خبرگزاری کار ایران

آشنایی با ویژگی های ورق سیاه

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۴۷۱

آهن آلات در دو دسته کلی آهن آلات صنعتی و آهن آلات ساختمانی تقسیم می شوند. سپس این دو گروه اصلی خود به دسته های جزئی تری تقسیم می شوند. ورق ها به صورت رول فرم و شیت به بازار عرضه می شود. از انواع ورق ها می توان به ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی اشاره کرد. که دارای تکنولوژی ساخت متفاوتی است. استانداردهای مورد استفاده برای ساخت ورق سیاه معمولی  ST37 می باشد که بیشتر در ساختمان ها و سوله ها کاربرد دارد. ورق های صنعتی نیز در صنایعی مانند پتروشیمی، سد سازی و …. مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ورق بر اساس دو نوع نورد با نام های نورد گرم و سرد تولید می شود .در نورد گرم محصول خروجی ورق سیاه نام دارد و در نورد سرد محصول خروجی ورق روغنی نامیده می شود. ورق های فولادی سیاه با نام Hot Rolled Sheet شناخته می شوند. ورق گالوانیزه گرم نیز از نوعی فولاد کم کربن با نام 36A و 1011A ساخته شده است. جوش پذیری بالا از خاصیت های 36A می باشد. اما در مقابل آن 1011A استحکام بالایی داشته و ساخت ظروف از مزایای  آن می باشد.

 

ورق سیاه که جهت بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین استفاده می شود : اصطلاحاً DD ۱۱و DD۱۲ و DD ۱۳و STW۲۲ و STW ۲۴ که نرم تر می باشد، می نامند. برخی دیگر از ورقهای سیاه که سختر می باشد جهت تولید لوله های تحت فشار و مخازن نفتی و غیره با استانداردهای: ۱- SPHT۲- SPHT۳- SPHT۴ SPHT استفاده می شوند. همچنین ورق های A۲۸۵ با گرید GR سی (C) با ۹۰ A۵۹۶ با گرید GR ۵۵ تا ۹۰ نیز برای مخازن تحت فشار و سیلندرهای فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرند .

 

فولادهای نورد گرم در مقایسه با ورق های نورد سرد سطح نازکتری دارند. ورق سیاه در دمای بالا در کارخانه ها تولید می شود در نورد گرم با رسیدن دمای تختال ها به 1280 درجه سانتی گراد در کوره های پیش گرم کن و پوسته زدایی در نورد های اولیه و نهایی نورد شده و ضخامت آن به مرور کاهش می یابد تا به 1.2 تا 16 میلی متر برسد و سپس به صورت کویل به بازار عرضه می شود. گاها مجموعه کارهایی مانند کم کردن وزن کلاف، بهبود خواص مکانیکی، تسطیح ورق، برش سبک و سنگین ورق به منظور عملیات تکمیل کننده نورد گرم انجام می شود در نورد گرم اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بالا ذوب می شود که به این خاطر رنگ آن مات است و به دلیل مات بودن آن را با نام ورق سیاه در بازار می شناسند. ورق سیاه را اصولا در بازار با استاندارد ST37 می شناسند.

 

نحوه تولید ورق سیاه

  1. ابتدا تختال های گداخته تا دمایی بیش از 1100 درجه سانتیگراد با آنالیز شیمیایی متناسب با محصول نهایی از کوره ها به سمت خط تولید حرکت می نمایند.
  2. در گام بعد لایه های اکسیدی ضخیم که به صورت فلس بر روی تختال تشکیل شده اند، زدوده می شوند.
  3. پس از آن اسلب را با استفاده از دستگاه رول پرس تا ضخامت و عرض مشخصی فشرده می کنند.
  4. بعد از سایزینگ اسلب ها، کاهش ضخامت کنترل شده به وسیله ی غلتک های رفت و برگشتی صورت می گیرد.
  5. پس از آن تختال نازک شده که هنوز حالت گداخته دارد در باکس جمع آوری کویل به صورت کلافی پیچیده می شود.
  6. کلاف باز شده و ابتدا و انتهای آن به وسیله ی گیوتین جداسازی می گردد.
  7. پس از آن مرحله ی اکسیدزدایی ثانویه انجام می گیرد.
  8. سپس مجددا بوسیله ی غلطک های هیدرولیک بسیار قوی و سنگین در معرض نورد نهایی قرار می گیرد که در این مرحله خواص مکانیکی بهبود پیدا می نمایند.
  9. مرحله بعد خنک سازی ورق تولید شده و ارسال آن به سمت رول جمع کن می باشد.
  10. مراحل نهایی آن شامل بسته بندی و مارک کردن (چاپ برند و یا نام کارخانه و شماره ذوب) است.
  11. آخرین مرحله پیش از ارسال آن به انبار یا خروج از کارخانه، وزن کشی رول بسته بندی شده می باشد.

ضخامت ورق سیاه در ابعاد متفاوتی از 1/5 میلی متر تا 100 میلی متر در بازار موجود می باشد. علاوه بر استانداردها ، ضخامت ورق نیز بر قیمت ورق سیاه و وزن ورق سیاه تاثیر می گذارد. ابعاد ورق سیاه از عرض های ورق سیاه می توان به 100 سانت و 125 سانت و 150 سانت و 200 سانت اشاره کرد کلیه این ابعاد از نظر طولی محدودیتی نداشته و متناسب با نیازها تولید می شود.

کاربرد وسیع ورق سیاه

همان‌طور که گفته شد این محصول به عنوان کالای اولیه برای تولید قطعات صنعتی، ساختمانی و... استفاده می‌شود و با توجه به دو گرید معروف آن می‌توان گفت ورق سیاه و بررسی کیفی آن برای صنایع اهمیت زیادی دارد؛ صنایعی که از این محصول استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • مصالح ساختمانی مانند آبگرمکن، انواع پروفیل‌ها (بسته یا باز در حالت‌های ستونی، قوطی،فرانسوی، چهارچوب و...) و تیرآهن‌ها
  • تجهیزات کشاورزی
  • در صنعت خودرو برای برای ساخت رینگ چرخ و قطعات دیگر
  • صنعت کشتی‌سازی برای مخازن آن
  • تانکرسازی و مخازن و لوله‌های نفتی
  • صنایع فلزی سنگین
  • گاردریل و تجهیزات ترافیکی
  • ورق پانچ تسمه

همان‌گونه که در قسمت‌های بالا اشاره شد، برای صنایع سبکی مثل ساختمان و تولید پروفیل اصولا از گرید ST37 و برای تانکرسازی و صنایع سنگین از گرید ST52 به علت سختی مقاومت بیشتر استفاده می‌شود.

مزایا

مهم‌ترین مزیت این ورق‌ها، قیمت کمتر آن‌ها نسبت به دیگر ورق‌های فولادی است. این امر به سبب عدم وجود پوشش محافظ بر روی ورق سیاه نسبت به ورق‌های گالوانیزه و روغنی است. هم‌چنین، سطح تمام‌شده خشن و تیره نیز بر قیمت کمتر این محصول تأثیرگذار است. از دیگر دلایل قیمت کمتر ورق سیاه، می‌توان به تولید ساده و مراحل ساخت کمتر نسبت به دیگر ورق‌ها اشاره کرد. ضمن اینکه، تولید در دمای بالا سبب شده تا پس از سرد شدن در هوا بعد از اتمام نورد گرم، یک نوع عملیات نرماله سازی در ورق‌های سیاه انجام شود که منجر به حذف تنش‌های داخلی آن می‌شود.

اگر قصد خرید ورق سیاه را دارید برند همیار فلز فعال در زمینه تهیه و توزیع،خدمات انواع لوله، شیرآلات، اتصالات و ورق سیاه است. ورق های سیاهی که این برند تولید میکند دارای قابلیت هایی از جمله مقاومت خستگی خوب، جوش پذیری بالا، کیفیت داخلی و سطحی بالا، مقاومت در برابر ضربات فیزیکی و پایین بودن ناخالصی است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز