خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت خطاب به شرکت‌های تولیدکننده قیر:

ادغام و یکپارچگی رمز موفقیت در اقتصاد است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۲۶۷

با افزایش تولید گاز برنامه صادرات را نیز با جدیت دنبال کرده که از جمله این برنامه‌ها قراردادهای گازی با کشورهای عراق ترکیه و عمان است. در حال حاضر قرارداد صادرات گاز به عراق و ترکیه تکمیل شده است.

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و امور هیدروکربوری گفت: با افزایش تولید گاز برنامه صادرات را نیز با جدیت دنبال کرده که از جمله این برنامه‌ها قراردادهای گازی با کشورهای عراق ترکیه و عمان است. در حال حاضر قرارداد صادرات گاز به عراق و ترکیه تکمیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور معظمی، معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و امور هیدروکربوری در اولین کنفرانس بین‌المللی قیر پاسارگاد با بیان اینکه سیاست اصلی وزارت نفت افزایش تولید ۷۴۰ هزار بشکه‌ای نفت است، گفت: تولید ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در آینده نزدیک به تصویب شورای اقتصاد رسیده است.

وی افزود: تا پایان سال جاری۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز نیز به ظرفیت فعلی تولید اضافه خواهد شد و به این ترتیب صنایع با آرامش بیشتری می‌توانند به تولید خود ادامه داده و مشکلات سال قبل را نیز نخواهند داشت. ضمن اینکه در سال ۹۴ نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب علاوه بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب سال جاری به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه خواهد شد.

معظمی خاطرنشان کرد: با افزایش تولید گاز برنامه صادرات را نیز با جدیت دنبال کرده که از جمله این برنامه‌ها قراردادهای گازی با کشورهای عراق ترکیه و عمان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قرارداد صادرات گاز به عراق و ترکیه تکمیل شده است.

معاون وزیر نفت در ادامه به کاهش قابل توجه قیمت نفت خام اشاره و اظهار داشت: کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی در اقتصاد جهانی و همچنین اعضای اپک خواهد داشت و آنگونه که برآورد می‌شود کاهش قیمت فعلی مقطعی و زودگذر نخواهد بود چرا که طبق شواهد سیاستی طراحی شده است که در مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با وجود کاهش قیمت نفت کشور ما قرار نیست که پشت سد تحریم باقی بماند، خاطرنشان کرد: وزارت نفت تلاش داشته که مبادی صادراتی متنوع شود کما اینکه در سال گذشته صادرات کشور نسبت به بودجه مصوب ۵ درصد افزایش یافته است و همچنین تولید گاز نسبت به ابتدای سال ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما مثبت‌گرایانه است چرا که معتقدیم دولت با پشتوانه خرد و عقل‌گرایی و تعهداتی که نسبت به مردم دارد مشکلات را حل خواهد کرد.

وی همچنین به ظرفیت پالایشی کشور اشاره و تصریح کرد: میزان تولید فرآورده در کشور یک میلیون و هشتصد هزار بشکه است که تا ۴ سال آینده به سه میلیون بشکه خواهد رسید.

وی ادامه داد: سال آینده فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می‌شود که ۱۲۰هزار بشکه از این پالایشگاه تولید خواهیم داشت.

معظمی با اشاره به اینکه کشور ما با وجود اینکه جزو بزرگترین کشورهای تولیدکننده قیر است اما تعیین‌کننده قیمت نیست و کشور کوچکی در منطقه که وضعیت تولید کمتری نیز دارند قیمت آن را تعیین می‌کند.

وی در ادامه با انتقاد از پراکنده بودن شرکت‌های تولید کننده قیر خاطرنشان کرد: اگرچه شرکت‌های قیر پاسارگاد و جی بیشترین سهم بازار را دارند اما ۵۰ شرکت کوچک نیز در زمینه تولید قیر فعالیت می‌کنند که این تفرق و پراکندگی اصلا خوب نیست. چرا که موفقیت در ادغام است همانگونه که استراتژی شرکت های بزرگ دنیا نیز بر همین اصل استوار است.

وی ادامه داد: تفرق و پراکندگی شرکت‌ها باعثشده سهم اندکی در بازار داشته باشند. شرکت‌های کوچک با توجه به اینکه قیمت تمام شده تولیدشان بالاست اما توان رقابت ندارند.

معاون وزیر نفت از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قیر همچون پاسارگاد و جی خواست که در زمینه ایجاد مراکز تحقیقاتی برای کمک به کسانی که در بازار قیر فعالیت می‌کنند همکاری داشته باشند چرا که طی این سال‌ها به مقوله پژوهش کمتر توجه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور مااز جمله کشورهای اسراف‌کار در زمینه قیر است به مصوبه سال ۹۳ مجلس اشاره و اظهار داشت: مجلس اجازه داده که وزارت نفت ۵۰۰هزار تن VB در اختیار شرکت‌ها برای توسعه راه‌های روستایی تخصیص داده شود که از این میزان تاکنون میزان ۴۵۰هزار تن قرارداد امضا شده است.

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه بین وزیر نفت، وزیر اقتصاد و معاونت امور راهبردی رئیس جمهور اشاره و تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه مقرر شده که تا سقف ۹۰۰ میلیارد تومان قیر علاوه بر بند «ق» تبصره ۲ در اختیار وزارت راه قرار داده شود که به طور قطع آثار آن در شرکت‌های قیرسازی مشاهده خواهد شد.

معظمی همچنین گفت: رقابت در یک اقتصاد آزاد پسندیده و رمز موفقیت است ولی معنای رقابت این است که باید بر اساس برد - برد باشد و اصول رقابت رعایت شده و بزرگترهای بازار به کسانی که سهم کمتری دارند توجه داشته باشند.

وی در خاتمه تاکید کرد: بازار قیر باید یکپارچه بوده و مشارکت در آن منطقی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز