خبرگزاری کار ایران

علت بالا و پایین‌شدن آمپر آب و جوش آوردن ماشین

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۸۱۱

جوش آوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که خیلی از افراد با آن مواجه می‌شوند. معمولا این شرایط در تابستان که هوا گرم است بیشتر اتفاق می‌افتد، اما گاهی این مشکل آنقدر شدید می‌شود که بدون نیاز به تعمیرات نمی‌توان از خودرو استفاده کرد. اگر شما هم با مشکل جوش آوردن ماشین روبرو هستید، ما در اینجا همه اطلاعاتی را که نیاز دارید در اختیار شما می‌گذاریم.

توضیحاتی در مورد سیستم خنک‌کننده خودرو

سیستم خنک‌کننده موتور بسیار ساده عمل می‌کند. در این سیستم مایع خنک‌کننده از مخزن به وسیله پمپ آب به سمت موتور انتقال یافته و با گرفتن حرارت موتور داغ می‌شود. سپس مایع داغ‌ شده برمی‌گردد و وارد رادیاتور می‌شود. هوایی که از رادیاتور عبور می‌کند، مایع را خنک کرده و دمای آن را کاهش می‌دهد. سپس این مایع مجددا به سمت موتور حرکت کرده و این چرخه ادامه می‌یابد. ترموستات بخشی از سیستم خنک‌کننده است که میزان آب ورودی به موتور را مشخص می‌کند. اگر دمای موتور پایین باشد، ترموستات ورود آب به موتور را متوقف می‌سازد. عکس زیر عملکرد سیستم خنک‌کننده خودرو را نشان می‌دهد.  لوازم یدکی به کاربرده شده در خودرو و کیفیت آن میتواند بسیار در این موضوع دخیل بوده و تاثیر زیادی بر گرمایش و سرمایش خودرو داشته باشد.

علت بالا و پایین‌شدن آمپر آب و جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین چیست؟

جوش آوردن ماشین به معنای جوش آمدن مایع خنک‌کننده است. زمانی که مایع خنک‌کننده موتور در حین رانندگی بجوشد، وضعیت غیرعادی است. وقتی دمای موتور خیلی زیاد شود، مایع خنک‌کننده خودرو شروع به جوشیدن می‌کند یا حباب‌هایی داخل آن مشاهده می‌شود. هر دلیلی که سبب شود موتور داغ شود، به جوشیدن مایع خنک‌کننده می‎‌انجامد.

در این شرایط چراغ  آمپر ماشین روشن شده و از کاپوت دود سفید‌رنگی بلند می‌شود.

علائم و نشانه‌هایی که راننده از جوش آوردن خودرو مطلع می‌شود.

علائم و نشانه‌هایی که نشانه جوش آوردن ماشین است شامل موارد زیر است:

  • بالا رفتن دمای آمپر
  • روشن شدن چراغ STOP صفحه کیلومتر
  • خنک نکردن کولر
  • داغ‌شدن کاپوت
  • به صدا درآمدن خودرو
  • نشت‌کردن روغن از خودرو
  • بوی سوختگی
  • کم‌شدن قدرت موتور
  • شنیدن صدایی مانند پرتاب یک شیء

علت جوش آوردن خودرو چیست؟

جوش آوردن ماشین می‌تواند به دلایل زیر باشد:

آسیب دیدن واشر سر سیلندر

مهمترین عملکرد واشر سرسیلندر این است که مانع نشت مایع خنک‌کننده شود. خرابی این واشر سبب می‌شود مایع، خنک‌کننده، گاز و روغن موتور با هم مخلوط ‌شوند و موتور به خوبی خنک نشود. هنگامی که دمای موتور به نقطه جوش می‌رسد، مایع خنک‌کننده در مخزن به جوش می‌آید.

خرابی فن خنک‌کننده

هنگامی که خودرو در حال کار است، گرمای تولید‌شده توسط فن رادیاتور دفع می‌شود. اگر فن خنک‌کننده به هر دلیلی خراب شود، مایع خنک‌کننده در مخزن خنک نشده و نهایتا شروع به جوشیدن می‌کند. در این زمان خودرو به اصطلاح جوش می‌آورد. 

ترموستات معیوب

همان‌طور که گفتیم، ترموستات برای تنظیم میزان ورود مایع خنک‌کننده به داخل و خارج رادیاتور، در فواصل صحیح باز و بسته می‌شود. ترموستات خراب می‌تواند سبب گرم‌شدن بیش از حد موتور شود. گیرکردن سوپاپ‌ها در حالت بسته می‌تواند دلیل این وضعیت باشد. در نتیجه مایع خنک‌کننده نمی‌تواند جریان یابد و وارد موتور شود. وقتی موتور داغ شود، خودرو به جوش می‌آید.

خرابی درپوش رادیاتور

درپوش رادیاتور اساساً یک شیر آزاد‌کننده است. زمانی که مایع خنک‌کننده به دمای بالایی می‌رسد، دریچه آزادسازی باز می‌شود تا سیستم خنک‌کننده تحت فشار باقی بماند. هنگامی که این درپوش گیر می‌کند، توانایی حفظ فشار کافی برای پایین آوردن نقطه جوش مایع خنک‌کننده را ندارد که سبب جوش مایع می‌شود.

خرابی پمپ آب

پمپ بخشی است که به‌طور مداوم مایع خنک‌کننده را به موتور خودرو تزریق و به چرخش در می آورد و اگر خراب شود، این چرخه مختل و خودرو جوش می‌آورد.

مایع خنک‌کننده کم

رانندگی با مایع خنک کننده کم، هوا را وارد سیستم خنک‌کننده شما کرده و در مایع کف ایجاد می‌کند و سبب جوش آمدن آن می‌شود. علاوه بر این مایع خنک‌کننده کم توانایی کافی برای خنک‌کردن موتور را ندارد. نبود ضد یخ در مایع خنک کننده نیز تاثیر به سزایی در جوش آوردن خودرو دارد.

گرفتگی رادیاتور

انواع آلودگی‌ها می‌تواند به رادیاتور راه پیدا کرده و آن را مسدود کند. رادیاتور وظیفه خنک‌کردن مایع خنک‌کننده را بر عهده دارد و با خرابی آن، جوش آوردن ماشین طبیعی است.

جوش آوردن خودرو در شرایط مختلف

جوش آوردن ماشین ممکن است در هر کدام از شرایط زیر رخ دهد:

جوش آوردن ماشین در زمستان و سرما

واشر سر سیلندر خراب که هوا را به داخل سیستم خنک‌کننده راه می‌دهد، می‌تواند سبب جوش آمدن ماشین، حتی در هوای سرد زمستان شود. همچنین، کم بودن آب و خراب بودن فن هم می‌تواند منجر به این مشکل گردد.

علت بالا و پایین‌شدن آمپر آب و جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین در حالت درجا و بی حرکت

اگر فن خنک‌کننده شما به دلیل سوختن فیوز و سایر دلایل از کار بیفتند، هنگام توقف خودرو، فن معمولی، گردش هوای کافی را تامین نمی‌کند و به همین دلیل ماشین جوش می‌اورد. از دلایل دیگر جوش آوردن ماشین در حالت درجا و بی حرکت خرابی واشر سر سیلندر است.

جوش آوردن خودرو در ترافیک

همانند جوش آوردن در حالت توقف، جوش آوردن خودرو در ترافیک می‌تواند ناشی از خرابی فن و یا واشر سر سیلندر باشد.

جوش آوردن خودرو در سربالایی

گاهی سیستم خنک‌کننده بسیار ضعیف است و نمی‌تواند حرارت زیاد ناشی از کار شدید موتور را دفع کند. بالا رفتن از سربالایی کار بیشتری از موتور می‌گیرد، بنابراین، گرمای بیشتری نیز برای دفع وجود دارد. در این شرایط موتور گرم شده و مایع خنک‌کننده جوش می‌آورد.

جوش آوردن خودرو زمان استفاده از کولر

معیوب بودن فن خنک‌کننده موتور، سوئیچ فن یا موتور فن از مهمترین دلایل جوش آوردن خودرو زمان استفاده از کولر هستند. سنسور خراب خنک‌کننده موتور، کمپرسور AC بیش از حد قوی، پمپ آب خراب، و باله‌های کندانسور AC مسدود‌شده نیز می‌توانند مشکلات گرمای بیش از حد را ایجاد کنند.

هنگام جوش آوردن خودرو چه کاری انجام دهیم؟

وقتی متوجه جوش آوردن خودرو شدید، بلافاصله و به آرامی ماشین را در کناری پارک نمایید و کاپوت را بالا بزنید.

اگر کولر روشن است آن را خاموش کنید. اگر هم در ترافیک هستید و نمی‌توانید ماشین را پارک کنید، دنده را خلاص کنید و کمی گاز دهید تا سرعت پمپ آب و فن رادیاتور بالا رود. این اقدامات سبب می‌شود موتور خنک گردد.

در مرحله بعد بخاری را روشن کنید تا حرارت موتور از بخاری خارج شود. می‌توانید به آرامی روی رادیاتور آب بریزید.  پس از خنک شدن ماشین، آن را در حالت خلاص روشن کرده و کمی آب به مخزن اضافه کنید. وقتی شروع به حرکت کردید در یک مسیر مستقیم حرکت کنید تا هوا وارد کاپوت شده و با برخورد به رادیاتور خیس آن را خنک کند.

هنگام جوش آوردن خودرو چه کارهایی انجام ندهیم؟

انجام برخی از اقدامات می‌تواند در شرایط جوش آوردن خودرو به شما و یا اتومبیل آسیب وارد کند و وقتی ماشین جوش می‌آورد، از انجام اقدامات زیر خودداری کنید:

  • درب مخزن رادیاتور را باز نکنید: هرگز درب مخزن رادیاتور را باز نکنید چون ممکن است آب داغ بیرون پاشیده و شما را بسوزاند. تا زمانی که رادیاتور و آب داخل مخزن داغ است، نباید درب را باز کنید.
  • اتومبیل را خاموش نکنید: خاموش‌کردن اتومبیل به معنای خاموش‌شدن فن خنک‌کننده و توقف جریان آب داخل رادیاتور است که هر دو به خنک‌کردن موتور کمک می‌کنند. پس لازم است خودرو را روشن نگه دارید.
  • روی موتور آب نریزید: دیواره موتور از چدن و آلمینیوم تشکیل‌ شدن که به تغییرات دمایی حساس است. اگر روی موتور داغ آب بریزید، ممکن است این دیواره ترک خورده و صدمات جبران‌ناپذیری را به موتور وارد کند.
  • به رانندگی ادامه ندهید: رانندگی به معنای تولید حرارت بیشتر و تشدید مشکل به‌وجود آمده است. پس هنگام جوش آمدن خودرو باید متوقف شوید.
  • کولر را روشن نکنید: کولر می‌تواند بار زیادی را بر سیستم خنک‌کننده خودرو وارد کرده و مشکل را تشدید کند.

جوش آوردن زیاد چه ضرر هایی برای موتور خودرو دارد ؟

جوش آوردن زیاد به معنای بالارفتن مکرر دمای خودرو از حد مجاز است. دراین شرایط علاوه بر موتور، سایر قطعات، مخصوصا قطعات پلاستیکی تحت تاثیر قرار گرفته و خراب می‌شوند. برخی از مشکلات رایجی که به دنبال جوش‌امدن مکرر خودرو ایجاد می‌شود شامل موارد زیر است:

  • خرابی موتور
  • خرابی واشرهای واتر پمپ
  • چسبیدن پیستون به سیلندر موتور
  • خرابی روغن موتور
  • خرابی رادیاتور و واشر‌های داخل آن
  • خرابی قطعات پلاستیکی

خرید از یدک پارت

اگر ماشین شما مکررا جوش می‌آورد، لازم است مشکل را به شکل اصولی حل کنید. از یک تعمیرکار ماهر برای این‌کار کمک بخواهید. احتمالا لازم است برخی از قطعات سیستم خنک‌کننده تعویض گردد. شما می‌توانید قطعات یدکی مورد نیاز خود را با کیفیت و قیمت مناسب از یدک پارت بخرید. برای این‌ کار کافی است قطعه یدکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و به شکل آنلاین آن را بخرید. قبل از خرید فن ماشین و سایر قطعات، می‌توانید سوالات خود را درباره جنس، قیمت و سایر ویژگی‌های محصول با کارشناسان ما مطرح نمایید.

جمع بندی

جوش آوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. این مشکل می‌تواند به دلایل متععدی ایجاد شود و اگر به خوبی برطرف نگردد، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای خودروی شما ایجاد کند. برای حل این مشکل احتمالا نیاز به خرید قطعات یدکی دارید. برای خرید رادیاتور، فن و سایر قطعات می‌توانید از یدک پارت کمک بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز