خبرگزاری کار ایران

راهنمای خرید و فروش انواع بذر صیفی جات

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۰۶۲

در این بحبوحه واردات انواع بذر، موضوع بذر اصلی مطرح می‌گردد که کشاورزان را مجبور سفر به شهرهای مختلف برای پیدا کردن و خرید بذر از فروشنده مورد اعتماد می‌کند. بسیاری از بذرها از جمله بذر صیفی‌جات و سبزیجات گرفته، تا بذر گیاهان زراعی و گل و گیاهان زینتی و باغی وجود دارند.

انواع بذر گوجه ‌فرنگی

پرفروش‌ترین بذر صیفی در کشورمان که به جرات می‌توان گفت بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است، بذر گوجه فرنگی است. چنانچه در مناطق جنوبی خارج از فصل هم کشت می‌شود.

عموما بذرهای موجود در بازار به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • بذرهای اصلاح شده یا هیبرید
  • بذرهای استاندارد(OP)
  • بذرهای دستگیر که کشت آن‌ها اصلا توصیه نمی‌شود.

اختلاف این بذرها در مقاومت آن‌ها به انواع بیماری‌های قارچی و ویروسی و یا نماتدها می‌باشد. همچنین از نظر رسیدگی محصول و یک شکل بودن میوه‌های تولیدی باهم فرق دارند. به همین دلیل برای کلیه‌ی صیفی‌جات، غالب کشاورزان بذرهای هیبرید را ترجیح می‌دهند. از برندهای مشهور بذر گوجه‌فرنگی می‌توان به سمینیس، سینجنتا، کلوز و اگریپا اشاره کرد.

بذرهای گوجه ‌فرنگی از نظر قالب (بلوکی، گرد، تخم مرغی و...) و وزن میوه تولیدی (عموما 120 تا 160 گرم)، دوره رسیدگی (بسیار زودرس، زودرس، میان‌رس و دیررس)، نوع مصرف (تازه‌خوری، صنعتی و یا دومنظوره)، مقاومت به بیماری‌ها (مقاومت به قارچ‌ها، ویروس‌ها و نماتدها) و فضای مناسب کشت (مناسب کشت در فضای باز و به صورت بوته‌ای یا کشت در گلخانه و فضای باز به صورت داربستی)، میزان سفتی میوه، برداشت با کاسبرگ، باردهی متفاوت هستند.

اخیرا بذرهایی با میوه بلوکی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. خصوصا اگر دوره رسیدگی کوتاه‌تر و مقاومت بیشتری داشته باشند. از ارقام پرطرفدار فضای باز، می‌توان بذر گوجه بریویو، برنتا، بدرو، سی ال ایکس و کانیون757 را نام برد. واریته‌های 4129 و دافنیس برای کشت گلخانه و داربستی و بذر گوجه 1012 به صورت دومنظوره (فضای باز و گلخانه‌ای) مطرح هستند.

کشت بذر گوجه ‌فرنگی رشد نامحدود در گلخانه

موضوع دیگر تناژ است که به طور معمول بین 70 تا 120 تن گوجه فرنگی از کشت ارقام هیبرید برداشت می‌شود. حال آنکه گزارشاتی مبنی بر افزایش تناژ تا 243 تن در اصفهان و 240 تن در تاکستان قزوین از رقم 8320 ، 240 تن از رقم برنتا و 190 تن از متین در مرودشت، 200 تن از بریویو در زنجان، 200 تن از 1012 و 240 تن از برنتا در شهرستان صحنه کرمانشاه داشته‌ایم.

یکی دیگر از مسائلی که برای کشاورزان در انواع کشت و خصوصا گوجه فرنگی مهم است، هزینه کشت است. به طوری که در سال گذشته میانگین هزینه کشت هر کیلوگرم گوجه در ارقام هیبرید جهت صادرات 6000، برای مصارف عادی و بازاری 4000 و مصرف رب و صنعتی 3000 تومان برآورد شده است.

راهنمای خرید و فروش انواع بذر صیفی جات

لازم به ذکر است، واردکنندگان بذر صیفی‌جات (شرکت‌هایی مثل فلات، گل سم گرگان، گیتی بذر و...) عموما برای کشاورزان شناخته شده‌اند. آن‌ها برای فروش بذر به کشاورزان به صورت مستقیم اقدام نمی‌کنند. در این راستا نمایندگانی در استان‌های مختلف تعیین می‌کنند که مورد اعتماد باشند. برای خرید بذر اصلی، سعی کنید از نمایندگان هر شرکت و یا عاملین فروش آن‌ها اقدام کنید تا دچار مشکلات احتمالی نشوید.

انواع بذر خیار

بذر خیار نیز مانند گوجه ‌فرنگی به صورت فضای باز و گلخانه یا داربستی کشت می‌شود. با توجه به نیازهای تغذیه کم و قانع بودن این گیاه، بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دهند به کشت آن بپردازند. اما قانع بودن خیار به معنی عدم نیاز به مشاوره یا کشت راحت آن نیست.

ویژگی‌هایی که در انتخاب رقم برای کشت خیار ضروری است، عبارتند از: شکل میوه (قلمی یا سیلندری)، تیپ میوه (بیت آلفا یا خیار معمولی، خیار خاردار و مینی)، پارتنوکارپ یا جاینشیوس بوده خیار، اندازه میوه، دوره رسیدگی (زودرس، میان‌رس و یا دیررس)، پوشش برگی و مقاومت‌ها (به بیماری‌ها و ویروس‌ها و نماتد) و تناژ است.

عملکرد خیار نیز مهم است، مثلا متوسط عملکرد خیار گلخانه‌ای در کشور به 18 تا 25 کیلوگرم می‌رسد. حال آنکه میانگین باردهی خیار فضای باز در کشور 16 تن در هکتار است.

نمونه بذر خیار خوب برای انتخاب، ارقام رایدر، سورنا، آفیسر و ماهان هستند که ماهان برای کشت‌های پاییزه به نحوه عالی جواب داده است. سایر ارقام ذکرشده بیشتر برای کشت‌های بهاره کاربرد دارند. از برترین برندهای بذر خیار، یو اس اگری سیدز و کلوز می‌باشند.

انواع بذر ملون

بذر ملون که انواع آن در کشور ما خصوصا نواحی جنوبی، کشت می‌شود، وجود دارد. همه افراد تیپ‌های مختلفی از آن را می‌پسندند و برای خرید انتخاب می‌کنند. قالب گرد (گالیا)، تیپ بیضی (شارانته) یا آناناسی با گوشت میوه سبز یا نارنجی و یا حتی سایز میوه بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر را دارند.

نکته‌ای که درباره کشت ملون اهمیت دارد، نوع مقاومت آن به بیماری‌های شایع، وزن میوه و تعداد میوه‌ای که در هر بوته تولید می‌شود، پوشش برگی، توربندی میوه، تناژ است. متوسط عملکرد ملون 30 تا 45 تن در هکتار است، اما با رسیدگی مناسب تا 60 تن در هکتار و بعضا بیشتر هم می‌توان برداشت کرد. همچنین میزان تحمل به شوری آب وخاک است، چرا که این گیاه در خاک‌های جنوبی کشور که دارای شوری خاک و آب هستند، کشت می‌گردد.

کارشناسان ما در آقامهندس آماده ارائه هرگونه راهنمایی به شما عزیزان هستند. از ارقام مشهور ملون می‌توان جانا، توانا، والر و بشرا را نام برد که از برندهای باسف، جنتو و سینجنتا هستند.

انواع بذر هندوانه

کشت بذر هندوانه عموما توسط نشا و بیشتر در مناطق جنوبی کشور انجام می‌شود. مساحت قابل توجهی از هندوانه در کشور، جهت صادرات کشت می‌گردد. انتخاب واریته مناسب برای هندوانه نیز تابع عواملی مثل تیپ میوه (گرد یا بیضی و کشیده)، خط دار (کریمسون سوئیت) یا ساده بودن پوست میوه، وزن متوسط میوه، تعداد میوه تولیدی در بوته، دوره رسیدگی، پوشش برگی، سفتی میوه و مقاومت‌ها می‌باشند. در روش سنتی کاشت هندوانه 37 الی 45 تن محصول در یک هکتار برداشت می شود، حال آنکه برداشت ارقام مناسب تا 60 تن در هکتار هم گزارش شده است.

راهنمای خرید و فروش انواع بذر صیفی جات

در خوزستان مساحت زیر کشت ارقام گرد بسیار زیاد است، اگر ارقام بیضی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. از موارد مهم دیگر، سفتی میوه است، چرا که هندوانه برای صادرات و حمل و نقل دوربرد نیازمند سفتی و مقاومت به ترک خوردگی است. از ارقام پرطرفدار می‌توان بذر هندوانه ب 32، باراکا و تاپ گان را می‌توان نام برد. برندهای مشهور در هندوانه شامل سمینیس و سینجنتا هستند.

علیرغم اینکه هندوانه در دوره رشد و رسیدگی خود نیاز به آب فراوان داشته و کشور ما با بحران آب روبروست، شاید در برخی مناطق کشت آن از نظر استفاده از منابع زیست محیطی، عاقلانه و منطقی بنظر نرسد. بنابراین پیشنهاد می‌شود از برنامه‌های کاربردی نظام مهندسی هر منطقه که الگوی کشت در مناطق مختلف یکی از آن‌هاست، استفاده کنید.

آخرین سخن درباره خرید بذر صیفی جات

با توجه به توضیحات ذکرشده، نیاز به راهنمایی و مشاوره برای انتخاب رقم مناسب جهت کاشت احساس می‌شود. در آقامهندس کارشناسان متخصص و با تجربه، پذیرای پاسخگویی جهت انتخاب بذر هستند. مجموعه آقا مهندس با داشتن سایت فروش آنلاین بذر اصل با ضمانت نامه، به صورت آنلاین و حضوری آماده ارائه خدمات مختلف به شما عزیزان است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز