خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایر ایران:

5.6 میلیون تن محصولات بخش کشاورزی توسط عشایر تولید می شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: دولت در دو سال گذشته توجه ویژه ای به امور عشایری داشته، اما جبران عقب ماندگی های ارائه خدمات به جامعه عشایری نیازمند عزم ملی و استانی است.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی در سومین نشست شورای عشایری خراسان جنوبی گفت: با اینکه عشایر در حال حاضر دارای سرشماری واحدی هستند و به عنوان جامعه سوم در کشور پذیرفته شده اند اما در افق برنامه خیلی پر رنگ دیده نشده اند لذا نیازمند توجه ویژه به این قشر در سطح ملی است.

وی گفت: بودجه این سازمان در سال گذشته 280 میلیارد ریال و در سال جاری 650 میلیارد ریال است و در سال آینده نیز 730 میلیارد ریال پیشنهاد شده که این روند افزایشی توجه به امور عشایری را نشان می دهد.

قندالی ادامه داد: همچنین در حوزه مدیریت بحران نیز سال گذشته 440 میلیارد ریال به این سازمان اختصاص داده شد که از این میزان 340 میلیارد ریال آن تخصیص یافته و این میزان در سال جاری به 800 میلیارد ریال رسیده که امیدواریم با تخصیص آن بخشی از مشکلات امور عشایری مرتفع شود.

وی سهم خراسان جنوبی را در سال جاری از بودجه این سازمان 56 میلیارد و 350 میلیون ریال و از بودجه حوزه مدیریت بحران بر اساس سه شاخص دام، جمعیت و بارندگی، 42 میلیارد و 900 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: این استان چهارمین استان کشور به لحاظ تخصیص بودجه مدیریت بحران است.

رئیس سازمان امور عشایر افزود: از 200 میلیارد ریال بودجه متمرکز نیز 10 میلیارد ریال به خراسان جنوبی اختصاص داده می شود که در سال آینده نیز پرداخت خواهد شد.

وی اظهار کرد: در سال جاری از محل کل اعتبارات اعم از تسهیلات، ماده 10 و 12 و ردیف اصلی تملک و دارایی تاکنون 260 میلیارد ریال برای امور عشایری خراسان جنوبی مصوب شده که 19 میلیارد و 360 میلیون ریال آن استانی و مابقی ملی بوده است.

قندالی بیمه دام و بیمه اجتماعی جامعه عشایر را از کارهای اساسی در این سازمان ذکر کرد و افزود: برای بیمه دام عشایر باید تسهیلات بیشتری را فراهم کنیم تا انگیزه لازم برای انجام این کار ایجاد شود و بیمه اجتماعی عشایر نیز برای تامین آتیه این قشر از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: برای استفاده عشایر از انرژی خورشیدی هم توافقاتی با وزارت نیرو شده و پنل های آن نیز تهیه شد اما به دلیل اشکالاتی که در مناقصات آن بود اجرایی نشد.

قندالی گفت: در کمک به جامعه عشایر سرانه آرد هر نفر از هفت به 12 کیلوگرم افزایش یافته اما برای کاهش قیمت تمام شده نان باید هزینه حمل آرد از کارخانه به سامانه عرفی عشایر کاهش یابد که در این ارتباط نیاز است در استان یارانه حمل آرد در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین برای کمک به سوخت فسیلی که شدت رو به کاهش است، باید در هزینه حمل گاز به جامعه عشایری کمک شود تا از طرفی به محیط زیست هم آسیب کمتری وارد شود.

قندالی با بیان اینکه نامگذاری یک روز به نام عشایر در تقویم رسمی کشور در شورای فرهنگ عمومی مطرح شده گفت: امیدواریم با تصویب این پیشنهاد بتوانیم در روز عشایر ظرفیت ها و خواسته های این قشر را مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه عمده خدمات این سازمان به عشایر کوچنده است افزود: طی پنج برنامه توسعه، حدود 90 هزار خانوار عشایری با برنامه ریزی این سازمان اسکان داده شده اند.

25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود

رئیس سازمان امور عشایر کشور در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران بیرجند گفت: بر اساس آخرین سرشماری در سال 1387 توسط مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر کشور حدود 220 هزار خانوار در قالب یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت است.

کرمعلی قندالی با اشاره به اینکه 1.8 درصد کل جمعیت کشور متعلق به عشایر است افزود: یکی از شاخص های اصلی عشایر کارکردهای اقتصادی آنهاست.

وی ادامه داد: سالانه حدود 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود و نیز حدود 28 درصد دام سبک متعلق به جامعه عشایری است.

قندالی  با بیان اینکه 5.9 درصد مساحت کشور حوزه قلمرو عشایر است یادآور شد: سالانه حدود 5.6 میلیون تن از تولیدات بخش کشاورزی متعلق به عشایر است.

وی با اشاره به اینکه هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی، یک پایگاه فرهنگی و یک پدافند غیر عامل است گفت: در سطح کشور هشت هزار و 500 نقطه جغرافیایی تحت عنوان سامانه عرفی متعلق به جامعه عشایری است که بخش عمده آن در مناطق مرزی می باشد و تلاش می کنیم که بتوانیم جمعیت عشایر را در این مناطق نگه داریم و نیز مهاجرت معکوس به این مناطق داشته باشیم.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: در سال گذشته 350 تن علوفه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی با مهلت شش تا 9 ماهه برای دام عشایر کشور توزیع شده که کمکی برای جبران خسارت های خشکسالی باشد و در سال جاری نیز برای تامین علوفه دام عشایر محدویتی وجود ندارد.

 

کد خبر : ۳۴۸۰۵۶