خبرگزاری کار ایران

لنگرنحوه تولید عرشه فولادی چگونه است؟ با مراحل آن آشنا شوید[1]

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۸۲۱

در حال حاضر ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف با استفاده از دو روش اسکلت بتنی یا اسکلت فلزی ساخته می‌شوند. ورق عرشه فولادی از انواع مصالحی است که در سازه‌هایی با اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل آشنایی با نحوه تولید این محصول و عوامل مؤثر بر قیمت ورق عرشه فولادی هفت الماس از سایت پیوان برای بسیاری از پیمانکاران و مسئولان خرید پروژه‌های مختلف بر حسب نوسانات بازار اهمیت می‌یابد.

ورق عرشه فولادی چیست؟

ورق عرشه فولادی که به آن متال دک (metal deck) هم گفته می‌شود در واقع نوعی ورق گالوانیزه به ضخامت ۰.۷ تا ۱ میلی‌متر بوده که به صورت خاصی شکل داده شده است.

استفاده از ورق عرشه فولادی در اسکلت فلزی سازه مانند استفاده از تیرچه بلوک در اسکلت بتنی است. وجود شیارها و خم‌های ویژه در ساختار این محصول باعث شده تا به سرعت و به آسانی در سازه‌های مختلف به جای سقف‌های قدیمی استفاده شود. به علاوه پر کردن این شیارها با بتن آماده، ضمن افزایش سرعت اجرا، امنیت سازه را هم افزایش می‌دهد.

سقف عرشه فولادی؛ کاربرد اصلی ورق عرشه فولادی

در واقع کاربرد اصلی ورق عرشه فولادی، ساخت سقف‌های مختلف در سازه‌هاست. بنابراین آشنایی با سقف عرشه فولادی برای خریداران و سرمایه‌گذاران اهمیت فراوانی دارد. مشخص کردن تاریخ دقیق ساخت عرشه فولادی دشوار است؛ اما این محصول از همان ابتدای تولید جایگزین تجهیزات چوبی بتن‌ریزی شد. بعداً در سال ۱۹۹۳، انستیتو سقف فولادی (SDI) استانداردهای مشخصی را برای نحوه‌ی طراحی و اجرای این محصول تدوین کرد و به این ترتیب ورق عرشه فولادی رسماً توانست وارد صنعت ساختمان‌سازی شود. مزایای مختلف این ورق که در قسمت‌ بعد به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، روند صنعتی‌شدن ساختمان‌سازی را سرعت بخشیدند.

مزایای استفاده از ورق عرشه فولادی

مزایای گسترده‌ی این محصول که به شرح زیر است، باعث افزایش کاربرد آن در صنعت ساختمان شده‌ است:

۱. وزن پایین، هزینه‌ی نهایی سازه را کاهش می‌دهد؛ به علاوه به نیروی کار کمتری هم برای جابه‌جایی آن‌ها نیاز است.

۲. اجرای سریع و راحت

۳. فراوانی بالا

۴. افزایش ایمنی ساختمان در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله و طوفان‌های شدید

۵. استفاده مقرون‌به‌صرفه

۶. شکل خاص ورق عرشه فولادی امکان انبار کردن تعداد بیشتری از آن‌ها را در یک فضای مشخص فراهم کرده است.

۷. استفاده از عرشه فولادی باعث کاهش تعداد میلگردهای کششی یا حذف آن‌ها می‌شود.

۸. با وجود عرشه فولادی به بتن کمتری برای مستحکم‌کردن سقف نیاز دارید.

روش تولید ورق عرشه فولادی

اگر می‌خواهید با روش تولید ورق عرشه فولادی برترین برندهای داخلی از جمله امیرکبیر کاشان، تاراز چهار محال و بختیاری، زاگرس شهرکرد، فولاد دشتستان و هفت الماس آشنا شوید؛ این قسمت را از دست ندهید.

فرآیند شکل‌دهی و تولید عرشه‌های فولادی، رول فرمینگ نام دارد. در حقیقت در این فرآیند که به آن نورد سرد هم گفته می‌شود، ورق گالوانیزه با عرض مشخص وارد دستگاه فرمینگ می‌شود. بعد از آن با استفاده از یک سری غلتک و فشارهای وارده از طرف آن‌ها ورق خم شده و ضمن کاهش عرض، الگوی تکراری از شیارهای موازی در آن ایجاد می‌شود.

دقت ابعاد ورق عرشه فولادی تولید شده به صورت مستقیم بر روی خواص آن تاثیرگذار است. پس اگر به دنبال خرید محصولی با کیفیت برای پروژه خود هستید، با کارشناسان پیوان تماس بگیرید.

انواع فرمینگ‌های عرشه فولادی در مرحله تولید

اشکال مختلفی از ورق‌های عرشه فولادی در بازار وجود دارد که به شرح زیر هستند:

۱. ذوزنقه

برجستگی‌های موجود در فرم ذوزنقه ورق عرشه فولادی زاویه‌دار است. اگر از روبه‌رو به این ورق نگاه کنید با طرحی مشابه یک سری ذوزنقه مواجه می‌شوید. از دو جنس گالوانیزه و ورق رنگی برای تولید این فرم استفاده می‌شود.

۲. سینوسی

فرم سینوسی که با استفاده از ورق گالوانیزه و رنگی تولید می‌شود به صورت گسترده در سقف شیروانی به کار می‌رود.

۳. شادولان (شادولاین)

این فرم شبیه به فرم ذوزنقه بوده و در ساخت خانه‌های پیش‌ساخته، کانکس و دیواره سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. لمبه (دامپا)

طراحی خاص این نوع عرشه فولادی، امکان استفاده از آن را در بخش‌های مختلفی فراهم کرده است که شامل سقف کاذب، سقف شیروانی، سقف داخلی و دیواره کانکس است.

استاندارد تولید ورق عرشه فولادی

در تولید ورق عرشه فولادی از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود که بر قیمت آن اثرگذار هستند. مجموعه‌ی این استانداردها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. استاندارد BSI (بریتانیا)

۲. استاندارد ASTM (انجمن آزمون استاندارد و مواد در آمریکا)

۳. استاندارد SCI (مجموعه ساخت و تولید فولاد)

۴. مقررات ملی ساختمان

۵. استاندارد AISC (سازه‌های فولادی آمریکا)

۶. مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت شهرسازی

۷. استاندارد SDI (مؤسسه مرتبط با تولید زیرساخت‌ها و عرشه فولادی)

لنگرنحوه تولید عرشه فولادی چگونه است؟ با مراحل آن آشنا شوید[1]

عوامل مؤثر بر قیمت ورق عرشه فولادی

یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه آهن‌آلات، اطلاع از قیمت روز این محصولات است. خبر خوب این است که قیمت انواع مقاطع و ورق‌ها از جمله ورق عرشه فولادی به صورت آنلاین در وب‌سایت پیوان قرار گرفته است. به علاوه آشنایی با مجموعه عوامل مؤثر بر قیمت روز ورق عرشه فولادی هم می‌تواند در پیش‌بینی نوسانات احتمالی به شما کمک کند:

۱. میزان عرضه و تقاضا در بازار

هرگونه تغییر در میزان عرضه و تقاضا به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده‌ی ورق عرشه فولادی اثر می‌گذارد.

۲. تغییرات قیمت ارز و دلار

ماده‌ی اولیه‌ی تولید عرشه فولادی، ورق گالوانیزه است. گاهی اوقات نیاز بازار به این محصول از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین می‌شود. بنابراین هرگونه نوسان قیمت ارز و دلار بر روی قیمت نهایی این محصول تأثیرگذار است.

۳. برند تولید کننده

ورق عرشه فولادی تولید شده توسط برندهای مختلف داخلی و خارجی قیمت‌های متفاوتی دارند.

۴. هزینه‌ی انبارداری

جنس ورق عرشه فولادی گالوانیزه است؛ بنابراین باید در انبارهایی نگهداری شوند که دور از رطوبت و موارد مخرب دیگر قرار دارند. این مسئله به خودی خود می‌تواند هزینه‌های زیادی را به خریدار تحمیل کند؛ در نتیجه باید هزینه‌ی انبارداری را هم به قیمت نهایی محصول اضافه کنید.

منبع: پیوان

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز