خبرگزاری کار ایران

همراه غربی‌ها درگذشت؛

آیا بهای نفت به سمت ۱۰۰دلار حرکت می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۰۲۴

عربستان که از سوی ملک عبدالله وارد میدان اقتصادی شده بود تا رقیبان منطقه‌ای آن یا‌‌ همان ایران و روسیه را تضعیف کند اینکه خودپس از فوت این پادشاه وارد جریان‌هایی خواهد شد که اقتصاد این کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

تحولات سیاسی و نیز اقتصادی در عربستان این روز‌ها روند شتابانی پیدا کرده و ابعاد منطقه‌ای و بین المللی به خود گرفته است و چه بسا حال با مرگ پادشاه این کشور بهای هربشکه نفت به ۱۰۰ دلار نیز برسد. البته این تنها یک پیش بینی است که می‌تواند زیاد دور از ذهن نباشد چرا که بله قربان گویی سعودی به اربابان غربی دیگر در این دنیا نیست و عربستان که از سوی ملک عبدالله وارد میدان اقتصادی شده بود تا رقیبان منطقه‌ای آن یا‌‌ همان ایران و روسیه را تضعیف کند اینکه خود وارد جریان‌هایی خواهد شد که اقتصاد این کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

البته باید به این مهم نیز اشاره کرد که پیش از اعلام خبر فوت پادشاه عربستان، خاندان این حاکم سعودی بر سر اینکه چه کسی پس از مرگ ملک عبدالله بر تخت پادشاهی تکیه خواهد زد، سخت وارد رقابت شده بودند، رقابتی که به سمت اتهام زنی‌ها و انتقاد بین گروههای مختلف هدایت شد.

حال با این تفاصیل باید دید که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان چه برنامه‌ای برای اقتصاد این کشور دارد و آیا او نیز همانند پادشاه گذشته پیرو گفته‌های غرب خواهد بود و آنان مسیر حرکت را برای عبدالعزیز مشخص خواهند کرد.

اما جدای تاثیر گذاری خبر مرگ پادشاه عربستان و یک روز پیش از مرگ وی، فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی در جریان یکی از نشست‌های اجلاس اقتصادی «داووس» در سوئیس تاکید کرد که قیمت ۴۵ دلاری هر بشکه نفت یک پدیده موقتی است و بهای نفت از نیمه دوم سال ٢٠١۵ میلادی روند افزایشی خواهد داشت.

به طوری که در نیمه دوم ٢٠١۵ ما شاهد رشد قیمت‌ نفت خام خواهیم بود و بنابراین فکر می‌کنم که قیمت ۴۵ دلاری کنونی برای هر بشکه نفت، امری موقتی است. بنابراین انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تولید نفت نیز در سال جاری میلادی ١۵ درصد یعنی حدود ١٠٠ میلیارد دلار کاهش یابد.

گفتنی است اجرای سیاست‌های غربی‌ها توسط عربستان، سقوط بهای نفت را به همراه داشته استکه به دنبال آن بسیاری از شرکت‌های نفتی به دلیل جلوگیری از ضرر و زیان، اقدام به کاهش هزینه‌های مصرفی و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود کرده‌اند.

همچنین باید به این مهم اشاره کرد که پس از اعلام خبر مرگ پادشاه عربستان، قیمت نفت با رشد ۱.۴۵ دلاری به هر بشکه ۴۷ دلار و ۷۶ سنت رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز