خبرگزاری کار ایران

محکومیت ٥٠ میلیارد دلاری روسیه در دادگاه داوری بین‌المللی

کد خبر : ۱۹۱۸۴۴

در جریان یکی از بزرگترین پرونده‌های داوری، یکی از شرکتهای تابعه جی ام ال که زمانی بزرگترین سهامدار شرکت نفتی یوکوس اویل بود، خواستار دریافت ١٠٣, ٥ میلیارد دلار غرامت از روسیه به دلیل اقدام ١٠ سال پیش دولت این کشور در سلب این سهامدار شد.

یک دادگاه بین‌المللی دولت روسیه را محکوم به پرداخت بیش از ٥٠ میلیارد دلار خسارت به سهام‌دار سابق شرکت نفتی یوکوس کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری یو اس ای تودی، در جریان یکی از بزرگترین پرونده‌های داوری، یکی از شرکتهای تابعه جی ام ال که زمانی بزرگترین سهامدار شرکت نفتی یوکوس اویل بود، خواستار دریافت ١٠٣, ٥ میلیارد دلار غرامت از روسیه به دلیل اقدام ١٠ سال پیش دولت این کشور در سلب این سهامدار شد.

بر اساس این گزارش، دولت روسیه قصد درخواست بازنگری در این حکم را دارد.
روسیه در سال ٢٠٠٣ مالیات سنگینی را برای یوکوس که آن زمان بزرگترین شرکت نفتی روسیه و تحت مالکیت میخایل خودورکویسکی، ثروتمندترین فرد روس، بود وضع و بعد از ناتوانی این شرکت در پرداخت مالیات، داراییهای آن را مصادره کرد.

مخالفان دولت ولادیمر پوتین، ‌ این اقدام دولت را اقدامی تلافی‌جویانه برای حمایت خودورکویسکی از احزاب مخالف توصیف کردند، این در حالی است که دولت روسیه تاکید کرده است که تنها به دنبال دریافت مالیات و جرایمی بوده که یوکوس در فاصله سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٣ از پرداخت آنها خودداری کرده بود.
این گزارش با اشاره به آن که شاکی پرونده یوکوس میخایل خودروکویسکی نبوده است، می‌نویسد: شرکت جی ام ال، شاکی پرونده گفته است که دادگاه دائمی داوری روسیه را محکوم کرده که به دنبال ورشکست کردن یوکوس و تصاحب داراییهای آن بوده است.

تیم اوسبورن، مدیر عامل جی ام ال با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: سهامداران عمده یوکوس اویل هیچ غرامتی بابت زیانی که به واسطه مصادره غیرقانونی این شرکت به وسیله دولت روسیه متحمل شدند دریافت نکردند و حکم دادگاه یک گام مهم به جلو برای این سهامداران است که در ١٠ سال گذشته برای این حکم مبارزه کردند.
از سوی دیگر سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه هم هفته گذشته اعلام کرد که کشورش درخواست بازنگری در این حکم را می‌کند.

لاورف گفت: نمایندگان روسیه در این دادگاه از همه ابزارهای قانونی برای دفاع از مواضع خود استفاده می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز