خبرگزاری کار ایران

نهال گردو مناسب سال 1402 کدام است؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۶۱۴

برای خرید نهال گردو مناسب سال 1402 مشاوره تخصصی پدر گردو ایران را بشنوید. مهندس بابایی نکات جالبی در این خصوص بیان کرده است.

داشتن یک نهالستان مفید و پربار قطعا فعالیت ساده و آسانی نیست. با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور بسیار مهم است که قبل از اقدام به خرید ارقام گردو و کشت آن، تحقیق و بررسی کافی در خصوص انواع نهال گردو، شرایط آبی و خاکی، شرایط باردهی و.. داشته باشیم.

در این مطلب مدیریت نهالستان ارغوان نهال نکات مهمی را برای خرید و کشت نهال گردو مطرح کرده است. رعایت این نکات و شنیدن تجربیات فردی که به "پدر گردوی ایران" معروف است، قطعا یکی از عوامل کلیدی و مهم در انتخاب و کشت نهال است.

نکات مهم خرید نهال گردو 1402

  1. اولین و مهم ترین نکته ای که خریداران نهال گردو باید به آن دقت داشته باشند، انتخاب نهال گردو متناسب با شرایط اقلیمی محیط خود است. این مسئله حتی از موضوع قیمت نیز مهمتر است.

  2. نکته دوم نوع خاک و شرایط مرتبط به خاک منطقه مد نظر است.

  3. نکته سوم دقت به موضوع باردهی و گل دهی نهال است

  4. نکته چهارم دقت به موضوع گرده افشانی نهال گردو است.

  5. نکته پنجم توجه به موضوع صادرات است.

در ادامه به بررسی جزییات و تشریح این نکات همراه با مدیریت بزرگترین نهالستان ایران (ارغوان نهال) میپردازیم.

خرید نهال گردو متناسب با شرایط آب و هوایی

بطور کلی نهال در بخشهای مختلف ایران قابل کشت است. دمای معتدل برای کشت و رشد نهال گردو یک دمای ایده آل و بینظیر است. ولی با توجه به جغرافیای کشور ما این نوع دما درمناطق کمی وجود دارد. درواقع اکثر نقاطی که امکان کشت نهال در آن فراهم است، مناطق کوهستانی و تا حدی سردسیر است. دقت به انتخاب نهال گردو متناسب با این اقلیم خیلی مهم است. بطور مثال نهال گردو ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ ۹، ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ ۷ و فرنور به دلیل اصلاحاتی که در ساختار آن انجام شده است، برای این مناطق و غالب نقاط ایران مناسب است.

خرید نهال متناسب با شرایط خاک

باید توجه داشت در خاکهای آهکی و مناطقی که خاک آن سفت و خشک است، کاشت نهال گردو امری منظقی و اقتصادی نیست. نهال گردو نیاز به خاک مناسب و نرم جهت ریشه دواندن داشته و اگر خاک منطقه شما این ویژگی را ندارد، خرید نهال گردو و کشت آن گزینه مناسبی نیست.!!

دقت به میزان باردهی و زمان گل دهی نهال گردو

نهال گردو مناسب سال 1402 کدام است؟

این نکته نیز یکی از عوامل مهم و اثرگذار باید در خرید شما باشد. درصورتی که دنبال کشت نهال برای مقاصد تجاری هستید، انتخاب ارقام پربازده مانند ژنوتیپ های ارغوان و چندلر گزینه جذابی است. این ارقام در سال هشتم حدود 70 کیلو گردوی خالص خواهد داد. نکته مهم دیگر هنگام خریدنهال گردو دقت به تایم گل دهی آن است. همانطور که پیش تر گفتیم کشت نهال در مناطق کوهستانی و سردسیر ایران مقدور است.

حتما نهالی را انتخاب کنید که زمان گل دهی آن بعد از اتمام کامل سرما باشد. نهال هایی که اصلاح نژاد شده اند، یا مخصوص مناطق سردسیری هستند بهترین گزینه برای این مناطق بوده. نهال هایی مانند: ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ ۹، ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ ۷، فرنور و چندلر

گرده افشانی نهال گردو

هر درخت گردو دارای دو بخش گل نر و ماده است. در گردو گرده افشان گرده توسط باد از قسمتهای نر به گلهای ماده منتقل می شود. همه گونه های گردو خود بارور هستند به این معنی که گرده می تواند از قسمتهای نر به قسمتهای ماده یک درخت سفر کند و تحت این روش درخت می تواند محصول (گردو) گردوتولید کند. در بیشتر موارد گرده هایی که از طریق باد به قسمت های ماده یک درخت منتقل می شوند بیشتر آنها از بین میروند چرا که گل آماده ی دریافت نمی باشد.

درخت گردو روند RDM تقریبا دیرگل بوده و به عنوان بهترین رقم گرده افشان برای نهال گردو هارتلی، نهال گردو چندلر و نهال گردو پدرو شناخته می شود. همچنین ژنوتیپ ارغوان کانادایی خود گرده افشان و دارای پوست کاغذی است.

نهال های گردویی از جمله تویسرکان، خوشه ای، دماوند، فرانسوی، چندلر را میتوان در این لیست قرار داد. اگر قصد مطالعه و بررسی در خصوص انواع مختلف نهال گردو را دارید این لینک برای شما بسیار مفید و کمک کننده است.

توصیه میکنیم قبل اقدام به خرید نهال گردو و احداث نهالستان حتما با کارشناسان مختصص در این حوزه مشاوره داشته باشید.

کارشناسان بزرگترین نهالستان کشور آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

مدیر نهالستان:  ۰۹۱۴۱۸۳۶۵۳۵

مدیر فروش:    ۰۹۱۴۳۸۰۴۰۰۱

مدیر کیفیت نهال خانم پاشایی :   ۰۹۳۹۶۶۷۰۸۷۴

آدرس وب سایت: https://www.nahalarghavan.com

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز