خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

در شرایط سخت کم آبی بسر می‌بریم / با مهار آب در کشاورزی؛ تولید ۱۰ برابر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۶۳

در ۶۰۹ دشت و محدود مطالعاتی کشور میزان آب سطحی و زیرزمینی مشخص شده است تا استفاده از این آبها بر مبنای اصول باشد.

وزیر نیرو گفت: هر چند در زمان حاضر ایران از لحاظ منابع نفت، گاز و انرژی غنی است ولی در حوزه آب دچار محدودیت های شدید بوده و در شرایط سختی قرار دارد.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان روز دوشنبه در آیین بهره برداری از سد ایوشان در خرم آباد افزود: در این راستا باید راهکارهای اساسی و کارشناسی ارایه و اصول درست مصرف آب رعایت شود.

وی بیان کرد: میزان بارندگی در کشور ۲۴ درصد کاهش داشته است و در صورتی که همین مقدار درست استفاده شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اکنون ۱۱۹ سد در کشور درحال اجرا است، گفت: در صورتی که اصول صحیح کشاورزی از جمله کشت های گلخانه ای انجام شود نه تنها مشکل کم آبی مهار می شود بلکه تولید ۱۰ برابری نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین در صورت تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار، محصول سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: طرح باز چرخانی آب روش دیگری در جلوگیری از بحران کم آبی است؛ یعنی به جای استفاده آب چاه ها و رودخانه ها از پساب های فاضلاب در صنایع استفاده کنیم.

چیت چیان با اشاره به اینکه در زمان حاضر در برخی مناطق کشور منابع آب زیر زمینی در حال اتمام است، افزود: در ۶۰۹ دشت و محدود مطالعاتی کشور میزان آب سطحی و زیرزمینی مشخص شده است تا استفاده از این آبها بر مبنای اصول باشد.

وی اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با توجه به دستور رییس جمهوری اعتبارات استانی لرستان را در این حوزه ۱۰۰ درصد تخصیص داده است.

وزیر نیرو افزود: با بهره برداری از دو سد مروک و ایوشان در لرستان پنج سد در استان فعال است.

وی با اشاره به اینکه سد رودبار در لرستان پروژه ای عظیم است، بیان کرد: این سد ۴۵۰ مگاوات برق تولید می کند و اجرای آن در مراحل پایانی قرار دارد.

چیت چیان بازنگری در اجرای سد معشوره را نگرانی در بخش هایی از روستای محل طرح عنوان کرد و گفت: با تاکید رییس جمهوری قرارداد اجرایی این سد ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: این طرح باید با عدالت و بر پایه کار کارشناسی اجرا شود تا تمام مناطق از آب مورد نیاز بهره مند شوند.

وزیر نیرو افزود: به جز سد رودبار و بختیاری، امسال یک هزار میلیارد ریال اعتبار به سده های استان لرستان اختصاص یافته است که در سال آینده این میزان به یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: دو هزار میلیارد ریال نیز به پیمانکارن این طرح ها بدهکار هستیم.

چیت چیان افزود: سدهای بختیاری و رودبار نیز دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به پیمانکار بدهکار هستند.

در دومین روز ایام الله دهه مبارک فجر سدهای ایوشان و مروک در استان لرستان با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

اسحاق جهانگیری امروز برای افتتاح چند طرح و پروژه عمرانی به استان لرستان سفر کرده است.

در این سفر، حمید چیت چیان وزیر نیرو و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز