خبرگزاری کار ایران

روانشناسی چیست و چرا امروز به کارمان می آید؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۱۵۵

به زبان ساده روانشناسی علمی است که در آن رفتار و ذهن انسان مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. بر اساس این علم عواملی همچون فشارهای اجتماعی، تاثیرات زیست شناختی و عوامل محیطی بر چگونگی عملکرد، تفکر و احساس افراد تاثیر گذار هستند.

روان شناسی یکی از شاخه های علوم انسانی به شمار می آید که هدف آن شناخت انسان و کمک به او از طریق روش‌های علمی است‌. این علم حیطه های بسیار متنوعی دارد و از یکسری نظریه و رویکرد مختلف تشکیل شده است. قابل ذکر است بگوییم که روان شناسی در قیاس با سایر رشته ها و شاخه ها عمر چندان زیادی ندارد و یک علم نوین به شمار می آید.

با فاخته برای دریافت تازه‌ترینها در حوزۀ علوم انسانی همراه باشید. ما تلاش می‌کنیم که کمترین اما مفیدترین را عرضه کنیم.

این مطلب توسط گروه سئوی فاخته تهیه شده است. در صورتی که مشاور روانشناس هستید و قصد تبلیغات در این وبسایت و یا استخدام متخصص سئو برای وبسایت خود را دارید با شمارۀ 09360903135 تماس بگیرید.

ما به طور اختصاصی در حوزۀ طراحی وبسایت، تبلیغات و سئوی مجموعه‌های مشاورۀ روانشناسی فعالیت می‌کنیم.

به طور کلی روانشناسی از یکسری رویکردهای غالب تشکیل شده است که عبارتند از رفتارگرایی، روانکاوی، زیست شناختی و شناختی. هر کدام از این رویکردها نظرات مشخصی در مورد یک سری از مسائل دارند و علاوه بر توضیح آنها شکل درمانی ویژه ای را جهت برخورد با اختلالات روانی و درمانشان  پیشنهاد می کنند.

 

با زیر شاخه های علم  بیشتر آشنا شویم

علم روانشناسی از حوزه های مختلفی تشکیل شده است که در این قسمت قصد داریم توضیحات مختصر را در مورد هر کدام از این زیر شاخه ها در اختیارتان قرار دهیم.

1- روان شناسی زیستی

بررسی ارتباط بین افکار و رفتار انسان با فرایندهای زیست شناختی هدف اصلی این زیر شاخه است.

2-  روانشناسی غیر طبیعی

در این زیر شاخه آسیب های روانی و رفتارهای غیرطبیعی مورد بررسی قرار می گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت روانشناسی غیر طبیعی روی درمان اختلالات روانی و آسیب های رفتاری تمرکز دارد. میان این زیر شاخه و روان شناسی بالینی و روان درمانی ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد.

3- روان شناسی شناختی

فرایندهایی مثل تصمیم گیری، تمرکز، ادراک، مهارت حل مسئله، حافظه و یادگیری زبان از جمله فرایندهای فکری انسان به شمار می‌آیند که در این زیرشاخه مورد بررسی قرار می گیرند.

روانشناسی چیست و چرا امروز به کارمان می آید؟

روانشناسی شناختی

4- روان شناسی بالینی

شناسایی و درمان اختلالات و مشکلات روانی از جمله مهمترین هدف روان شناسی بالینی به عنوان یک زیر شاخه از علم روان شناسی است.

5- روانشناسی جنایی

حل مشکلات جنایی و قضایی و کمک به این سیستم با استفاده از تحقیقات و بررسی های روانشناسی جنایی صورت می گیرد.

6- روان شناسی رشد

در این زیر شاخه فرایند رشد انسان مورد بررسی قرار میگیرد.

7- روان شناسی قیاسی

تمرکز این زیر شاخه بر روی بررسی رفتارهای حیوانات است.

8- روانشناسی اجتماعی

موضوعاتی از قبیل پیش داوری، نگرش، تاثیرات اجتماعی بر رفتار فردی، پرخاشگری، رفتار گروهی و قابلیت انطباق در جامعه جزو روان شناسی اجتماعی هستند.

9-  روان شناسی شخصیت

نحوه شکل گیری و تاثیر الگوهای رفتاری و صفت های شخصیتی بر انسان و شخصیت او از موضوعات مهم در روان شناسی شخصیت به شمار می آیند.

10- روانشناسی صنعتی و سازمانی

این زیرشاخه بر افزایش عملکرد و تاثیر بخشی افراد در مراکز و سازمانها تمرکز دارد و در این زمینه بسیار کمک کننده است.

روانشناسی چیست و چرا امروز به کارمان می آید؟

زیر شاخه های علم روانشناسی

آشنایی مختصر با تاریخچه روان شناسی

تاریخچه روانشناسی به دورانی همچون یونان باستان باز می‌گردد. در طول تاریخ مکاتب فکری متنوعی در رابطه با توضیح ذهن و رفتار انسان به وجود آمده آمد. ابتدا اینگونه تصور می شد که علم روان شناسی جزوه فلسفه به شمار می‌آید. یونانی ها در فلسفه پیشگام بودند این علم پایه گذاری کردند. ویلیام در سال ۱۸۷۹ اولین آزمایشگاه روان شناسی تجربی را در لایپزیک آلمان احداث کرد. از آن زمان به بعد این علم به عنوان یک حوزه مطالعاتی مستقل و جداگانه مطرح گردید.

 در واقع می توان گفت که ویلیام وونت علم روانشناسی نوین را به جهانیان معرفی کرد. در سال ۱۸۹۰ مکتب جدیدی تحت عنوان کارکردگرایی توسط ویلیام جیمز که یک روانشناس آمریکایی بود مطرح گردید. این مکتب در تغییر و تحول علم روان شناسی نقش زیادی داشت. با گذشت زمان استانلی هال انجمنی تحت عنوان انجمن روانشناسان آمریکا را راه اندازی کرد و به نوعی به این علم سر و سامان داد. زیگموند فروید نیز خدمات بسیار ارزشمند و گرانقدری به علم روان شناسی ارائه نموده است. این دانشمند یکی از تاثیر گذار ترین و بزرگترین دانشمندان این علم به شمار می‌آید.

 

روانشناسی در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

تا به اینجا با تعریف علم روانشناسی و زیر شاخه های آن آشنا شدیم. همچنین در مورد تاریخچه آن نیز اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. اکنون در این قسمت  قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که روان شناسی چه کاربردی دارد؟ قابل ذکر است بگوییم که روان شناسی در زمینه سلامت روان کاربرد بسیار مهمی دارد. این علم به افراد کمک می کند که سبک زندگی بهتر و سالم تری داشته باشند.

به عبارتی می‌توان گفت هدف اصلی یک علم روانشناسی کمک به بیمار در غلبه بر  بیماری روانی و علائم درگیری ذهنی است. در واقع بیمار یاد می گیرد که چگونه آن را مدیریت و کنترل کند که چنین امری به کمک تحقیقات، قوانین و یافته های بالینی صورت می گیرد. به طور کلی روان شناسی در سلامت و رفاه شخصی، پی بردن به چگونگی رشد کودک، افزایش بازدهی، طراحی برنامه های اجتماعی کاربرد گسترده ای دارد. همچنین کاربرد این علم را می توان  تدوین برنامه های آموزشی، کمک به خود یاری، ارگونومی، تحقیقات روانشناسی جوانان، درمان سلامت روان مشاهده کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز