگاه پوست کاغذی در ابتدای راه خودش است اما بنیانگذار آن آرزوهای بزرگی دارد.«اول از همه دوست دارم روزی برسد که بتوانیم محصول باغ‌دارها را مستقیما به دست مشتریان برسانیم تا باغ‌دار نتیجه زحمتش را به دست آورد و مشتری محصول با کیفیت بخرد. مسلما رسیدن به چنین هدفی نیاز به زمان و تلاش زیاد دارد اما مصمم هستم که این کار را انجام دهم. مورد دیگری که به آن فکر می‌کنم امکان صادرات گردو به خارج کشور است. البته با بسته‌بندی مناسب و به صورت فرآورده‌های ساخته شده با گردو اگر بتوانیم گردو را با بسته‌بندی خوب و به قیمت مناسب به فروش برسانیم کمک بزرگی به کشاورزی کشورمان کرده‌ایم»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز