خبرگزاری کار ایران

استاندار ایلام تاکید کرد:

ارائه آمار صحیح سرشماری نفوس و مسکن توسط مردم در استان ایلام

استاندار ایلام بر ارائه آمار صحیح توسط مردم و همکاری همه دستگاه‌ها برای سرشماری نفوس و مسکن سال 95 تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری ایلام، محمدرضا مروارید روز شنبه در نشست ستاد هماهنگی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 استان ایلام اظهار داشت: آمارهای اعلام شده در خصوص تورم و بیکاری توسط دولت تدبیر و امید، آمارهای پایه ای و اساسی است و کسی امکان دخل و تصرف در آنها را ندارد اما یکسری اختلاف نظرها در خصوص شاخص‌های این آمارها در بین متخصصان و مراجع آمارگیری وجود دارد که باعث اختلاف در نرخ تورم و بیکاری می شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: در دولت گذشته هر کسی 2 ساعت در هفته کار می کرد، بیکار محسوب نمی شد و با این ترفند آمار بیکاری را پایین آوردند این درحالیست که افرادی با 2 شیفت اشتغال‌نیز نمی‌توانستند خرج خانواده خود را تامین کنند.

وی گفت: اختلاف نظر متخصصان در شاخص های جمع آوری آمار مربوط به تورم و بیکاری در برخی مواقع به سطح جامعه کشیده می شود در حالی‌که این 2 آمار جنبه های مختلفی دارد و تغییرات آن برای متخصصان که به عمق و ابعاد قضایا اشراف دارند، بدیهی است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته که رایانه ها و سیستم‌های جمع آوری آمار و اطلاعات دستی بود امکان دستکاری در آمار وجود داشت اما اکنون این آمار با سیستم های نوین و پیشرفته جمع آوری می شود و برای نقد و تحلیل در دسترس همگان قرار دارد.

استاندار ایلام افزود: این‌ها مسائلی نیستند که محل اختلاف باشند مگر اینکه بخواهیم دولت مظلوم تدبیر و امید را بکوبیم.

دولت یازدهم برای دستکاری آمارها فشاری به مرکز آمار نیاورده است

استاندار ایلام با انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص دستکاری آمارها گفت: دولت یازدهم از زمان آغاز کار تاکنون هیچ فشاری برای دستکاری آمار مربوط به نرخ تورم و بیکاری به مرکز آمار ایران و مسئولان آن نیاورده است.

وی اظهار کرد: آمار کشور بر اساس همان سیستم قبلی و با همان مدیریت قبلی جمع آوری و اعلام می‌شود و مشخص نیست عده ای چگونه الان یادشان آمده آمارها دروغ است.

مروارید افزود: در هشت سال فعالیت دولت نهم و دهم که برای دستکاری آمار بارها به رئیس و مسئولان مرکز آمار ایران فشار وارد شد و به رئیس آن مرکز نشان لیاقت داده شد چرا هیچکس سخنی از آمارهای غیر واقعی و دروغ بر زبان نیارود.

 انتقاد استاندار ایلام از مرکز آمار بدلیل استفاده از لباس های فرم ساخت کشور چین

استاندار ایلام از مرکز آمار ایران بدلیل استفاده از لباس های فرم آمارگیران از جمله آی دی کارت و جلیقه مخصوص هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که ساخت کشور چین است، انتقاد کرد.

مروارید با بیان اینکه یعنی در کشور امکان تهیه این لباس ها و لوازم وجود نداشته که باید از چین وارد کنیم، گفت: اینکه یک وسیله ساده و کم اهمیت از کشور چین وارد می شود جای سئوال است و مرکز آمار باید به آنها پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه این وسایل امکان تولید در کشور را دارند و در این زمینه بخصوص تولید لباس مشکلی در کشور نداریم، تاکید کرد: اعتراض مسئولان استان ایلام در این ارتباط باید به اطلاع مسئولان مرکز آمار ایران برسد.

مراجع عظام بر ارائه آمار صحیح در سرشماری عمومی نفوس و مسکن تاکید دارند

استاندار ایلام با بیان اینکه آمار و اطلاعات پایه تمامی برنامه‌ریزی‌های کشور در حوزه های مختلف است افزود: مراجع عظام تقلید نیز بر ارائه آمار صحیح و دقیق توسط افراد جامعه‌تاکید دارند و برخی از این مراجع ارائه آمار غلط را حرام دانسته و جایز نمی دانند.

مروارید یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز آمار این سرشماری را پایه و اساس تمامی برنامه ریزی های کشور دانستند بنابراین از تمامی مردم درخواست می کنیم با ارائه آمار دقیق و صحیح با ماموران سرشماری نهایت همکاری را داشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سرشماری امسال به 2 صورت اینترنتی و حضوری برگزار می شود مردم باید تا آنجا که دسترسی دارند به صورت اینترنتی در این سرشماری شرکت کنند.

وی افزود: آمار ارائه شده توسط مردم محرمانه است و به هیچ عنوان منتشر نمی شود و مردم اطمینان داشته باشند این امارها مورد سوء استفاده قرار نمی گیرد.

 همزمانی سرشماری با اربعین حسینی مورد توجه قرار گیرد

استاندار ایلام گفت: همزمانی روزهای آخر سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرحله مراجعه حضور آمارگیران با شروع سفر زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات باید مورد توجه مسئولان و متولیان قرار گیرد.

مروارید اضافه کرد: سفر زائران اربعین به عتبات عالیات از حدود 20 آبان آغاز می شود در حالیکه 25 آبان پایان زمان سرشماری است بنابراین باید توجه شود که کار سرشماری این افراد تا پیش از شروع سفرها به اتمام برسد.

وی افزود: همانند زمان انتخابات باید از فرصت سرشماری عمومی نفوس و مسکن برای زیر پوشش قرار گرفتن اینترنت برای تعداد بیشتری از روستاهای استان ایلام استفاده شود.

مروارید با بیان اینکه با توجه به تجربه سرشماری های گذشته مردم آشنایی خوبی با این موضوع دارند، یادآور شد: احتمال مشارکت اینترنتی مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن در شهرها بیشتر است و به منظور مشارکت روستاییان نیز باید فعالیت های تبلیغی مناسبی از طریق رسانه ها و صدا و سیما انجام شود.

هشتمین دوره سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن از سوم مهرماه سال جاری برای نخستین بار به 2 صورت اینترنتی و حضوری انجام می شود.

سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن از 3 تا 24 مهر و سرشماری حضوری نیز با مراجعه ماموران سرشماری به منازل از 25 مهر تا 25 آبان همزمان در سراسر کشور انجام می شود.

کد خبر : ۴۱۱۵۱۷