خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

رایزنی با اعضای اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت / نفت ۷۲ دلاری برای بودجه منطقی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۸۴۹

مجلس کلیات بودجه سال آینده که قیمت نفت ٧٢ دلاری را که در آن گنجانده شده است، تصویب کرده است و به نظر من قیمت نفت ٧٢ دلار برای هر بشکه در بودجه منطقی است.

وزیر نفت با بیان این که ایران برنامه ای برای برگزاری جلسه فوق العاده اوپک ندارد، از ادامه رایزنی با اعضای اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری جلسه فوق العاده اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت گفت: ایران هیچ برنامه ای در این زمینه ندارد و در حال مشورت با دیگر اعضای اوپک است تا بتواند از سقوط بیش از حد قیمت نفت جلوگیری کند اما این مشورتها هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

وی با بیان اینکه همکاری اعضای اوپک باید افزایش یابد تا قیمت نفت در بازار متعادل شده و برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان معقول باشد، افزود: قیمت متعادل سبب تولید نفتهای اقتصادی می شود.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا ایران با عربستان رایزنی تازه ای درباره تولید و قیمت نفت انجام داده است، گفت: پس از برگزاری آخرین نشست اعضای اوپک هیچ مذاکره ای میان اعضا صورت نگرفته است و قرار نیست تولید نفت ایران کاهش یابد.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر قول وزارت نفت برای افزایش تولید ١۴٠ میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال، گفت: بنده هیچ قولی در مورد تولید ١۴٠ میلیون متر مکعب از پنج فاز نداده ام بلکه همیشه حرف از ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش تولید از این میدان بوده است که هم اکنون این مهم تقریبا تحقق یافته است.

وی در مورد دورنمای صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه تا اواسط سال آینده ٢ میلیون تن به ظرفیت تولید اتان کشور از محل فازهای پارس جنوبی افزوده می شود، گفت: در نخستین گام باید کمبود خوراک پتروشیمی های موجود از طریق افزایش تولید گاز جبران شود که خوشبختانه بخشی از این کمبود به وسیله افزایش تولید گاز و تولید اتان از فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی جبران می شود.

وزیر نفت گفت: ایران برای اجرای طرحهای پتروشیمی نیاز چندانی به فاینانس خارجی ندارد و با توجه به ظرفیتهای مدیریتی، تجربه جهش اول تولید در صنعت پتروشیمی و تقاضای سرمایه گذاران ایرانی، آینده روشنی را برای صنعت پتروشیمی متصور هستم.

وی ادامه داد: هم اکنون زمینه برای جهش دوم تولید در صنعت پتروشیمی در حال ایجاد است و امیدواریم با استفاده از بازار و سرمایه داخلی ارزش تولید صنعت پتروشیمی ایران از ٢٥ میلیارد دلار کنونی به ٧٠ میلیارد دلار تا پایان سال ١۴٠٠ برسد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت نفت، ساخت هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی به ظرفیت ۴٨٠ هزار بشکه در منطقه سیراف اقتصادی است؟ گفت: این پروژه هنوز هم ارزش اقتصادی دارد.

وی در خصوص افزایش قیمت بنزین نیز تاکید کرد: وزارت نفت هیچ پیشنهادی مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کشور به دولت یا مجلس ارائه نکرده است.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای قیمت نفت ٢٥ دلاری آمادگی دارد، گفت: بنده پیشگو نیستم اما به یقین اگر سطح کنونی قیمتهای جهانی نفت خام ادامه یابد تولید شیل اویلها غیر اقتصادی می شود و در ادامه تولید آنها روند کاهشی پیدا می کند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که قیمت نفت در بودجه سال آینده ۴٠، ۶٠ یا ٧٢ دلار خواهد بود؟ گفت: دیروز مجلس کلیات بودجه سال آینده که قیمت نفت ٧٢ دلاری را که در آن گنجانده شده است، تصویب کرده است و به نظر من قیمت نفت ٧٢ دلار برای هر بشکه در بودجه منطقی است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چرا عربستان قیمت نفت در بودجه خود را ٥٠ تا ۶٠ دلار برای هر بشکه تعیین کرده است، اما ایران ٧٢ دلار؟ گفت: از نظر ما این قیمت منطقی است و در این زمینه هیچ خط قرمزی در باره قیمت نفت وجود ندارد و اگر تحریمهای ایران برداشته شود با وجود ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت مناسب و معقول می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز