خبرگزاری کار ایران

پیش‌بینی‌های یک کارشناس بازار طلا از روند صعودی قیمت در بازار داخلی و جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۰۲۱

یک کارشناس بازار طلا تصریح کرد:‌ طلا به عنوان یک دارایی امن در دوران عدم اطمینان اقتصادی، همچنان مورد توجه سرمایه گذاران است و پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی در بازار طلا همچنان ادامه داشته باشد.

آرش حسن‌زاده، کارشناس بازار طلا اظهار کرد:‌ بازار جهانی طلا در سال جاری به دلیل عوامل مختلفی از جمله جنگ اوکراین، تورم بالا و افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی جهان با نوسانات زیادی مواجه بوده است. با این حال، طلا به عنوان یک دارایی امن در دوران عدم اطمینان اقتصادی، همچنان مورد توجه سرمایه گذاران است. 

پیش‌بینی صعود طلا تا 2 هزار دلار در هر اونس وی افزود:‌ بر اساس پیش بینی انجام‌شده قیمت طلا در سال جاری میلادی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. انتظار می رود که قیمت طلا در پایان سال جاری به بالای 2000 دلار در هر اونس برسد. 

پیش‌بینی روند صعودی قیمت طلا در بازار داخلی در ماه‌های پیش‌رو حسن زاده درباره پیش‌بینی قیمت طلا در بازار داخلی نیز اظهار کرد:‌ در ایران نیز، قیمت طلا در سال جاری با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم بالا، افزایش قابل توجهی داشته است. پیش بینی می شود که قیمت طلا در ایران در ماه های آینده نیز به روند صعودی خود ادامه دهد. 

طلا همچنان سرمایه‌گذاری مناسبی در بلندمدت است وی درباره رفتار سرمایه‌گذاران در بازار طلا نیز خاطرنشان کرد:‌ با توجه به عوامل در بازار می توان گفت که طلا یک سرمایه‌گذاری مناسب برای بلند مدت است. با این حال، مهم است که قبل از هر گونه سرمایه گذاری، تحقیقات لازم را انجام دهید و با ریسک های بازار آشنا باشید . 

کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: بازارهای مالی همیشه به تاریخچه خودشان واکنش نشان می دهند برای مثال در سال 2022، شاخص دلار آمریکا با افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو در تلاش برای مبارزه با تورم، به شدت افزایش یافت. این شرایط منجر به کاهش قیمت طلا شد که از بیش از 2000 دلار در هر اونس در مارس به زیر 1600 دلار در هر اونس در سپتامبر کاهش یافت. 

وی افزود: همچنین در سال 2020، با آسیب زدن پاندمی کووید-19 به اقتصاد جهانی، دلار آمریکا به میزان قابل توجهی ضعیف شد. این به تقویت قیمت طلا کمک کرد که از حدود 1500 دلار در هر اونس در ژانویه به بیش از 2000 دلار در هر اونس در آگوست افزایش یافت. 

حسن زاده عنوان کرد:‌ نکته ای هم وجود دارد مواقعی که این دو دارایی می توانند در جهت یکسان حرکت کنند. علاوه بر این، عوامل دیگری مانند خرید و فروش طلای بانک مرکزی نیز می تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. 

وی ادامه داد: باید در نظر داشت طلا دارایی بدون بهره است. وقتی نرخ بهره در اقتصاد بالا می‌رود، یعنی هزینه فرصت برای خریداران طلا هم افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که قیمت اونس طلا رابطه معکوسی با نرخ بهره دارد. بالا رفتن نرخ بهره یعنی کاهش قیمت اونس طلا. 

تشریح عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا کارشناس بازار طلا درباره عوامل موثر در افزایش قیمت طلا خاطرنشان کرد:‌پنج عامل اساسی از نگاه بنده  در رشد قیمت طلا اثر مستقیم دارند. یکی از این عوامل بحران‌ها و ریسک‌های جهانی در دورانی است که از اعتماد عمومی به بازارهای مالی به دلیل عدم وجود ثبات سیاسی- کاسته شده است و قیمت جهانی طلا تمایل به رشد پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال قیمت طلا پس از تشنج روابط بین روسیه و اوکراین ظرف چند روز 4 درصد افزایش یافت چراکه سرمایه‌گذاران به ثبات ژئوپولوتیک منطقه‌ای و جهانی نامطمئن بودند. 

وی از تورم به عنوان عاملی دیگر برای تاثیرگذاری بر بازار طلا نام برد و افزود:‌ وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، سرمایه‌گذاران می‌توانند پول‌های خود را در بازار طلا ذخیره کنند. نکته حائز اهمیت این است که اگر تورم با رشد اقتصادی همراه باشد این تورم کمتر به ترس سرمایه‌گذاران از کاهش ارزش پولشان منجر خواهد شد و در این حالت قیمت طلا به‌صورت یکنواخت و بدون روند باقی می‌ماند؛ چراکه بازده بالاتر سهام، اوراق قرضه و کالاهای معاملاتی، سرمایه‌ها را به سمت خود جلب کرده و تقاضای جدیدی برای بازار طلا ایجاد نمی‌گردد. نتیجتاً موضوع ترس و ابهام سرمایه‌گذاران از آینده اقتصاد در بحث تورم نیز صدق می‌کند.  

حسن زاده نوسانات دلار را نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا دانست و افزود:هرگاه تقاضای دلار در مقایسه با میزان عرضه آن فراتر رود ارزش برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر با رشد مواجه خواهد شد. از نگاه اقتصاد بین‌الملل، هرگاه تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا با افزایش روبرو شود این افزایش ازیک‌طرف به صادرات بیشتر کالا و خدمات تولیدی آن کشور به کشورهای دیگر منتج و از سوی دیگر در داخل کشور موجب افزایش سطح اشتغال و درآمد اشخاص می‌گردد.

وی با اشاره به نرخ‌های بهره به عنوان یکی از دیگر ازعوامل تاثیرگذار بر نرخ طلا تصریح کرد:‌هنگامی‌که نرخ‌های بهره بالا می‌رود ارزش اوراق قرضه و دلار آمریکا افزایش می‌یابد و مردم به فروش طلا اقدام می‌کنند تا با منابع حاصله، فرصت سرمایه‌گذاری در اوراق با بازده بالاتر را از دست ندهند. عکس این قضیه نیز صادق است. با سقوط نرخ‌های بهره، به دلیل هزینه فرصت پایین‌تر سرمایه‌گذاری در طلا، قیمت آن رشد خواهد کرد. 

حسن زاده افزود: در پایان سال 2015 کل طلای موجود در جهان 186700 تن بوده است. اگر کل این موجودی طلا را کنار هم بگذاریم مکعبی به طول هر ضلع 21 متر تشکیل می‌شود. چین با سهم 14 درصدی از تولید طلا در سال 2015، بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان می‌باشد. قارۀ آسیا درمجموع 23 درصد، آمریکای جنوبی و مرکزی 17 درصد و آمریکای شمالی 16 درصد کل تولید سال 2016 را به خود اختصاص دادند. 19 درصد تولید به آفریقا و 14 درصد آن نیز به کشورهای متحد مشترک‌المنافع مربوط می‌شود. حسن زاده عنوان کرد:‌ بازیافت طلا نیز در حدود یک‌سوم کل عرضه را شامل می‌شود.

اما در طرف تقاضا، صنعت جواهرسازی همواره مهم‌ترین متقاضی طلا در طول تاریخ بوده است. طی دوره 5 ساله اخیر (2015- 2020) جواهرسازی بیش از 50 درصد کل تقاضای جهانی طلا را به خود اختصاص داده است. این نشان می‌دهد که طلا تنها یک صندوق سرمایه‌گذاری امن و پناهگاه سرمایه‌گذاران نبوده و در صنعت نیز مصارف مهمی دارد.

این کارشناس طلا ادامه داد:‌دو کشور چین و هند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارهای جواهرات در جهان درمجموع بیش از نیمی از مصرف طلا را از آن خودکرده‌اند. بخش عمده‌ای از این اشتها به طلا به مسائل فرهنگی این کشورها بازمی‌گردد. در این دو کشور رسم است که در مراسم‌ها و جشن‌ها مردم طلا می‌خرند و به دلیل فقدان ابزارهای مالی مناسب، مردم طلا را اصلی‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند. تمایل به خرید و حفظ جواهرات به‌صورت موروثی در چین و هند به نسل‌های بعدی نیز منتقل‌شده است.با بررسی این موضوعات در امور مسائل اجتماعی بخودی خود عرضه و تقاضا مشاهده می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز