خبرگزاری کار ایران

کاربرد و مقایسه تحلیل تکنیکال و بنیادی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۴۹۵

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، دو روش اصلی تحلیل‌ در بازار سرمایه هستند، برای معامله‌گری حرفه‌ای شناخت هر دو روش اهمیت دارد.

قیمت انواع اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمایه، همواره تحت تاثیر پارامترهای بسیاری قرار دارد. به همین جهت، لازمه موفقیت در این بازار، تحلیل‌ درست شرایط کلی بازار و همچنین تحلیل‌ اوراق بهاداری است که قصد سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد. تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، دو روش اصلی تحلیل‌ در بازار سرمایه هستند. در ادامه به بررسی و مقایسه این روش‌ها پرداخته خواهد شد.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال، یکی از روش‌های تحلیل بورس است که با استفاده از آن، ارزش ذاتی هر دارایی مانند اوراق بهادار، از طریق بررسی پارامترهای مالی، اقتصادی و غیره برآورد می‌شود. تحلیلگران بنیادی در برآورد ارزش اوراق بهادار، به مطالعه و بررسی عوامل خرد و کلان مالی و اقتصادی مانند نرخ بهره، نرخ تورم، نرخ جهانی کامودیتی‌ها و سایر عوامل مرتبط با صنعت مربوطه می‌پردازند.

هدف نهایی تحلیل بنیادی، محاسبه ارزش ذاتی سهم است. سپس ارزش ذاتی با قیمت بازاری سهم مقایسه شده و در خصوص خرید یا فروش آن تصمیم‌گیری می‌شود. بر همین اساس، اگر ارزش ذاتی به دست آمده، بالاتر از قیمت فعلی سهم باشد، آن سهم برای خرید مناسب خواهد بود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

در تحلیل‌ تکنیکال تحلیلگر می‌کوشد تا با بررسی نمودارها و توجه به رفتار قیمتی گذشته یک ورقه بهادار، رفتار قیمتی آینده آن را پیش‌بینی کند. تحلیل تکنیکال بر سه اصل استوار است: همه چیز در قیمت‌ لحاظ شده است، قیمت‌ها بر اساس روندها حرکت می‌کنند و تاریخ تکرار می‌شود.

فعالیت اصلی یک تحلیلگر تکنیکال، تجزیه و تحلیل‌ نمودارهای یک سهم با استفاده از دانش و ابزارهای تحلیل‌ تکنیکال و شناسایی الگوها و روندهای قیمتی و در نهایت، پیش‌بینی آینده قیمتی آن است. از همین رو به تحلیل تکنیکال، تحلیل‌ نموداری نیز گفته می‌شود. از جمله استراتژی‌های موجود برای تحلیل تکنیکال، می‌توان به پرایس اکشن، الگوهای هارمونیک و … اشاره کرد.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت تحلیل بنیادی کمک می‌کند تا ارزش ذاتی یک ورقه بهادار را یافته و با قیمت روز آن مقایسه شود. در مقابل، تحلیل تکنیکال بر اساس روند تاریخچه‌ای قیمت اوراق، شاخص‌ها و هر آنچه عرضه و تقاضا بر قیمت آن مؤثر است، کمک می‌کند رفتار قیمت آن‌ها پیش‌بینی شود.

محدودیت اصلی تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل‌ بنیادی مربوط به زمانی می‌شود که سهام یک شرکت به تازگی وارد بازار سرمایه شده باشد. در این صورت، نمودار قابل اتکایی نخواهد داشت تا بتوان با تحلیل‌ آن، روند آینده قیمت را شناسایی کرد. این درحالی است می‌توان به‌صورت بنیادی آن را به خوبی تحلیل‌ نمود. سایر تفاوت‌های آن‌ها به شرح زیر است

در تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از چه ابزارها و اطلاعاتی استفاده می‌شود؟

اطلاعات اولیه مورد نیاز برای تحلیل بنیادی یک سهم، از صورت‌های مالی آن شرکت استخراج می‌شود. سامانه تحلیل بنیادی بورس ویو یکی از کامل‌ترین سامانه‌های ارائه اطلاعات بنیادی شرکت‌ها، هر آنچه برای تحلیل بنیادی نیاز است را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تحلیل تکنیکال یک سهم نیز با استفاده از نمودارهای قیمتی آن و با کمک اندیکاتورها و اسیلاتورها و ابزارهای رسم انجام می‌شود. نرم افزار متا تریدر، به عنوان یکی از کامل ترین نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال، مورد استفاده بسیاری از تحلیلگران حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

معامله‌گران حرفه‌ای از تمام روش های تحلیل بهره می‌برند تا بهترین تصمیم‌ را بگیرند. برای ارتقای دانش معامله‌گری خود نیاز است تا هر دو مهارت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را با هم داشته باشید. طبعا این کار زمان زیادی خواهد گرفت و به همین دلیل بسیاری از افراد سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.

 

آیا کسب سود در بازار سرمایه بدون دانش تحلیلی امکان‌پذیر است؟

سرمایه‌گذاری در سهام نیازمند شناسایی سهام ارزنده به واسطه‌ی انجام انواع تحلیل‌ها است، اما روش دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری تحت عنوان سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که در آن نیازی به انجام هیچ‌گونه تحلیلی نیست. صندوق سرمایه‌گذاری محلی است که سرمایه‌های افراد در آن جمع می‌شود و این سرمایه جمع شده در یکی از بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌شود. در واقع در این نوع سرمایه‌گذاری یک تیم حرفه‌ای به بررسی سهام از صنایع مختلف می‌پردازند و با توجه به ماهیت صندوق، در سهام، اوراق درآمد ثابت، گواهی سکه طلا و… سرمایه‌گذاری می‌کنند و به سرمایه‌گذار در کسب سود کمک می‌کنند.

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری، داشتن کد بورسی الزامی است. پس از دریافت کد بورسی، سرمایه‌گذار می‌تواند در یک یا انواع صندوق‌های کارگزاری مفید سرمایه‌گذاری کند. کارگزاری مفید درحال حاضر ۲ صندوق درآمد ثابت نامی و حامی، ۱ صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با نام ممتاز، ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با نام‌های اطلس، پیشرو، پیشتاز و امید توسعه، ۱ صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق مبتنی بر سکه طلا با نام عیار و ۱ صندوق شاخصی با نام آرام را در لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود دارد.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به سامانه آموزش کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید. در این سامانه بیش از ۹۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز