خبرگزاری کار ایران

چرا و چگونه به آموزش نقاشی کودکان بپردازیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۶۴۵

نقاشی کردن کودکان خردسال، نه تنها می تواند منجر به رشد و پرورش خلاقیت در آنها شود، بلکه سبب برانگیختن هوش و ذکاوت ، تحریک هوش و هیجان در کودکان و همچنین سبب پیشرفت و ترقی آنها در زمینه های دیگر می شود. هنگام شروع یک فعالیت نقاشی با کودکان خردسال، یک لحظه مکث کنید و به این فکر کنید که این کار، به رشد آنها در چه زمینه هایی می تواند کمک نماید.

هدف از آموزش نقاشی به کودکان تنها تربیت یک نقاش و هنرمند نیست بلکه دلیل اصلی آموزش نقاشی به کودکان و تشویق کودکان به نقاشی کردن، توسعه و تقویت توانایی مغزی،  جسمی و شخصیتی کودکان است از اینرو آموزش نقاشی به کودکان  باید برای کودکان فعالیتی لذت بخش و مفرح باشد.

مزایای آموزش نقاشی به کودکان

1-     افزایش مهارت دست ورزی و هماهنگی فیزیکی

کودک از سنین پایین باید بتواند چگونگی استفاده از وسایل نقاشی و ایزارهای مختلف نقاشی را در آموزش نقاشی کودک تجربه کند. این اتفاق باعث بالا رفتن توانایی دست ورزی و نیز هماهنگی حرکتی بین دست و چشم کودک خواهد شد.

2-     مهارت  استفاده از ابزار مختلف در نقاشی کودک

کودک باید به صورت تجربی تفاوت کار با آبرنگ، گواش، ماژیک و سایر لوازم نقاشی کودک را در دوره آموزش نقاشی کودک درک و کشف کند. باید فرصت استفاده و نقاشی کردن با قلمو و درک تفاوت آن با اثری که پاستل روغنی بر روی کاغذ باقی می گذارد را داشته باشد. استفاده خلاقانه از ابزار متفاوت نقاشی یکی از محورهای آموزش خلاقیت در نقاشی کودک است.

3-     افزایش دقت به محیط پیرامون و مهارت خوب دیدن

 هدف دیگر در آموزش نقاشی به کودکان آموزش خوب دیدن است و فقط نه خوب کشیدن مدنظر نیست.  کودکان باید به جهان اطراف خود خوب دقت کنند و نقاشی ساده کودکانه خود را از محیط پیرامون خود نقاشی کنند.

4-     افزایش اعتماد به نفس در کودک

آموزش نقاشی به کودک باعث افزایش مهارت کودکان در نقاشی کردن می گردد و هر چه این مهارت در کودک توسعه یابد به این معنی که او بتواند ابزار محتلفی را بشناسد و با لوازم گوناگون نقاشی کار کند و نقاشی های رنگارنگ و متنوعی خلق نماید به صورت خودکار اعتماد به نفس او افزایش خواهد یافت.

5-     افزایش خودکفایی و مهارت در تصمیم گیری

هنگامی که کودک شروع به نقاشی کشیدن میکند با انتخاب های محتلفی روبروست. اینکه چه نقاشی می خواهد بکشد؟ با چه ابزاری میخواهد نقاشی کند؟ در کجای صفحه چه چیزی را بکشد یا اینکه هر چیزی را چه رنگی کند؟ و ... بنابراین هر فعالیت نقاشی کودک پر از گزینه‌هاییست که او باید برای انتخاب هر یک از آنها تصمیم گیری کند. والدین و مربی نباید به جای کودک تصمیم بگیرند و کودک باید در انتخاب هایش آزادی عمل داشته باشد. کمکی که والدین و مربیان در افزایش مهارت تصمیم گیری کودک می توانند انجام دهند، این است که از او بپرسند چرا این را انتخاب کرده است و منتظر پاسخ کودک شوند.

6-     بهبود کمال گرایی و وسواس در کودکان

خیلی از کودکان تمایل دارند همه کارهای خود را عالی و بدون اشکال انجام دهند. آنها در صورت اشتباه کردن ممکن است به شدت ناراحت شوند و واکنش های شدیدی مانند جیغ و گریه، پا کوبیدن روی زمین یا قهر کردن از آنها بروز نماید. نقاشی کودک تحت نظارت مربی دلسوز و یا والدین آگاه میتواند راهکاری برای کاهش میزان حساسیت وسواس گونه کودک برای تمایل به کمال گرایی باشد. مربی باید کودک را تشویق کند که هنگام نقاشی راحت باشد و هر اشتباهی را تبدیل به تصویر خلاقانه ای در نقاشی کند. مثلا او میتواند از کودکان بخواهد که نقاشی های خود را به راحتی قیچی کرده و به عنوان تکه های کلاژ در نقاشی های جدید استفاده نمایند.

چرا و چگونه به آموزش نقاشی کودکان بپردازیم؟

تأثیرآموزش نقاشی به کودک

همانطور که توضیح داده شد آموزش نقاشی به کودکان فقط آموزش یک هنر به آنها نیست. نقاشی کودک نه تنها  باعث رشد و توسعه سلول های مغزی کودکان میشود و سمت راست مغز آنها را فعال می کند، بلکه از لحاظ شخصیتی نیز پایه های ایجاد یک اعتماد به نفس قوی را در آنها بنیان گذاری می نماید.

بنابراین والدین باهوش و آینده نگر از سنین پایین، شرکت در دوره هایآموزش نقاشی به کودکان را نیز به عنوان یکی از اولویت های آموزشی فرزندشان در نظر گرفته و روی آن سرمایه گذاری می کنند.

سن مناسب آموزش نقاشی به کودکان

شروع کلاس های نقاشی کودک برای کودکان بستگی به ویژگی های شخصیتی و آمادگی هر کودک دارد. ولی به طور کل از سن 4 الی 5 سالگی میتوان کودکان را در دوره های تخصصی آموزش نقاشی به کودکان نام نویسی نمود.

تا قبل از 4 سالگی بهتر است کودک به فعالیت های آزاد و خود انگیخته نقاشی در منزل بپردازد.

آموزش مجازی نقاشی کودک

در این روزها با توجه به توسعه فضای مجازی و ابزارهای آنلاین، دیگر نیازی به طی کردن مسیرهای طولانی در شهرهای پرترافیک در گرما و سرما ( و شیوع بیماری هایی مانند کرونا) برای ثبت نام فرزندان در کلاس آموزش نقاشی کودک نیست.

استفاده از کلاس های مجازی  نقاشی کودک ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه و انرژی شما و کودکان راحتی بیشتری را در امر آموزش نقاشی ایجاد می کند و کودکان به راحتی در منزل و اتاق خود در حالی که به کلیه وسایلشان دسترسی دارند نقاشی یاد می گیرند.

یکی دیگر از ویژگی های آموزش آنلاین نقاشی کودک این است که هر کودک می تواند بارها و بارها یک ویدئوی آموزشی را ببیند و نکات مهم آن را مرور نماید.

آکادمی نقاشی کودک فافا در حال حاضر سه دوره آموزش نقاشی به کودکان را به صورت مجازی، غیرحضوری و آنلاین ارائه می دهد: (برای مشاهده جزییات کلیک کنید)

·         دوره مقدماتی آموزش نقاشی به کودک با تکنیک نقطه و خط ( برای کودکان 4 و 5 ساله)

·         دوره مقدماتی آموزش نقاشی به کودکان 5 تا 7 ساله با رویکرد آموزش خلاقیت در تکنیک

·         دوره مقدماتی آموزش نقاشی به کودکان 7 تا 12 ساله با رویکرد آموزش خلاقیت در تکنیک

چرا و چگونه به آموزش نقاشی کودکان بپردازیم؟

این مسئله مهم است که مربیان، از تجربیاتی که در اختیار کودکان قرار می دهند، اطمینان کافی داشته باشند. والدین تصور می کنند، در آموزش نقاشی به کودکان، کودک باید از مهارت کافی برای طراحی و درست نقاشی کردن برخوردار شود، در حالی که،  مربی باید با نحوه ارائه ابزارها و لوازم مورد نیاز نقاشی منجر به پرورش مهارت های کودکان گردد تا آنچه را که می توانند خلق کنند. نقش مربی نقاشی کودک این است که مسیر را جهت یادگیری و ترقی کودکان هموار نماید، تا آنها بتوانند به تمام توانایی های خود دست پیدا کنند.

 دوره های آموزش مجازی نقاشی کودکان آکادمی نقاشی کودک فافا به همراه پشتیبانی مربی تجربه ای لذت بخش از نقاشی را برای کودکان فراهم خواهد آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز