خبرگزاری کار ایران

آشنایی با دستگاه جوشکاری لیزری

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۰۷۲

جوشکاری با دستگاه جوش لیزری از جمله روش های جدید جوشکاری است که دارای مزیت های زیادی نسبت به سایر روش های جوشکاری است.

جوشکاری با دستگاه جوش لیزری از جمله روش های جدید جوشکاری است که دارای مزیت های زیادی نسبت به سایر روش های جوشکاری است.

تقریبا همه ما جوشکاری سنتی که توسط قوس الکتریکی و با اکترود انجام می شود را دیده ایم .

همینطور در کارگاه ها یا تعمیرگاه های یخچال ، جوش گاز که با ایجاد شعله بسیار شدید انجام می شود را دیده ایم . اما به غیر از این دو نوع جوشکاری ، روش های جوشکاری دیگری نیز وجود دارند . مانند جوش تیگ ( به جوش آرگون نیز شهرت دارد ) و جوش لیزری.

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد جوشکاری لیزری به شما ارائه دهیم .

همینطور که از نامش پیداست ، این جوشکاری با پرتو پرقدرت لیزر انجام می شود . پرتو لیزر با توان بسیار بالا در یک نقطه متمرکز می گردد و با ایجاد حرارت ، باعث ذوب و اتصال فلزات می گردد.

همه ما آزمایش ذره بین و نور خورشید را به یاد داریم که چگونه باعث آتش گرفتن کاغذ می شد. اصول کار دستگاه برش لیزری و دستگاه جوش لیزری بر پایه همان آزمایش ساده فیزیک است ولی با دقت و قدرت بسیار بالاتر و به جای نور خورشید از منابع تولید و ایجاد نور مصنوعی پرتوان مانند مانند تیوب لیزر co2 یا بلوک های دیودی که به دیود پمپ مشهور است استفاده می گردد.

علت عملکرد متفاوت دو دستگاه جوش لیزری فلزات با دستگاه برش لیزری فلزات ، با وجود استفاده از یک نوع تکنولوژی، اختلاف در توان لیزر دو دستگاه و همچنین وجود گاز پرفشار در هنگام برش فلزات است.

در برش لیزری ، به دلیل توان زیاد ، حرارت به عمق لایه فلز نفوذ می نماید و همزمان تزریق گاز پرفشار باعث جدا شدن دو قطعه فلز می گردد ولی در دستگاه جوش لیزری ، شدت توان لیزر کمتر و حرارت در لایه رویی یا میانی نفوذ می نماید و باعث ذوب فلز می گردد . کشش سطحی ماده مذاب باعث اتصال دو قطعه شده و سریعا این اتصال نیز سرد می گردد و جوش محکمی را ایجاد می نماید.

در دستگاه برش لیزری ، پرتو لیزر توسط تعدادی آینه تا سطح کار انتقال می یابد و توسط چند عدسی بر روی سطح کار متمرکز می گردد ، اما در دستگاه جوش لیزری از کابل فیبر نوری جهت انتقال پرتو از منبع نور تا سطح کار استفاده می گردد.

آشنایی با دستگاه جوشکاری لیزری

مزیت های جوشکاری لیزری :

  • بزرگترین مزیت جوشکاری لیزری ، امکان جوش فلزات نازک تا فلزات ضخیم بدون ذوب شدگی و سوختگی در اطراف جوش و عدم آلودگی و ایجاد دود سمی است .
  • در جوشکاری لیزری امکان جوش دادن دو نوع فلز گوناگون وجود دارد که در محل جوش ، فلز آلیاژی پدید می آید . مانند جوش فلز مس به برنج ، طلا به تیتانیوم ، مس به نیکل.
  • در جوش لیزری نیازی به الکترود یا فلز پر کننده نیست و دو فلز بر اثر حرارت ذوب شده و به هم جوش می خورند. همچنین نیاز به هیچ گاز خنثی جهت جلوگیری از سوختن و یا چسبیدن الکترود به محل جوش نیست .
  • سرعت جوشکاری تقریبا دو برابر جوشکاری با روش‌های قدیمی تر است.
  • کیفیت بالای جوشکاری از دیگر مزیت های جوش لیزری است. جوش کاملا صاف و بدون حفره می باشد .
  • در جوش آرگون ( تیگ ) نیاز به آموزش و تمرین زیاد است ولی در جوش لیزری نیازی به گذراندن دوره های آموزشی و مهارت زیاد نیست و با کمی آموزش و کار کردن ، می توان جوش های دقیق و زیبایی ایجاد نمود.
  • مصرف برق در جوش کاری لیزری حدود 80%  کمتر از روش‌های دیگر است.

کاربرد های عمده جوش لیزری :

  • صنایع کشتی سازی و هواپیماسازی
  • ساخت تجهیزات صنایع غذایی
  • صنایع خودروسازی
  • تجهیزات پزشکی
  • ساخت ماشین آلات صنعتی و ابزار دقیق

جهت اطلاعات بیشتر و خرید دستگاه های جوش و برش لیرزی به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید:

www.printcnc.com

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز