خبرگزاری کار ایران

تولید روزانه نفت خام اوپک در ماه ژوئن کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۲۰۴

بن بست روابط میان مقامهای طرابلس و مخالفان که به محاصره تأسیسات نفتی و تعطیلی بنادر انجامید باعثکاهش پیوسته تولید نفت لیبی در ماههای اخیر شده است.

تازه ترین برآورد موسسه پلاتس نشان می دهد که تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در ماه فوریه کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از نشریه پلاتس، تازه ترین پژوهش این نشریه از مقامهای صنعت نفت و تحلیلگران نفتی نشان می دهد که تولید روزانه نفت خام کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئن با کاهش ٣٠ هزار بشکه ای به ٢٩, ٩۴ میلیون بشکه رسید.

براساس این ارزیابی، کاهش ناگهانی ١۶٠ هزار بشکه ای تولید نفت خام عراق با افزایش تولید در دیگر اعضای اوپک جبران شده است.

جان کینگستون، دبیر سرویس بین الملل اخبار پلاتس در این باره گفت: هر چند کاهش تولید اندک باشد، مصرف کنندگان در جهان می خواهند کاهش تولید نفت خام اوپک آخرین موضوعی باشد که با آن روبرو می شوند.

وی افزود: اوپک نیز می داند که میانگین تقاضای روزانه نفت از این سازمان در نیمه نخست سال ٣٠, ۴ میلیون بشکه بوده است و کاهش در تولید این سازمان، حتی کاهش ناخواسته، حرکت در مسیر نادرست به شمار می آید.

زمانی که انتظار می رفت افزایش تولید روزانه نفت اوپک از ٢٥٠ هزار بشکه در ماه دسامبر به ٥٣٠ هزار بشکه در ماه ژانویه برسد، افزایش ۴٠ هزار بشکه ای نفت لیبی در ماه ژوئن نخستین نشانه افزایش تولید این سازمان از اوایل سال تاکنون بود.

به گفته پلاتس، بن بست روابط میان مقامهای طرابلس و مخالفان که به محاصره تأسیسات نفتی و تعطیلی بنادر انجامید باعثکاهش پیوسته تولید نفت لیبی در ماههای اخیر شده است.

پس از توافق بین دولت و مخالفان، تولید در این کشور در بحران، دوباره شیب مثبت پیدا کرد. این توافق سبب شد سه شنبه گذشته(١٧ تیر ماه) تولید نفت در میدان شراره از سر گرفته شود و بنادر السیدر و رأس لانوف نیز روز یکشنبه(١٥ تیر ماه) از حال فوق العاده خارج شوند.

منابع صنعتی و تحلیلگران با اشاره به ادامه بحران سیاسی و محدودیت احتمالی تولید نفت در پی تعطیلی طولانی مدت میدانهای نفتی در لیبی، تصریح کردند که این کشور نمی تواند تولید روزانه ١, ۴ میلیون بشکه ای خود را در اوایل سال ٢٠١٣ به سرعت بازیابد.

بر اساس ارزیابی پلاتس، حمله های ماه ژوئن گروه تروریستی به سراسر بخش شمالی عراق تأثیری بر تولید نفت و تأسیسات صادرات در جنوب این کشور نداشته است. این حمله ها، امید بغداد را برای از سرگیری صادرات نفت خام از کرکوک به بندر جیهان از طریق خط لوله عراق - ترکیه تحت تأثیر قرار داده است.

پس از مسدود شدن خط لوله عراق ترکیه در اوایل ماه مارس، صادرات شمال عراق، که در ماه فوریه به طور میانگین به ٢٩٣ هزار بشکه در روز رسیده بود، متوقف شده است.

بغداد هم اکنون به طور کامل به تأسیسات جنوب کشور وابسته است، تأسیساتی که مشکلات فنی دست کم سبب محدودیت در صدور نفت و کاهش آن تا ٢, ٥ میلیون بشکه در روز شده است.

بنا بر مطالعات پلاتس، تولید روزانه نفت خام در عربستان سعودی به بالاترین میزان خود در سال جاری معادل ٩, ٧٨ میلیون بشکه رسیده است.

پلاتس همچنین عنوان کرد که تولید روزانه نفت نیجریه به ١, ٩٨ میلیون بشکه رسیده است که بالاترین میزان خود از ماه مارس ٢٠١۴ تاکنون بوده است اما سرقت نفت و ادامه ناآرامیها در منطقه دلتای نیجر چشم انداز تولید نفت را در این کشور همچنان نامطمئن می کند.

اوپک روز جمعه(٢٠ تیر ماه) با انتشار نخستین پیش بینی خود برای سال ٢٠١٥، گفت که تقاضای جهانی نفت به طور کامل به وسیله کشورهای غیر اوپکی تأمین می شود و تقاضا برای نفت اوپک با کاهش ٣٠٠ هزار بشکه ای به ٢٩, ۴ میلیون بشکه در روز می رسد. تولید کنونی نفت اوپک ٢٩. ٧ میلیون بشکه در روز است.

همچنین اوپک پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت این سازمان در نیمه دوم سال به طور میانگین به ٣٠, ۴ میلیون بشکه در روز برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز