خبرگزاری کار ایران

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:

تجاری سازی ۱۶ پروژه پژوهشی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب / با نقش آفرینی در پژوهش ثروتمندترین کشور جهان می‌شویم

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۳۰۹

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی همه سازمان ها باید یک درصد از بودجه های تحقیقاتی خود را صرف پژوهش کنند؛ شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز از سال ۸۶ تا ۹۲،۲۴ درصد از بودجه های مصوب تحقیقاتی را جذب کرده است.

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: تا کنون ۱۶ پروژه پژوهشی از سوی این شرکت به مرحله تجاری سازی رسیده که از اثر بخشی بالایی برخوردار هستند.

به گزارش ایلنا، باقر پورقاسم در نشست خبری در نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با بیان این که در سه سال اخیر تعداد پروژه های پژوهشی شرکت روند افزایشی داشته است گفت: پروژه ساخت مته حفاری در دستور کار این شرکت قرار دارد که ساخت این قطعه در انحصار کشور آمریکا است.

وی افزود: همچنین سال گذشته پروژه ساخت نوعی توربین را که در انحصار سه کشور جهان بود آغاز کردیم و تا امروز این پروژه عملیاتی شده و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پورقاسم ادامه داد: به طور کلی در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به دنبال پروژه هایی هستیم که عملیاتی و در سطح ملی به کار گرفته شوند و به سمتی می رویم که نتایج پژوهش هایی که انجام می دهیم کاربردی و عملیاتی باشد. عمده ترین رسالت پژوهش تولید ثروت از علم است که امروزه فلسفه و مبنای پژوهش قرار گرفته است.

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به تعریف و اجرای پروژه های جدید در حوزه نفت گفت: در این زمینه فرایند کار را به سمتی پیش بردیم که علاوه بر پیاده کردن سیستم جامع پژوهشی بتوانیم هر ایده ای که قابلیت عملیاتی شدن دارد را به کار ببریم و فرایندی تدوین کنیم که ایده ها به پروژه های عملیاتی تبدیل شود.

وی گفت: با توجه به منابعی که در کشور وجود دارد اگر بتوانیم نقش خود را در بخش پژوهش به خوبی ایفا کنم قطعا ثروتمندترین کشور جهان خواهیم شد.

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: تولید علم در کشور ما خیلی بالا است اما تبدیل این علم و فناوری به ثروت چالش امروز ما است. برای اینکه گام های خوبی را در این زمینه برداریم در خصوص تبدیل علم به تولید نفت، وزارت نفت نظام نامه ای را طراحی کرده که پروژه های تحقیقاتی نفت نتیجه محور باشد و به تولید محصول و تجاری سازی منتج شوند.

پورقاسم تصریح کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی همه سازمان ها باید یک درصد از بودجه های تحقیقاتی خود را صرف پژوهش کنند؛ شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز از سال ۸۶ تا ۹۲،۲۴ درصد از بودجه های مصوب تحقیقاتی را جذب کرده است.

وی ادامه داد: به همین منظور بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از ابتدای سال ۹۲ تغییراتی را در نحوه راهبری خود ایجاد کرد که امکان جذب و علمیاتی کردن بخش زیادی از بودجه های مصوب فراهم شود.

رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز خاطرنشان کرد: مبالغ قرارداد جذب شده در سال ۹۰،۲۱ میلیارد ریال، در سال ۹۱،۲۲ میلیارد ریال و در ۹۲،۵۹۷ میلیارد ریال بوده است. برای اینکه بتوانیم این بودجه ها را افزایش و جذب کنیم، حجم قراردادها را با مراکز پژوهش افزایش داده ایم؛ به طوری که در سال گذشته ۲۶۵ میلیارد تومان از بودجه پژوهشی مصوب کردیم و تا پایان سال توانستیم هفت میلیارد تومان از آن را جذب کنیم.

پورقاسم اظهارکرد: در نیمه نخست سالجاری ۸۴ میلیارد ریال بودجه پژوهشی جذب شده و پیش بینی می شود تا پایان سال این عدد به ۱۲۲ میلیون ریال برسد. در ۲ سال اخیر سعی کردیم میزان زیادی از بودجه های اختصاص داده شده سال های گذشته را جذب کنیم.

وی یادآورشد: بخش دیگر عملکرد ما به پروژه تحصیلات تکمیلی مربوط می شود که در این زمینه امسال ۱۲۱ پروژه تحقیقاتی به مبلغ ۵۰۷ میلیارد تومان در مرحله انعقاد قرارداد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز