خبرگزاری کار ایران

طلاق از طرف زن چگونه است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۹۲۳

وقتی‌که زوجین دیگر قادر به ادامه زندگی در کنار یکدیگر نیستند، می‌توانند برای جدا شدن از هم، درخواست طلاق دهند. طلاق می‌تواند به صورت توافقی (طلاق توافقی چیست) و یا از طرف هر یک از طرفین باشد.

طبق ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق با مرد است و به نوعی می‌توان گفت که درخواست طلاق از طرف مرد همواره برای او برقرار خواهد بود، اما در عین حال زن نیز می‌تواند طی شرایطی درخواست طلاق خود را با ارائه دلایل موجه در دادگاه به ثبت برساند. با توجه به این موضوع شاید برای شما سوالی پیش آید که شرایط و مراحل طلاق از طرف زن چگونه است ؟؟

از این رو ما در تیم دادنیک قصد داریم که در ادامه به این سوال شما پاسخ دهیم تا در صورتی‌که این مسئله برای شما و یا نزدیکانتان پیش آمده است بتوانید با اطلاعاتی جامع، آن‌را حل کنید. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

درخواست طلاق از طرف زن

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد در ماده 1133 قانون مدنی گفته شده که حق طلاق با مرد است، اما در عین حال در ماده‌های 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی نیز به حق درخواست طلاق از طرف زن نیز اشاره شده و با توجه به این موضوع زن نیز با ارائه دلیل موجه به دادگاه می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

طلاق از طرف زن چگونه است؟

شرایط طلاق از طرف زن

زن می‌تواند با داشتن شرایطی در زندگی خود، درخواست طلاق دهد و از همسرش جدا شود. از این رو در ادامه به برخی از شرایط طلاق از طرف زن اشاره شده است.

  • طلاق با داشتن حق طلاق(وکالت‌نامه محضری)

  • خیانت مرد و اثبات آن در مراجع قانونی

  • غیبت طولانی مدت مرد در زندگی مشترک

  • ترک کردن زوجه توسط مرد بدون داشتن عذر موجه

  • اقدام به ضرب و جرح زن و فحاشی به او از طرف مرد

  • امتناع مرد از برقراری رابطه جنسی با زن برای مدت زمانی طولانی

  • بچه دار نشدن به مدت بیش از 5 سال (در صورتی‌که مشکل از طرف مرد باشد)

  • اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و در عین حال امتناع از درمان و ترک

  • تهیه نکردن مواردی هم‌چون مسکن توسط مرد پس از گذشت مدت زمانی طولانی

  • ابتلای شوهر به بیماری‌های صعب العلاج مانند بیماری روانی که ممکن است باعث ویرانی زندگی مشترک شود.

مراحل طلاق از طرف زن

اگر زن دلایل منطقی برای طلاق را داشته باشد دیگر نیازی به اجازه گرفتن از مرد برای ارائه فرم درخواست خود و ثبت آن در دادگاه نخواهد داشت.در عین حال باید اشاره کرد که رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن به‌طور معمول 3 مرحله دارد. از این رو در ادامه به مراحل طلاق از طرف زن اشاره شده است.

  • در ابتدا زن بایستی درخواست طلاق خود را ثبت کند و منتظر بررسی آن توسط دادگاه بدوی باشد تا در صورت اثبات دلایل وی، حکم طلاق برای او صادر شود. البته باید اشاره کنیم که طرفین می‌توانند حکم طلاق را بررسی کرده و اگر به ضرر هر یک از آن‌ها باشد، به آن اعتراض کنند.

  • اگر پس از صادر شدن حکم طلاق، هر یک از طرفین به آن اعتراض داشته باشند، پرونده طلاق به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد تا مجددا مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت حکم جدیدی صادر شود. لازم به ذکر است که در این مرحله نیز طرفین می‌توانند به حکم اعلام شده، اعتراض کنند.

  • در صورتی‌که طرفین به حکم دادگاه تجدید نظر نیز اعتراض داشته باشند، پرونده طلاق به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد تا به آن رسیدگی شده و رای نهایی صادر شود.

طلاق از طرف زن چگونه است؟

تکلیف مهریه در زمان درخواست طلاق از طرف زن چه خواهد شد ؟

پرداخت مهریه به زن امری است که مرد ملزم به انجام آن است. در صورتی‌که زن وکالت‌نامه طلاق را در اختیار داشته و در آن به پرداخت مهریه نیز اشاره شده باشد، مرد موظف به پرداخت کامل حق و حقوق زن خواهد بود. اما باید اشاره کنیم که در اکثر مواقع مرد برای این‌که حق طلاق را به همسر خود بدهد، خواسته‌ای هم‌چون صرف نظر زوجه از دریافت مهریه و ثبت آن در وکالت‌نامه را خواهد داشت.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر دلیل زن برای طلاق، عسر و حرج باشد، دادگاه در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد و تعیین می‌کند که به چه میزان مهریه باید به زن پرداخته شود.

در عین حال باید اشاره کنیم که اگر زن در دوران عقد، باکره باشد؛ مرد موظف به پرداخت نیمی از مهریه به او خواهد بود و در صورتی‌که در دوران عقد طرفین رابطه جنسی داشته باشند، مرد باید کل مبلغ مهریه را به او پرداخت کند.

البته گفتنی است که معمولا در پرونده‌های طلاق از طرف زن، مرد دست به مخالفت با همسر خود می‌زند و بهترین کار برای زن در خصوص طلاق گرفتن از شوهرش می‌تواند بخشیدن مهریه باشد.

کلام آخر ...

در پرونده طلاق از طرف زن بایستی اطلاعاتی کافی در مورد شرایط، مراحل و نحوه رسیدگی به آن‌را داشته باشید تا بتوانید سریع‌تر روند پرونده خود را پیش ببرید. با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادنیک سعی بر این داشتیم که مطالبی کاربردی را در رابطه با طلاق از طرف زن برای شما عزیزان بیان کنیم.

در عین حال شما می‌توانید برای این‌که با مشاورین و وکلای مجرب ما در ارتباط باشید به سایت ما مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌ موجود برای دریافت مشاوره تخصصی در رابطه با مسائلی هم‌چون طلاق از طرف زن اقدام کنید.

منبع :

قانون جدید حق طلاق

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز