خبرگزاری کار ایران

چگونه از زخم بعد از جراحی کیست مو مراقبت کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۵۶۵

سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی عارضه‌ای است که در آن یک کیسه، پر از مو، سلول‌های مرده پوست و چرک، در زیر پوست و در نزدیکی استخوان دنبالچه، ایجاد می‌شود. این عارضه معمولا در اثر عفونت فولیکول مو، ایجاد می‌شود. سینوس پیلونیدال یک بیماری آزاردهنده است که مردان جوان بیشتر از زنان، به آن دچار می‌شوند.

در مراحل اولیه بیماری سینوس پیلونیدال، معمولا مصرف دارو به همراه کمپرس گرم و نشستن در وان آب گرم، می‌تواند موثر باشد. اما اگر شرایط وخیم و دردناک باشد، پزشک جراحی را توصیه می‌کند.. بعد از جراحی سینوس پیلونیدال، احتمال عود این بیماری وجود دارد.

بنابراین دستور‌العمل‌های خاصی وجود دارد که بیمار باید بعد از جراحی، رعایت کند. پیروی از دستورات پزشک می‌تواند تا حد زیادی از عود عفونت و سایر مشکلات، جلوگیری کند. همچنین باعث می‌شد که بیماری سریع‌تر و راحتتر بهبود پیدا کند.

بعد از جراحی سینوس پیلونیدال یا کیست مویی

بهبودی بعد از جراحی پیلونیدال، به روش جراحی به کار رفته و اصول مراقبت از زخم جراحی بستگی دارد. اگر درباره روند بهبودی سوالی دارید می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

ترخیص از بیمارستان

ممکن است شما، در همان روز جراحی، از بیمارستان مرخص شوید. در این صورت شما به فردی نیاز دارید که شما را تا خانه همراهی کند و حداقل ۲۴ ساعت کنار شما بماند. باید برای از بین رفتن اثرات بی‌هوشی عمومی، یک روز را استراحت کنید. اگر جراحی به روش بازسازی فلپ لیمبرگ را انجام داده‌اید، باید بعد از جراحی، حدودا ۲ شب در بیمارستان بمانید.

عوارض بعد از جراحی

احساس کمی درد و ناراحتی بعد از جراحی طبیعی است. ممکن است تا چند روز بعد از جراحی، درد زیادی را در محل جراحی تجربه کنید. حتی ممکن است این درد با وجود استراحت کردن، باز هم بدتر شود. اما با گذشت زمان، درد کاهش می‌یابد. در هنگام ترخیص از بیمارستان، پزشک برای شما دارو‌هایی را تجویز می‌کند که باید آن‌ها را مصرف کنید.

داروهای مسکن

چگونه از زخم بعد از جراحی کیست مو مراقبت کنیم؟

در هنگام مصرف دارو‌های مسکن، باید حتما از دستور‌العمل‌های پزشک یا نکات نوشته شده در روی بسته بندی دارو، پیروی کنید. هرگز بیش از مقدار توصیه شده (دوز)، مسکن مصرف نکنید.

آنتی بیوتیک

اگر دچار عفونت هستید و  از زخم شما چرک یا زردی خارج می‌شود، پزشک برای درمان چرک و ترشحات زخم شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا بعد از جراحی آن‌ را مصرف کنید. پزشک یا پرستار، نحوه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را به شما توضیح می‌شود. دوره درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها را تکمیل کنید. (آنتی بیوتیک‌ها را به طور منظم طبق دستور مصرف کنید تا زمانی که همه آن‌ها را تمام شوند).

پانسمان بعد از جراحی

چگونه از زخم بعد از جراحی کیست مو مراقبت کنیم؟

پانسمان روی زخم، بستگی به نوع جراحی دارد. اگر درباره زخم و پانسمان آن سوالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی با بخیه

ممکن است بعد از جراحی سینوس پیلونیدال، جراح از بخیه برای بستن زخم استفاده کند. روی زخم شما پانسمان می‌شود و نیز ممکن است گاهی به پانسمان داخل زخم هم نیاز باشد. باید هر روز پانسمان را عوض کنید.

ممکن است بخیه‌ها خود به خود جذب شوند یا اینکه نیاز به کشیدن داشته باشند. شما باید بدانید که جراح از نخ بخیه جذبی استفاده کرده یا خیر. می‌توانید درباره نوع بخیه به کار رفته از پزشک یا پرستار خود سوال بپرسید.

اگر بخیه‌های شما جذبی نیست، باید برای کشیدن آن‌ها از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید. حدود ۲ هفته بعد از جراحی باید برای کشین بخیه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

جراحی بدون بخیه

جراح شما ممکن است زخم شما را باز بگذارد تا خود به خود و بدون استفاده از بخیه بهبود یابد. همچنین ممکن است پزشک از یک پانسمان داخل زخم، برای جذب خونریزی، و یک پانسمان خارج زخم، برای شما استفاده کند.این نوع پانسمان Aquacel® نام دارد. پرستار یا جراح عمومی باید، هر روز این نوع پانسمان را برای شما عوض کنند.

سپس شما با پانسمان‌هایی که سه روز دوام می‌آورند، از بیمارستان مرخص می‌شوند. پزشک می‌تواند، موادی که برای تعویض پانسمان نیاز دارید را در نسخه برایتان بنویسد. بهبودی زخم باز، می‌تواند ۶ تا ۸ هفته طول بکشد.

با پزشک عمومی خود تماس بگیرید:

  • برای تعویض روزانه پانسمان به پرستار یا پزشک مراجعه کنید.
  • برای تهیه مواد مورد نیاز پانسمان، از پزشک خود نسخه بگیرید.

پرستار شما را راهنمایی کرده و به شما کمک می‌کند تا دستورات پزشک را بهتر رعایت کنید.

جراحی به روش بازسازی فلپ لیمبرگ

بعد از این جراحی، باید حدودا ۲ شب را بیمارستان سپری کنید. زیرا بعد از این جراحی ممکن است خون و مایعاتی از زخم شما خارج شود و برای تخلیه این مایعات، یک لول در زخم قرار داده خواهد شد. زمانی که پزشک، لوله را از زخم خارج کرد، می‌توانید بیمارستان را ترک کنید.

پزشک یا پرستار به شما می‌گوید که چند وقت یکبار باید پانسمان را عوض کنید و اینکه آیا می‌توانید پانسمان را در خانه عوض کنید یا اینکه باید به بیمارستان بروید.

شما باید ۲ هفته بعد از جراحی به پزشک مراجعه کنید. در این زمان، پزشک بخیه‌ها را کشیده و زخم را بررسی می‌کند.

شما باید حدودا ۲ هفته، تا زمانی که بهبود می‌یابید، از محل کار خود مرخصی بگیرید. در این مدت شما باید:

  • فقط به پهلو یا به روی شکم دراز بکشید، تا زخم بهبود یابد.
  • بیش از ۱۰ دقیقه ننشینید.

از زخم خود مراقبت کنید.

اگر بخیه دارید.

زخم خود را هر روز در حمام آب گرم بشویید. تا زمانی که زخم شما کاملا خوب نشده از صابون استفاده نکنید و از ریختن نمک و یا هر محصول معطری، به داخل آب حمام خودداری کنید. زیرا این محصولات باعث تحریک زخم می‌شوند.

اگر مقداری خون در آب حمام دیدید نترسید. این خونریزی طبیعی بوده و به مرور زمان کاهش می‌یابد.

می‌توانید بعد از تمیز کردن زخم در حمام، آن را پانسمان کنید. اگر زخم شما خشک است و ترشحی وجود ندارد، نیازی به تعویض پانسمان نیست.

حمام کردن می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

اگر زخم باز با پانسمان داخلی دارید.

سعی کنید ناحیه را خشک نگه دارید. شما باید هر روز به پزشک یا پرستار مراجعه کنید. تا پزشک پانسمان را عوض کرده و زخم را کنترل کند.

پزشک یا پرستار به شما می‌گویند که چه زمانی می‌توانید پانسمان را بردارید. پس از برداشتن پانسمان، می‌توانید زخم را بشویید.

بازگشت به کار و فعالیت

اکثر افراد بعد از جراحی، به ۷ تا ۱۰ روز مرخصی از محل کار نیاز دارند. البته این بستگی دارد به اینکه:

  • چه احساسی دارید
  • میزان فعالیت شغل شما
  • نوع جراحی که داشتید.

شما می‌توانید به اندازه توان خود، کارتان را انجام دهید. اما باید تا زمانی که کاملا بهبود پیدا می‌کنید، از انجام فعالیت‌های شدید و سنگین خودداری کنید.

درمان را پیگیری کنید.

شما باید ۲ تا ۴  هفته بعد از جراحی به پزشک مراجعه کنید. شما باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است سینوس پیلونیدال عود کند. پزشک در مراجعه بعدی شما به مطب، زخم را بررسی می‌کند. همچنین پزشک، نکاتی را برای جلوگیری از عود سینوس پیلونیدال، به شما آموزش می‌دهد. اگر پزشک تا ۲ هفته بعد از جراحی با شما تماس نگرفت، خودتان به پزشک مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز