خبرگزاری کار ایران

راهنمای خرید و معرفی انواع دفتر

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۸۲۰

 

دفترها یکی از لوازم تحریر پرکاربرد هستند که از آن‌ها برای نوشتن اطلاعات استفاده می‌کنیم. انواع دفتر دارای ویژگی‌های مختلفی بوده و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله، قصد داریم یک راهنمای جامع در مورد خرید انواع دفتر در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید آگاهانه نسبت به خرید انواع دفتر نقاشی، دفتر یادداشت و غیره اقدام کنید. با ما همراه شوید.

چرا به دفتر نیاز داریم؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود برنامه‌های متنوع دیجیتالی، اصلا دیگر چه نیازی به دفتر است؟ در جواب باید بگوییم دفترها اولین لوازم تحریری هستند که کودک در ابتدای مدرسه به آن نیاز دارد و با استفاده از آن، بنویسد، درست بنویسد و در مسیرش پیشرفت کند، نقاشی بکشد و به خلق ایده‌های جدید بپردازد یا اینکه زبان یاد بگیرد و بتواند با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند. به همین دلیل دفتر قبل تپنده در مسیر تحصیل محسوب می‌شود.

علاوه بر این، افراد بزرگسال هم می‌توانند از انواع دفتر برای کاربردهای مختلفی ازجمله یادداشت برداری و جزوه نویسی استفاده کنند. با نوشتن لیست کارهای روزانه در دفتر برنامه ریزی می‌توان مغز را تقویت کرد و جلوی فراموشی را گرفت.

انواع دفتر

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، انواع مختلفی از دفتر در بازار موجود است که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم انواع دفتر را از نظر کاربرد و از نظر صحافی بررسی کنیم.

انواع دفتر از نظر کاربرد

انواع مختلف دفتر از نظر کاربرد در یکی از دو دسته زیر جای می‌گیرند:

دفتر مدرسه‌ای

به دفترهای مورد نیاز برای دانش آموزان و دانشجویان، دفتر مدرسه‌ای گفته می‌شود. این نوع دفترها انواع مختلفی داشته و شامل دفتر یادداشت، دفتر مشق، دفتر نقاشی، دفتر برنامه ریزی، دفتر انگلیسی و غیره می‌شوند. دفترهای مدرسه‌ای از نظر تعداد برگه معمولا بین 40 تا 200 برگ هستند.

تعداد برگ از جمله مسائل مهمی است که هنگام خرید دفتر مشق باید به آن توجه داشت.

دفتر اداری

دفترهای اداری مناسب افرادی هستند که شرکت داشته یا در یک اداره مشغول به کار هستند. صحافی این دفترها معمولا از نوع چسبی و دوخت بوده و از نظر اندازه هم دارای دو نوع دفتر وزیری و دفتر رحلی هستند. دفتر وزیری 160 برگ دارد و دفتر رحلی هم در 100 برگ و هم در 200 برگ موجود است.

راهنمای خرید و معرفی انواع دفتر

انواع دفتر از نظر صحافی

انواع دفتر از نظر صحافی در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

دفتر چسبی

دفترهای چسبی برگه‌هایی دارند که با چسب به هم چسبیده شده‌اند. دفترهای چسبی استحکام کمتری نسبت به سایر دفترها داشته و در صورت استفاده زیاد یا کندن برگه زیاد، ورقه‌های آن‌ها از هم جدا می‌شود.

دفتر منگنه دار

دفترهای منگنه دار درگذشته به عنوان دفتر مشق استفاده می‌شدند و طرفداران زیادی داشتند. امروزه از این نوع صحافی برای دفترهای نازک‌تر استفاده می‌شود در صحافی منگنه‌ای، منگنه در وسط کاغذها قرار می‌گیرد و سپس ورقه‌ها تا زده می‌شوند تا به شکل دفتر دربیایند.

قیمت دفترهای منگنه‌ای نسبت به سایر دفترها کمتر بوده و یکی از بزرگ‌ترین معایب آن‌ها این است که در صورت جدا کردن یک برگ از یک طرف دفتر، برگ طرف دیگر هم جدا می‌شود.

دفتر سیمی

دفترهای سیمی پرکاربردترین انواع دفتر هستند که بسیار محکم بوده و استفاده راحتی دارند. نکته‌ای که باید هنگام خرید دفترهای سیمی به آن‌ها توجه شود این است که دقت کنید سیم‌های آن‌ها محکم و حلقه‌های آن‌ها تنگ‌تر باشد.

دفتر کلاسوری

دفتر کلاسوری یکی از محبوب‌ترین دفترها بین دانشجویان است و به دلیل انعطافی که در تعیین یا تغییر تعداد کاغذ کلاسور آن‌ها وجود دارد، بهترین دفتر برای جزوه برداری در نظر گرفته می‌شود. هرچه تعداد حلقه‌های دفتر کلاسوری نوع دفتر بیشتر باشد، برگه‌ها بهتر حفظ می‌شوند و ورق زدن آن‌ها هم آسان‌تر است.

راهنمای خرید و معرفی انواع دفتر

نکات قابل توجه هنگام خرید دفتر

اگر می‌خواهید یک دفتر خوب بخرید اما نمی‌دانید باید به چه فاکتورهایی توجه کنید، در ادامه برخی از نکات مهم در مورد خرید انواع دفتر را با شما در میان خواهیم گذاشت.

تعداد برگ

دفترهای موجود در بازار نه تنها از نظر اندازه، بلکه از نظر تعداد برگه هم متفاوت هستند.

برخی از دفترها برگه‌های کمتر و برخی دیگر برگه‌های بیشتری دارند. دانش آموزان برای دروسی که به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارد، به سراغ دفترهایی می‌روند که تعداد برگه‌های آن‌ها بیشتر است و برعکس برای دروسی که به نوشتن کمتری نیاز دارد، از دفترهایی با تعداد برگ‌های کمتر استفاده می‌کنند.

تعداد خطوط

تعداد خطوط در انواع دفتر با توجه به نسبت فاصله خطوط از هم سایز دفتر و همچنین حاشیه آن متفاوت است. هر چه فاصله خطوط یک دفتر کمتر باشد، تعداد خط‌های آن بیشتر است.

خرید این نوع دفترها به دانش آموزان توصیه نمی‌شود؛ چون علاوه بر اینکه خواندن و نوشتن را سخت‌تر می‌کنند، در طولانی مدت باعث خستگی چشم‌ها می‌شوند. بهترین تعداد خطوط برای یک دفتر استاندارد،20 تا 25 خط است.

نوع صحافی

در صحافی دفتر از روش‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از سیم، چسب، گیره و غیره اشاره کرد. نحوه باز شدن دفتر به نوع صحافی آن بستگی دارد. صحافی سیمی نسبت به سایر صحافی‌ها بهتر بوده و علاوه بر داشتن مقاومت بالا، با استفاده از آن می‌توان دفتر را تا 180 درجه باز کرد.

طرح جلد

طرح جلد یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود. بهتر است طرح جلد متناسب با گروه سنی و علاقمندی‌های فرد خریداری شود. مثلا ممکن است یک کودک به طرح‌های ورزشی، کارتونی و ... علاقه داشته باشد و انتخاب طرح جلد مناسب، او را به استفاده از دفتر مورد نظر ترغیب کند.

افراد بزرگسال هم می‌توانند به سراغ طرح‌های ساده بروند.

جنس جلد

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید دفتر توجه به جلد آن است. جلد به منزله محافظی برای برگه‌ها و مطالب مهم شما است؛ به همین دلیل باید محکم بوده و در برابر پارگی و رطوبت دوام بالایی داشته باشد.

دفترها دارای جلدهای متنوعی ازجمله طلقی، مقوایی، پلاستیکی و چرمی هستند که از بین آن‌ها دفترهای دارای جلد پلاستیکی رایج‌تر هستند؛ زیرا قابل تمیز کردن بوده و دوام و ماندگاری بالایی دارند.

چرا از چی بخونم دفتر بخریم؟

«چی بخونم» فروشگاه معتبر و باسابقه‌ای است که زمینه فروش انواع کتاب‌های کمک آموزشی و انواع لوازم تحریر فعالیت می‌کند. مهم‌ترین هدف این فروشگاه، ارائه محصولات باکیفیت با قیمت‌های مناسب است. تمامی برندهای موجود در چی بخونم، از شناخته شده ترین برندهای حوزه لوازم تحریر هستند.

اگر قصد خرید انواع دفتر را دارید، می‌توانید با خیال راحت به این فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید و از میان هزاران نوع دفتر با کاربردهای مختلف، گزینه مورد نظرتان را انتخاب کرده و نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید. لازم به ذکر است تمامی لوازم التحریرهای این فروشگاه دارای تخفیف ویژه هستند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز