خبرگزاری کار ایران

همانژیوم پوست چیست؟ علل، علائم و روش‌های درمان آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۸۰۱

مشکلات پوستی بسیار رایج هستند و تمامی افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار نوعی از آن را تجربه‌می‌کنند. اما در بین تمام مشکلاتی که در پوست به‌وجود می‌آید، مشکلاتی نیز وجود دارند که مستقیماً به‌پوست ارتباطی ندارند اما تأثیر خود را بر روی پوست نمایان می‌کنند یکی از مهم‌ترین این مشکلات، همانژیوم است.

همانژیوم بیشتر در نوزادان دیده می‌شود اما هیچ شرایط سنی و جنسیتی خاصی نداشته و تمامی افراد در معرض خطر ابتلا به‌آن هستند.

همانژیوم مشکلی است که از طریق روش‌های درمانی مختلفی تقریباً به‌صورت کامل قابل حل است اما به‌دلیل ظاهر ناخوشایندی که بر روی پوست از خود نشان می‌دهد، معمولاً باعث نگرانی شدید افراد می‌شود.

در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه پیدا کنید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل برایتان تشریح کنیم که همانژیوم پوست چیست و چه علائم و روش‌های درمانی برای آن وجود دارد.

همانژیوم پوست چیست؟

همانژیوم یک مشکل پوستی نیست بلکه در واقع یک مشکل مادرزادی عروقی است که در برخی از قسمت‌های بدن از جمله پوست ایجاد شده و خود را با یک توده خوش خیم غیر سرطانی نشان می‌دهد. به‌صورت کلی اگر رگ‌های خونی در یک ناحیه بیش از اندازه تشکیل شوند همانژیوم رخ می‌دهد. خبر خوش اینکه این مشکل خیلی خطرناک نبوده و همان‌طور که گفته شد از طریق روش‌های درمانی مختلفی می‌توان برای حل آن اقدام کرد؛ البته که بسیاری از انواع همانژیوم پوستی بدون درمان خاصی از بین ‌می‌روند.

همانژیوم در قسمت‌های دیگر بدن مانند کبد، سیستم گوارش، دستگاه‌ تنفسی، مغز و سیستم عصبی نیز بروز می‌کند که در بین تمام این موارد کم‌خطر‌ترین نوع ابتلا، همانژیوم پوستی است.

با وجود اینکه این مشکل پوستی غیر سرطانی است، اما قابلیت تغییر شکل و بزرگ‌تر شدن را دارد بنابراین نیاز است تا برای بررسی لکه‌ها یا توده‌های قرمز رنگ متورم سریعاً به ‌متخصص پوست مراجعه کرد تا از رشد بیشتر آن جلوگیری شود.

انواع همانژیوم

همانژیوم‌ها از نظر ساختاری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما می‌توانند خود را به‌شکل‌های مختلفی نشان بدهند؛ انواع شکل‌های همانژیوم پوستی به‌شرح زیر هستند:

همانژیوم مویرگی

همانژیوم مویرگی، رایج‌ترین نوع همانژیوم است که از مویرگ‌های کوچک با ابعاد و قطر طبیعی اما با تعداد زیاد در یک محل ایجاد می‌شوند. این نوع از همانژیوم معمولاً به‌رنگ قرمز درخشان دیده می‌شود.

همانژیوم غاری

برخلاف نوع قبلی، همانژیوم غاری از مویرگ‌های بزرگ‌تری که به‌طور معمول گشاد می‌شوند ساخته شده که بین مویرگ‌ها را خون پر می‌کند.

همانژیوم مویرگی لوبولار

این نوع از همانژیوم پوستی معمولاً بر روی دست صورت و بازو‌ها مشاهده می‌شود که بسیار حساس بوده و حتی با یک تماس آرام نیز خونریزی می‌کند.

همانژیوم ترکیبی

در صورتی‌که همانژیوم با شرایط شبیه به‌همانژیوم مویرگی و غاری بروز کند، آنگاه نوعی از همانژیوم ترکیبی را داریم.

همانژیوم پوست چیست؟ علل، علائم و روش‌های درمان آن

دلایل ایجاد همانژیوم پوست

با وجود تمام تحقیقاتی که تا به‌امروز بر روی این مشکل انجام شده، اما هنوز دلیل قطعی مشخص برای شکل‌گیری این ضایعه وجود ندارد اما برخی محققین بر این باورند که همانژیوم پوستی به‌دلیل یک پروتئین خاص که ‌در دوران بارداری و در جفت تولید می‌شود، ایجاد شده و معمولاً به‌صورت مادرزادی است.

اما جدا از این دلیل مهم، برخی عوامل وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به‌همانژیوم را بیشتر ‌کنند که این عوامل به‌شرح زیر هستند:

  • مونت بودن
  • سفید بودن نوزاد
  • نارس بودن نوزاد

علائم همانژیوم پوستی

همانژیوم پوستی معمولاً خود را تنها با توده‌های پوستی نشان می‌دهد. مبتلایان به‌همانژیوم پوستی دارای توده‌های قرمز رنگی که اصطلاحاً آن‌ها را همانژیوم توت فرنگی مینامند، بر روی پوست خود هستند که بسته به‌عوامل مختلفی مانند مدت زمان ایجاد و شدت مشکل می‌تواند در ابعاد مختلفی خود را نشان دهد.

با وجود اینکه این توده‌ها معمولاً بدون درد هستند اما ممکن است که در بعضی از موارد درد، خونریزی شدید بعد از خراش، عفونت، مشکلات لخته شدن خون نیز مشاهده شود؛ البته این عوارض بسیار نادر هستند.

تشخیص همانژیوم پوستی

برای تشخیص همانژیوم پوستی هیچ نوعی از آزمایش اختصاصی وجود ندارد و پزشک از طریق مشاهده بصری می‌تواند همانژیوم پوستی و شدت و نوع آن را تشخیص دهد.

همچنین همانژیوم‌های داخلی از طریق ‌ام آر آی یا سی تی اسکن قابل تشخیص هستند چرا که این مشکل هیچ‌گونه آلودگی را در خون ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان از طریق آزمایش، به‌وجود آن پی برد؛ اما خوشبختانه دارای ظاهر مشخصی است.

درمان همانژیوم پوستی

‌همانژیوم دارای درمان مشخصی نیست و مجددا تاکید می‌شود که در اغلب موارد نیز این مشکل خود به‌خود رفت رفع خواهد شد، مخصوصاً در نوزادان. اما در صورت باقی ماندن زائده‌های ناشی از همانژیوم پوستی می‌توان از طریق روش‌های موضعی مانند لیزر و جراحی برای رفع این مشکل اقدام کرد.

همچنین برای همانژیوم پوستی برخی از داروها  تا حدودی کارساز هستند که  این داروها به‌شرح زیر اند:

داروهای کورتیکواستروئیدها

این دارو برای کاهش التهاب به‌درون همانژیوم پوستی تزریق می‌شود.  این داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشد و معمولاً بیشتر برای افرادی تجویز می‌شوند که نمی توانند از مسدود کننده‌های بتا استفاده کنند.

مسدود کننده‌های بتا

مسدود کننده‌های بتا معمولاً در دو نوع پروپرانول خوراکی و یا پمادهای موضعی مثل ژله تیمولول، مورد مصرف قرار می‌گیرند که معمولاً عوارض جانبی خاصی هم ندارند.

همانژیوم پوست چیست؟ علل، علائم و روش‌های درمان آن

ژل بکاپلرمین

این ژل اثربخشی نسبتاً بالایی داشته و در کوتاه مدت عوارضی ندارد اما در صورت استفاده مداوم، خطر ایجاد سرطان را به‌همراه دارد.

توجه داشته باشید که از هیچ کدام از داروهای گفته شده به‌صورت سر خود استفاده نکنید و حتماً درمان را تحت نظر پزشک پیگیری کنید.

جمع بندی

همانژیوم مشکل خطرناکی نیست و بسیاری از انواع آن اصلاً نیازی به‌درمان ندارند اما همان‌طور که در ابتدا گفته شد ظاهر ناخوشایند آن، قدری افراد را می ترساند. به‌واسطه همین موضوع ما در این نوشته تمام تلاش خود را  به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در این زمینه را برایتان بازگو کنیم.

در صورتی‌که برای بررسی این مشکل و یا هر مشکل دیگری قصد دریافت نوبت مشاوره حضوری یا غیر حضوری از پزشکان متخصص را دارید،  می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت از مطب پزشکان متخصص مختلف از دکتر پوست گرفته تا متخصص قلب و عروق، اقدام کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز