خبرگزاری کار ایران

انواع کلید اتوماتیک و مشخصات آن

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۱۶۶

از انواع کلید اتوماتیک جهت محافظت از سیستم های روشنایی، صنعتی و سایر تاسیسات در برابر خطاهای شبکه مانند اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می شود.

در بعضی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان یا ولتاژ یا کاهش بیش از حد ولتاژ، مدار به طور اتوماتیک قطع و پیغام های لازم ارسال شود. در بعضی موارد نیز ورود خودکار یا دستی دیزل ژنراتور یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد؛ که فقط در این موارد می توان از کلید اتوماتیک استفاده نمود.

کلید اتوماتیک به کلید هایی گفته می شود، که دارای رله هستند. هر کدام برای کاربرد های مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال، کلید اتوماتیک هوایی دارای رله های بسیار هوشمندی از نوع رله های الکترونیکی هست. اما کلید های غیر اتوماتیک کلید هایی هستند؛ که صرفا”برای قطع و وصل مورد استفاده قرار می گیرد. که فاقد رله می باشند. به طور مثال کنتاکتور، یک تجهیز غیر اتوماتیک است. برای قطع و وصل های گوناگون با کاربرد های مختلف یک مشخصه ای دارد. مثلا”کنتاکتور AC3 برای بار های القایی است.

یکی از مهم ترین مواردی که در کیفیت قطع کلید اتوماتیک مطرح می شود current limiting است. هر چه این پارامتر بیشتر شود، کلید گران تر می شود. این پارامتر مستقیما”به زمان قطع کلید بستگی دارد. در واقع نکته اینجاست که شاید همه کلید ها با هر کیفیتی عمل قطع و حفاظت را انجام دهند. اما مسئله مهم و تفاوتی که فقط افراد نکته سنج متوجه آن هستند؛ این است که، این عمل قطع یا حفاظت در چه زمانی انجام شده است. جالب است بدانید، فقط با دیرکرد چند میلی ثانیه، در هر بار قطع یک کلید بی کیفیت، در طول زمان آسیب جبران ناپذیری به تمام تجهیزات برقی از جمله سیم و کابل و درایو و موتور و غیره وارد می شود. در نگاه اول به هیچ وجه قابل محاسبه و اندازه گیری نیست!

محاسن انواع کلید اتوماتیک نسبت به فیوز

انواع کلید اتوماتیک نسبت به فیوز و کلید- فیوز ها دارای محاسن زیر هستند:

-کلید اتوماتیک پس از قطع مدار، در اثر هر توع خطایی فورا آماده استفاده مجدد می باشد.

- بوسیله کنتاکت های کمکی و خطا می توان وضعیت کلید را در هر حالت (قطع، وصل یا وقوع خطا) توسط سیگنال تعیین و به اتاق فرمان منعکس کرد.

- در هر زمانی که به شبکه اضافه شوند؛ عمل حفاظت را بلافاصله با توجه به ساختارشان انجام خواهند داد.

انواع کلید اتوماتیک و مشخصات آن

انواع کلید اتوماتیک موجود در بازار

کلید اتوماتیک اشنایدر

کلید اتوماتیک اشنایدر یکی از انواع تجهیزات حفاظت الکتریکی است که وظیفۀ آن به حداقل رساندن خطرات ناشی از جریان برق است. اگر میزان جریان برق از مقدار قابل تحمل سیم ها بیشتر شود این تجهیزات، مدار را قطع می کنند. به همین دلیل زمانی می تواند کاربردی باشد که بر اساس اصول فنی و با طراحی مناسب مورد استفاده قرار گیرد؛ در غیر این صورت هنگام بروز اتصال کوتاه و یا اضافه جریان، نه تنها کاربردی نخواهد بود، بلکه به علت عدم قطع به موقع آسیب های جبران ناپذیری به تجهیزات و مدارها وارد می کند. بنابراین انتخاب نوع، مقدار اسمی و قدرت قطع وسایل حفاظتی در یک مدار، برای جلوگیری از خطراتی نظیر آتش سوزی، اضافه بار و اتصال کوتاه ناشی از خطای اتفاق افتاده در سیستم الزامی است و ناظرین باید به آن توجه داشته باشند.

کلید اتوماتیک هیوندای

کلید اتوماتیک هیوندای با ترکیبی از بخش های حساس به حرارت و جریان الکترومغناطیسی محافظت می شود. در یک کلید اتوماتیک بسته به نوع حفاظت مورد نیاز از بخش های مختلف تریپ استفاده می شود و در برابر شرایط از انواع تجهیزات الکتریکی حفاظت می کند:

اضافه بار حرارتی : در شرایط غیر عادی جریان، حرارت بین عایق و هادی به وجود می آید اگر این شرایط ادامه داشته باشد باعث ایجاد اتصال کوتاه در مدار شده که این میزان حرارت تابعی از مربع جریان خطی (I)، مقاومت در هادی (R) و مقدار زمان جریان (t) عبوری هستند.

اتصال کوتاه مدار : شرایط اتصال کوتاه تنها با قطع مدار قابل کنترل است که در این حالت کلید اتوماتیک اتصال کوتاه را تشخیص داده و سریعاً جریان مدار را متوقف و از ایجاد آسیب های عمده جلوگیری می کند.

خطای زمین : خطای زمین در واقع  یک نوع اتصال کوتاه است که فاز به زمین متصل شده است و شایع ترین نوع خطا در سیستم های ولتاژ پایین (600 ولت یا کمتر) به حساب می آید. معمولاً جریان های خطای زمین به اندازۀ کافی بزرگ نیستند که توسط کلید اتوماتیک قابل شناسایی باشند. در این حالت ماژولی بنام ماژول حفاظت زمین به کلید اتوماتیک متصل می شود.

کلید اتوماتیک پارس فانال

شرکت صنایع الکتریکی پارس حفاظ در سال 1363 بمنظور تولید انواع کنتاکتور و رله های حرارتی در شهر کرمانشاه تأسیس و سپس با عقد قرارداد با فانال آلمان از سال 1375 شروع به تولید این محصولات تحت لیسانس فانال نمود. شرکت تا سال 1381 به روال قبل به تولید خود ادامه داده و از سال 1381 به بعد شروع به توسعه و افزایش سبد محصولات نمود که در حال حاضر سبد محصولات شرکت به 14 گروه محصول رسیده است. تولیدات شرکت اکثرأ در محل کارخانه واقع در کرمانشاه تولید و مونتاژ می گردند، اما به دلیل تنوع زیاد محصولات ناچارأ برخی از قطعات و لوازم به پیمانکاران داخلی و خارجی سفارش داده می شود که در انتخاب آنها نهایت دقت بعمل آمده و کلیه مراحل کنترل کیفی روی قطعات تولیدی آنها نیز در کارخانه با دستگاه های متعدد تست و کنترل انجام می پذیرد.

انواع کلید اتوماتیک و مشخصات آن

 کلیه محصولات شرکت پارس حفاظ که با نام پارس فانال ارائه می شود دارای 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش میباشد. شرکت از سال 1382 دارای گواهی سیستم مدیریت کیفیت از توف اتریش بوده و کلیه مراحل تولید و فروش بر اساس این سیستم انجام می گیرد و با توجه به آن مشتری مداری جزو اصول خط مشی شرکت می باشد .شرکت صنایع الکتریکی پارس حفاظ علاوه بر دارا بودن پروانه بهره برداری از سازمان صنایع و معادن استان کرمانشاه موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گردیده و لذا پس از آن محصولات خود را با نشان استاندارد به بازار عرضه داشته است . بدیهی است نشان مذکور گواه کیفیت مناسب و کنترل شده محصولات می باشد .

فروشگاه پارس فانال تمامی محصولات برق صنعتی از جمله  کنتاکتور - کلید اتوماتیک- کلید اتوماتیک هوایی- رله حرارتی- کلید مینیاتوری- کلید محافظ جان - لیمیت سوییچ - ترانس جریان - انواع شاسی ها و چراغ سیگنال - خازن و ریگولاتور - انواع ترمینال - کلیدهای گردان - کلیدهای چدنی و متعلقات مربوط به تابلوهای برق صنعتی را عرضه می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز