خبرگزاری کار ایران

آیا باید چند روز قبل از سفر بلیط رزرو کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۳۷۲

برای سفر با هر وسیله‌ای (قطار، هواپیما، اتوبوس و غیره) نیاز به خرید یا رزرو بلیط وجود دارد. اما سوال اصلی این است که این بلیط را چه زمانی تهیه کنیم؟ زمان تهیه بلیط قطار با بلیط هواپیما تفاوت دارد؟ آیا باید چند روز قبل از سفر بلیط رزرو کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. اگر این سوال‌ها ذهن شما را هم درگیر کرده است با ما همراه باشید.

آیا زمان مناسب رزرو بلیط برای وسایل نقلیه مختلف تفاوت دارد؟

هر وسیله نقلیه‌ای قوانین خاص خودش را دارد. البته با این که بهتر است بلیط سفر خود را چه با هواپیما چه با اتوبوس و قطار، به موقع و چند هفته پیش از سفر تهیه کنید؛ خالی از لطف نیست کمی با قوانین تهیه بلیط هر یک از این وسایل آشنا شوید.

بلیط هواپیما

تهیه بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی مختلف از چند ماه قبل ممکن است. اما به باید در نظر داشته باشید که هواپیما دو نوع بلیط دارد؛ بلیط چارتر و بلیط سیستمی. در واقع بلیط هواپیما در برخی از مسیرهای پرطرفدار و پرگردشگر به صورت چارتر فروش می‌رود. آژانس‌ها بخش یا کلی از صندلی‌های هواپیما را در یک مسیر خاص از شرکت هواپیمایی می‌خرند و تخفیف زیادی می‌گیرند. این‌گونه می‌توانند خودشان قیمت بلیط را تعیین کنند و آن را ارزان‌تر بفروشند. اما اشتباه نکنید! بلیط چارتر همیشه ارزان‌تر نیست. در فصل‌هایی که سفر به یک مقصد خاص زیاد می‌شود، تقاضای بلیت هواپیما بالاتر می‌رود و این بلیط‌ها حتی از بلیط سیستمی هم گرانتر می‌شوند. پس شما باید تفاوت این دو بلیط و زمان سفر را در نظر داشته باشید و درست انتخاب کنید.

مفهوم بلیط دیگری که وجود دارد، بلیط لحظه آخری است. چارترکننده‌ها وقتی ببینند صندلی هواپیما قبل از پرواز خالی مانده، تخفیف زیادی ارائه می‌دهند تا مسافران وسوسه شوند بلیط بخرند و آژانس ضرر نکند. سفر با بلیط لحظه آخری ایده خوبیست، اما ریسک زیادی دارد چرا که ممکن است بلیط پیدا نکنید. در واقع شما از چند هفته قبل از پرواز تا آخرین لحظات مانده به آن می‌توانید بلیط هواپیمای مد نظرتان را خریداری کنید اما این که خرید بلیط چقدر برای شما مقرون به صرفه تمام شود، بیشتر به نوع بلیطی که انتخاب کرده‌اید و فصل سفرتان بستگی دارد. پس بهتر است با توجه به این دو موضوع تصمیم بگیرید که چه زمانی بلیط هواپیما تهیه کنید.

اگر اهل خرید باشید می‌دانید که خرید هر چیزی قلق خاص خودش را دارد. این موضوع در مورد خرید بلیط هواپیما خارجی و معمولی هم صادق است. گاهی می‌توانید بلیط را با قیمت بهتری خریداری کنید و گاهی بلیط با قیمت بالایی عرضه می‌شود. در هنگام مناسبت‌ها، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. این نکته از مواردیست که باید پیش از رزرو بلیط هواپیما بدانید.

بلیط قطار

قطار از وسایل نقلیه ایمن و همگانی است که خرید بلیطش برای مسافران بسیار مقرون به صرفه است. همین موضوع هم باعث شده تقریبا هر روز تقاضا برای خرید بلیط قطار وجود داشته باشد. به همین دلیل هم معمولا بازه‌های زمانی برای پیش فروش بلیط قطار در نظر گرفته می‌شود که کسانی که حسابی اهل سفرند و در جریان این موضوع هستند بلیط خود را پیش خرید کنند.

 مثلا اگر می‌خواهید در نوروز با قطار سفر کنید، پیش فروش بلیط آن در بهمن یا اسفند انجام می‌شود. باید گوش به زنگ باشید. البته فکر نکنید بلیط قطار را فقط باید پیش خرید کرد! اگر ظرفیت موجود باشد تا آخرین ثانیه قبل از حرکت هم می‌توانید بلیط بخرید و راهی سفر شوید.

 اما پیشنهاد می‌کنیم برای سفر در نوروز یا سایر روزهای شلوغ، پیش فروش این نوع بلیط را در اواسط بهمن ماه/اوایل اسفند ماه از دست ندهید. همچنین توجه داشته باشید که بلیط قطارهای خوب زود فروش می‌رود! پس شاید در لحظات آخر بلیط پیدا کنید اما احتمالش کم است که بلیط قطارهای باکیفیت باقی مانده باشد.

آیا باید چند روز قبل از سفر بلیط رزرو کنیم؟

بلیط اتوبوس

اتوبوس، معمولا محبوبیت قطار و هواپیما را ندارد. این نوع بلیط بیشتر مخصوص سفرهای لحظه آخریست که مسافر نه بلیط قطار پیدا می‌کند نه بلیط هواپیما. دلیلش هم این است که معمولا دفاتر موجود در پایانه‌ها و ترمینال‌های مسافری تا دقایق آخر مانده به حرکت اتوبوس بلیط می‌فروشند. فقط کافیست در ترمینال حاضر شوید و اتوبوس مد نظرتان هم ظرفیت سوار کردن مسافر را داشته باشد که معمولا دارد. شما می‌توانید بلیط اتوبوس را تا آخرین لحظات مانده به سفر خریداری کنید.

 البته بلیط اتوبوس فقط یک بلیط لحظه آخری نیست. طبیعتا شما می‌توانید این بلیط را از چند روز قبل، بخرید یا رزرو کنید. اما اتوبوس چون معطلی بازرسی و چک بار در هواپیما و قطار را ندارد به سادگی در لحظات آخر قابل خرید است و محدودیت بار مجاز نیز ندارید.

آیا باید چند روز قبل از سفر بلیط رزرو کنیم؟

نکاتی که باید قبل از تهیه بلیط بدانید

در مورد قطار، همانطور که گفتیم اگر می‌خواهید بلیط قطار خود را در مسیر دلخواهتان خریداری کرده و در تاریخ مد نظر خودتان به سفر بروید، به هیچ وجه از پیش فروش بلیط قطار غافل نشوید. در پیش فروش می‌توانید در زمان‌های مشخص شده از جانب شرکت‌های ریلی، بلیط قطار مد نظر خود را خریداری کنید و دیگر نگران تمام شدن آن‌ها نباشید. برای خرید اینترنتی بلیط قطار می‌توانید به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید. سفرمارکت بعد از این که مبدا و مقصد و زمان سفر خود را وارد کنید، تمام گزینه‌های موجود را به صورت لیست به شما نشان می‌دهد تا به راحتی مقایسه کرده و انتخاب کنید.

 

در مورد هواپیما، غالبا توصیه می‌شود که برای خرید بلیط هواپیما ارزان هرچه زودتر برای خرید بلیط خود اقدام کنید. واقعا مهم است که خرید بلیط هواپیما خود را به روزها و لحظات آخر موکول نکنید. این کار می‌تواند باعث شود بلیط ارزان‌تری خریداری کنید. البته فراموش نکنید که خرید بسیار زودهنگام بلیط برای شما صرفه اقتصادی در پی ندارد.

چرا که بلیط هواپیماها در اوایل عرضه با قیمتی بسیار بالاتر ارائه می‌شود. این قیمت بالاتر از میزان استاندارد نیست اما بعد از مدتی احساس می‌شود که برای تکمیل ظرفیت هواپیما باید قیمت‌های به‌صرفه‌تری ارائه شود. با وجود این همچنان شک نکنید که به تعویق انداختن رزرو بلیط هواپیما به ساعات آخر سفر اصلا کار درستی نیست. چرا که نمی‌توان تضمین کرد بلیط لحظه آخری پیدا می‌کنید.

نکته مهم کلی هم این است که اگر بلیط خود را حضوری خریداری می‌کنید برای استرداد آن نیز باید حضوری مراجعه کنید. ولی اگر آن را انلاین خریده باشید می‌توانید هم به شکل حضوری و هم به شکل غیر حضوری آن را مسترد کنید و وجه بلیط را دریافت کنید. فراموش نکنید که برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما هم می‌توانید به سفرمارکت مراجعه کنید. این موتور جستجو تمام بلیط‌های موجود به مقصد شما را لیست می‌کند تا انتخاب راحتی داشته باشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز