خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان خبر داد:

ساخت 11 آب‌شیرین‌کن برای رفع کم‌آبی بیش از 100 روستای هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان از ساخت 11 آب شیرین‌کن جدید در استان هرمزگان و رفع کم‌آبی بیش از 100 روستای این استان تا پایان سال 96 خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، "عبدالحمید حمزه‌پور" در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته صرفه‌جویی بیان کرد: یکی از عمده مشکلات بخش روستایی کمبود آب در برخی از مناطق استان است که تمام تلاش خود را برای رفع این مشکلات با استفاده از بخش خصوصی به کار بسته‌ایم.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای حل مشکل آب به استان هرمزگان تخصیص‌یافته که ۳۵ مجتمع در قالب آب‌رسانی به ۶۰۰ روستا با جمعیت ۳۸۶ هزار نفر احداث می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه استان هرمزگان از استان‌های خشک و کم آب کشور محسوب می‌شود، اذعان داشت: در حال حاضر حدود 200 روستای استان هرمزگان توسط تانکرها آب‌رسانی می‌شوند که با احداث و راه‌اندازی آب شیرین‌کن ها و استفاده از فنّاوری شیرین سازی آب دریاها بسیاری از این روستاها مشکلشان برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ سایت آب شیرین‌کن با ظرفیت تولید ۲۸ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز برای ۲۰۰ روستا با جمعیت ۴۵ هزار نفر آب تأمین می‌شود.

حمزه پور در ادامه تصریح کرد: با اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی بسیاری از پروژه‌های راکد مانده شروع به کارکرده‌اند اما همچنان استان هرمزگان برای رسیدن به منطقه پایدار آبی ۵۰۰۰ میلیارد ریال کمبود اعتبار دارد که برای رسیدن به این منظور همراهی نمایندگان استان لازم است.

وی افزود: متوسط بارندگی سالانه در استان هرمزگان ۱۸۰ میلی‌متر است بیشترین بارندگی‌ها در شهرستان‌های میناب، رودان و بندرعباس است، این در حالی است که متوسط بارندگی در ایران ۲۳۰ میلی‌متر است.

این مقام مسئول بابیان اینکه ایران در بخش نیمه‌خشک دنیا قرار دارد، ازاین‌رو آب از جایگاه خاصی در کشور و استان برخوردار است بیان کرد: مصرف آب در کشورهای دنیا به ازای هر نفر در روز ۱۴۲ میلی‌متر بوده که در ایران میانگین مصرف ۲۵۶ میلی‌متر است همچنین در هرمزگان عدم بارندگی، خشک‌سالی، کاهش کیفیت آب، افزایش جمعیت و مصرف آب، برداشت‌های بی‌رویه آب از سفرهای زیرزمینی به‌عنوان چالش‌های بنیادی آب در استان است.

حمزه پور با اشاره به اینکه برای برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی مشکل اصلی داریم که موجب شده بیلان ورودی آب به ۵۰ دشت پرآب استان منفی شود و بیش از ۴۰ دشت استان در لیست دشت‌های منفی قرار بگیرند، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات استان هرمزگان را می‌توان با مصرف صحیح و تغییر الگوی مصرف رفع کرد.

 

کد خبر : ۳۸۴۹۷۸