خبرگزاری کار ایران

انواع پمپ خورشیدی و طرز کار آن را بشناسید

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۶۶۳

پمپ خورشیدی یک فناوری نسبتاً جدید در استفاده از انرژی‌های پاک برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است. سیستم پمپ آب خورشیدی معمولاً در مصارف مسکونی و تجاری و هم‌چنین برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. این پمپ‌ها می‌تواند هزینه‌های مربوط به صنعت و کشاورزی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

ماناسازان به عنوان یکی از شرکت‌های طرح، تامین و اجرای برق خورشیدی که در زمینه فروش و نصب پنل خورشیدی و تجهیزاتش فعالیت می‌کند، انواع پمپ خورشیدی، طرز کار پمپ آب خورشیدی و مزیت‌های این پمپ‌ها را مورد معرفی قرار می‌دهد.

 

پمپ آب خورشیدی چیست؟

پمپ خورشیدی جایگزینی تمیز، ساده و کم‌مصرف در مقابل پمپ‌های متصل به برق شهری و سوختی سنتی برای تامین انرژی‌ سیستم‌های خورشیدی است.

این پمپ‌ها بخشی از یک رویکرد سازگار با محیط‌ زیست و کشاورزی است و می‌توانند برای بهره‌برداری در هر منطقه‌ای، خواه توسعه‌یافته یا فقیر، مورداستفاده قرار گیرند.

انواع پمپ آب خورشیدی پتانسیل بسیار زیادی برای بهره‌وری در کشاورزی دارند، به دلیل این‌که ۴۰ درصد از جمعیت جهان به کشاورزی به‌عنوان منبع اصلی درآمد خود متکی هستند، دسترسی به آب هم‌چنان برای بسیاری از مردم یک مسئله مهم است.

 

انواع پمپ خورشیدی

اجزای اصلی در یک سیستم پمپاژ خورشیدی شامل یک آرایه فتوولتائیک (PV)، یک موتور الکتریکی و یک پمپ است و به طور خلاصه پمپ آب خورشیدی را می‌توان به سه گروه زیر تقسیم‌بندی نمود:

  • پمپ آب خورشیدی با باتری
  • پمپ خورشیدی dc یا جریان مستقیم (Direct Current) بدون باتری

پمپ های آب خورشیدی dc فاقد اینورتر هستند به همین دلیل از جریان مستقیم استفاده می‌کنند. پمپ خورشیدی dc توان زیادی دارد؛ چراکه هر چه قدرت ولتاژ برق بیشتر باشد، میزان سرعت گردش موتور پمپ خورشیدی نیز بیشتر خواهد بود.

 

 

ولتاژ معمول مورد استفاده در این پمپ‌ها حدودا بین ۷۰ الی ۱۶۰ ولت است که معادل با ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ وات است که بسیار بیشتر از پمپ‌های AC است. این سیستم نیز در تاریکی و نبود نور خورشید غیرفعال می‌شود.

انواع پمپ خورشیدی و طرز کار آن را بشناسید

  • پمپ آب خورشیدی جریان متناوب ( Alternating Current )

 پمپ آب خورشیدی AC  در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز طراحی و نصب می‌شود که هر دو شامل اینورتر برای کنترل دور موتور است تا موتور پمپ آب یا کفکش را در زمان راه‌اندازی اولیه با جریان کمتری استارت زد.

ویژگی دیگر این موضوع است که می‌توان در زمانی که پمپ خورشیدی خاموش است، برای برق‌رسانی، شارژ باتری‌ خورشیدی و با  تأمین برق واحد مسکونی نیز استفاده نمود.

مزایای و موارد استفاده پمپ خورشیدی

اولین مزیت پمپ خورشیدی، قابل‌اعتماد بودن آن‌ در مناطق دورافتاده است. نمونه کامل این امر در قاره آفریقا است که یکی از فقیرترین مناطق در جهان با آب فراوان است و همچنین روزهای آفتابی زیادی در طول سال دارد.

آفریقا با دارای ۹ درصد از منابع آب شیرین جهان که معادل ۴۰۰۰ کیلومتر مکعب آب در سال هست؛ بنابراین، استقرار پمپ آب خورشیدی در آفریقا، جایگزین مناسبی برای سایر منابع مبتنی بر سوخت است.

هزینه پایین پمپ های خورشیدی را دریابید!

هزینه‌های عملیاتی انواع پمپ آب خورشیدی بسیار پایین است و از طرفی با کارایی که نسبت به هزینه‌شان در درازمدت دارد نشان‌دهنده این است که یک سیستم پمپاژ آب خورشیدی راه‌حل مناسبی برای مناطقی با روزهای آفتابی و آب فراوان در زمین‌هایشان است.

 

یکی از مزایای مهمی که در مورد پمپ خورشیدی دارد این است که هزینه‌های آن‌ها در چند سال گذشته خیلی زیاد کاهش ‌یافته است.

طبق تحقیقات جدید آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA)، هزینه برق تولید شده توسط PV خورشیدی تا سال ۲۰۲۵ در مقایسه با قیمت‌های سال 2015، ۵۹ درصد کاهش خواهد یافت.

اگر در منطقه‌ای با آفتاب و آب‌های زیرزمینی زیاد مستقر هستید، یک سیستم پمپاژ آب خورشیدی توصیه می‌شود.

با وجود هزینه‌های اولیه نصب، هزینه‌های نگهداری کمتر و طول عمر بیشتر، سیستمی کارآمد را در کوتاه‌مدت، آب تمیز و مزایای زیادی در درازمدت به شما می‌دهد. حالا نوبت به آشنایی با طرز کار پمپ آب خورشیدی می‌رسد.

 

 

طرز کار پمپ آب خورشیدی

 

انواع پمپ خورشیدی طرز کار نسبتاً ساده‌ای دارند. پنل‌های خورشیدی انرژی خورشید را جذب و آن را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند. از طرف دیگر اینورتر، جریان DC خروجی سیستم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند که همین جریان سبب به کار افتادن پمپ می‌شود.

اینورتر فرکانس و ولتاژ خروجی را به‌صورت لحظه‌ای تنظیم می‌کند تا با تغییرات شدت نور خورشید بتواند بیشترین توان را از سیستم خورشیدی دریافت کند.

 

خرید پمپ خورشیدی از ماناسازان

نصب انواع پنل‌های خورشیدی در ایران برخلاف دیگر نقاط دنیا هنوز به‌خوبی جاافتاده نیست بااین‌حال برخی شرکت‌های در این زمینه در حال فعالیت هستند.

انواع پمپ خورشیدی و طرز کار آن را بشناسید

یکی از این شرکت‌ها، ماناسازان است که به‌طور تخصصی در حوزه نصب پنل خورشیدی در حال کار هستند و تجهیزات لازم برای نصب سیستم‌های خورشیدی را فراهم می‌نمایند.

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، هزینه‌های سرمایه‌گذاری مربوط به خرید پمپ‌های آب خورشیدی در چند سال گذشته کاهش‌یافته است با این‌حال، ماناسازان توصیه می‌کند که قبل از خرید پمپ آب خورشیدی این موارد را در نظر بگیرید:

 

  • صرفه اقتصادی
  • بودجه
  • نصب، بهره‌برداری و نگهداری
  • مدیریت آب
  • دسترسی به آب

فراموش نکنید که تمرکز بیش از حد روی قیمت پمپ خورشیدی و غافل شدن از دیگر ویژگی‌های این پمپ‌ها، نتایج مطلوبی را برایتان در بر نخواهد داشت.

پس حتماً قبل از بررسی محصولات ماناسازان، از همین ابتدا از فکر قیمت پمپ خورشیدی بیرون بیاید و روی نیازهایتان متمرکز شوید. البته توجه به هزینه‌های مهم است ولی نباید از مانع از انجام یک انتخاب ایده‌آل شود.

 

سخن آخر

انواع پمپ آب خورشیدی می‌توانند مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی اجتماعی قابل‌توجهی را در سطح مزرعه و کشور به همراه داشته باشند. در سطح مزرعه، این فناوری می‌تواند منبع انرژی قابل اعتمادی در مناطق دورافتاده و به‌ویژه مناطقی که به برق شهری دسترسی ندارند، ارائه کند.

اگر به فکر استفاده از انواع پمپ خورشیدی هستید، به فروشگاه تخصصی تجهیزات خورشیدی ماناسازان سری بزنید و برای خرید انواع پمپ خورشیدی تصمیم‌گیری کنید .هم‌چنین برای نصب پمپ‌های خورشیدی خود می‌توانید از کارشناسان ماناسازان کمک بگیرید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز