خبرگزاری کار ایران

معاون عملیات شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران؛

قطعی‌های برق به دلیل کمبود گاز نیروگاه‌ها نبود

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۵۵۸

در پارس جنوبی کاهش ۲۰ روزه تعمیرات داشتیم که ۴۶۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر دستاورد آن بوده و همچنین در پالایشگاه بید بلند روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب بیشتر نسبت به سال ۹۲ گاز تصفیه شده وارد خط مصرف شد و ضمن اینکه در پالایشگاه فجر جم روزانه ۶ میلیون متر مکعب بیشتر از برنامه مصوب گاز تولید شد.

معاون عملیات شرکت ملی گاز با اشاره به مصائب و سختی های گازرسانی در ایام گرمای سال نسبت به رویه مصرف گاز در کشور ابراز نارضایتی کرد و گفت: عدم قطعی گاز منازل در زمستان سال گذشته به قیمت کم شدن گاز نیروگاه ها صنایع و دامن زدن به بیکاری تمام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالحسین ثمری معاون عملیات شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صیانت از مصرف گاز هنوز جایگاهی پیدا نکرده اظهار داشت: هر قدر تلاش کنیم تا تولید بیشتری داشته باشیم هیچگاه نمی‌توانیم بستر مطمئنی برای تامین انرژی کشور داشته باشیم به طوری که از زمانی که ۴۰ میلیون گاز صادراتی متوقف و جایگزین فرآوردهای داخل شد تا زمستان گذشته که ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه شد همچنان با مشکل گاز در زمستان مواجه‌ایم.

وی افزود: ‌ پیک مصرف گاز در زمستان است اما همچنان از زمستان سال گذشته در شرایطی خاص به سر می بریم و از دید وزیر در وضعیت بحرانی هستیم لذا تا زمانی که موفق نشویم به نیروگاه‌ها گاز طبیعی بدهیم مسیر اصلی تحقق نمی‌یابد.

رکورد ۲۰۵ میلیون متر مکعب تامین گاز در نیروگاه‌ها / سقف گاز مورد نیاز ۲۴۰ میلیون متر مکعب

ثمری تصریح کرد: البته تاکنون موفق شده‌ایم به رکورد ۲۰۵ میلیون متر مکعب در روزهای گذشته در تامین گاز نیروگاه‌ها برسیم اما همچنان تا رسیدن به سقف ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها فاصله داریم و تا زمانی که این عدد منفی باشد تمام بخش مدیریت فرس‌ماژور رفتار می‌کند.

وی ادامه داد: ما روزانه مصرف و تولید گاز را پایش می‌کنیم تا بتوانیم به اهداف اصلی وزارت نفت که پیش‌بینی شده برسیم.

تعمیرات زودهنگام واحدهای تولید گاز

معاون عملیات شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: برنامه تعمییرات اساسی از شهریور ماه در فازهای ۹ و ۱۰ آغاز شد و به لحاظ اینکه یکی از واحدها افت تولید پیدا کرد وتولید روزانه منفی می‌شد ناچار شدیم تعمییرات را زودتر انجام دهیم به طوری که بخش عمده تعمییرات در ماه رمضان و فصل گرما انجام شد لذا اگر در شرایط راحت از عملیات و تولید بودیم کارکنان در فصل گرمای عسلویه مجبور نبودند بصورت ویژه عملیات انجام دهند.

مصرف انرژی در ایران ۹برابر ژاپن و ۴برابر ترکیه / مصرف از تولید پیشی گرفت

وی با بیان اینکه در کشور ما مصرف از تولید پیشی گرفته وجایگاه انرژی شناخته نشده است تصریح کرد: ما به ازای هر تن معادل نفت که مصرف می‌کنیم تا هزار دلار درآمد داشته باشیم یعنی در کشور ما ۹ برابر ژاپن و ۴ برابر ترکیه شدت مصرف انرژی بیشتر است.

ثمری گفت: باید همواره سختی ها، هزینه ها و تلاشهای نیروی انسانی را برای بدست آوردن یک متر مکعب گاز که به راحتی سوزانده می شود به خاطر داشته باشیم در حالی که درکشور ما قدر این نعمت دانسته نمی شود وانرژی را ارزان می سوزانیم.

سخت گیری‌های وزارت نفت برای دستیابی به اهداف و مصوبات

وی با اشاره به اینکه در راستای سختگیری و مدیریت وزارت نفت در سال جاری تدابیری اتخاذ شده و دستاوردهایی نیز حاصل شده تصریح کرد: درپالایشگاه فجرجم، سرخون و ایلام تعمییرات اساسی فشرده داشتیم و از سیستم نوین استفاده شد که تا امروز ۹۵ میلیون متر مکعب تولید نسبت به برنامه مصوب داشته باشیم.

تسریع در روند تعمیرات پارس جنوبی / ۱۲ میلیون متر مکعب تولید بیشتر در بیدبند نسبت به ۹۲

معاون عملیات شرکت ملی گاز ادامه داد: در پارس جنوبی کاهش ۲۰ روزه تعمیرات داشتیم که ۴۶۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر دستاورد آن بوده و همچنین در پالایشگاه بید بلند روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب بیشتر نسبت به سال ۹۲ گاز تصفیه شده وارد خط مصرف شد و ضمن اینکه در پالایشگاه فجر جم روزانه ۶ میلیون متر مکعب بیشتر از برنامه مصوب گاز تولید شد.

وی تاکید کرد: سیاست وزارت نفت این بود که مدت زمان تعمییرات به گونه‌ای باشد که تولید در حداکثر باشد و گاز نیروگاه‌ها با ظرفیت بیشتری تامین شود.

انجام پیشرفته‌ترین تعمیرات بدون دخالت شرکت‌های خارجی

ثمری در ادامه به تعمییرات توربین های زیمنس اشاره کرد و افزود: یکی از اتفاقات خوبی که افتاد این بودکه در این توربین‌ها برای اولین بار تعمییرات سطح c یعنی پیشرفته ترین تعمییرات بدون دخالت شرکتهای خارجی انجام شد که در این زمینه باید ۷ مورد تعمییرات درسال جاری انجام می شد که ۳ مورد آن با کمک شرکت توربوکمپرسور نفت انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: ۸۵ تعمییرات اساسی در توربو کمپرسور در شرکت انتقال پیش بینی شده بود که ۳۲ درصد تعمییرات اساسی انجام شده است.

معاون عملیات شرکت ملی گاز همچنین گفت: بعد از سالهای تحریم پیگرانی هوشمند در خطوط انتقال نداشتیم اما امسال با عقد قرارداد ۸ هزار کیلو متر پیگرانی هوشمند را آغاز کردیم.

ثمری با اشاره به ذخیره سازی گاز در مخازن شوریجه تصریح کرد: ذخیره سازی در این مخزن از اویل خردادماه آغاز شد بنابراین در زمستان سال جاری علاوه بر بهره برداری از سراجه از ذخیره گاز شوریجه هم بهره برداری می شود که ۴ میلیون متر مکعب بیشتر از سالهای گذشته است.

قطعی‌های برق بدلیل کمبود گاز نیروگاه‌ها نبود

وی در خصوص مباحثی مربوط به کمبود سوخت نیروگاه‌ها که در روزهای اخیر مطرح شده توضیح داد: وزارت نفت متعهد است سوخت نیروگاه‌ها را تامین کند و با توجه به اینکه ظرفیت حداکثر مصرف سوخت در نیروگاه‌ها ۲۴۰ میلیون متر مکعب در روز است ما در زمان پیک مصرف ۲۰۵ میلیون مترمکعب را تامین کردیم البته زمانی که گاز موجود نباشد نیروگاهها از فراورده استفاده می کنند بنابراین نیروگاه‌ها با مشکل کمبود سوخت مواجه نبودند و ممکن است مسائل مطرح شده مشکلات داخلی نیروگاه‌ها و به دلیل تعمییرات اساسی و توقف در برق رسانی بوده ضمن اینکه در فصل گرما مشکلاتی در سیستم برق رسانی شان به وجود می آید.

با ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز نیروگاه‌ها در زمستان سوخت مایع استفاده نمی‌کنند

وی در خصوص اینکه آیا با تامین ۲۴۰ میلیون متر مکعب گاز نیروگاه ها بازهم در زمستان نیازی به سوخت‌های میان تقطیر خواهد بود یا خیر؟ گفت: میزان گاز مورد نیاز نیروگاه ها در زمستان ۱۵۰ میلیون متر مکعب است که اگر این میزان گاز تامین شود نیازی به فرآورده نخواهند داشت.

گازرسانی به منازل در زمستان گذشته به قیمت دامن زدن به بیکاری مطلوب بود

ثمری با اشاره به اینکه باید همچنان با تدبیر تولید و مصرف گاز را در شرایط بالانس نگه داریم، افزود: در سال گذشته تمام دغدغه این بود که در زمستان با کمبود سوخت مواجه نشویم و توانستیم شرایط مطلوبی را ایجاد کنیم اما این شرایط به این معنا نبود که مشکلات نداشتیم چرا که مشکلات پنهانی همواره همراه ما بوده بطوری که مجبور شدیم گاز نیروگاه ها و صنایع را کم کنیم تا فقط گاز بخش خانگی با کمبود مواجه نشود اما با این اقدام در واقع بیکاری ایجاد کردیم که اصلا وضعیت خوشحال کننده ای نیست.

وی با اشاره به اینکه مصرف گاز ایران از کل اروپا بیشتر است، تصریح کرد: ما در منازل با مصرف زیاد رفاه اضافی ایجاد کردیم لذا باید در زمینه بهینه سازی مصرف گام های موثری برداریم که این هدف با تدبیر وزارت نفت میسر خواهد شد.

گاز نیروگاه‌ها و صنایع را کم می‌کنیم تا توقع غیراصولی جامعه را پاسخ دهیم

معاون عملیات شرکت ملی گاز در خصوص اینکه آیا با تولید ۸۰ میلیون متر مکعب بیشتر آیا مشکل کمبود گاز حل می شود یا خیر، گفت: این مسئله بطور مطلق حل نخواهد شد و باز هم باید از گاز نیروگاه ها و صنایع را کم کنیم تا توقع غیر اصولی ایجاد شده در جامعه را پاسخ دهیم.

وی در خصوص میزان گاز مصرفی صنایع نیز گفت: در حال حاضر صنایع ۹۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند که کاملا تامین می شود و غیر از فصل سرما مشکلی برای تامین گاز صنایع نداریم البته برای نیروگاه ها مشکل داریم.

ثمری در خصوص برنامه برای تغییر سبد سوخت نیز تصریح کرد: یکی از مباحثی که در سال گذشته در زمینه تامین سوخت گاز با آن مواجه بودیم این بود که در برخی استان ها حتی حکم قضایی بابت عدم تامین گاز نیروگاه ها گرفتیم و درست هم بود زیرا شهر آلوده بود لذات اگر امروز وزیر تاکید اکید بر تعمیرات سریع و تولید مستمر دارد این است که نیروگاه ها فرآورده مصرف نکنند.

وی ادامه داد: یکی از اثرات جانبی این روند این است که در این دستورالعمل بعد اقتصادی و در کنار آن آثار زیست محیطی مطرح است اما راندمان نیروگاه‌ها و صنایع را نیز باید در نظر گرفت لذا چنانچه صنایع در توسعه راندمان را لحاظ نکنند با مشکل تامین گاز مواجه می شوند.

معاون عملیات شرکت ملی گاز درادامه با اشاره به اینکه در قوانین بودجه سال جاری برای یک علمک گاز از نظر هزینه سقف تعیین شده که اگر بیش از این میزان باشد شرکت گاز به آن واحد گازی تحویل نمی دهد.

وی افزود: در سال جاری برای گازرسانی به روستاها نیز سقف تعیین شده یعنی به روستاهایی که مقرون به صرفه نباشد گازرسانی نمی شود که اگر این پشتوانه قانونی در سال های گذشته نیز وجود داشت شرکت گاز مجبور نبود بار سنگینی را متحمل کند.

ثمری در خصوص طرح مینی ال. ان. جی نیز گفت: این طرح در راستای ایجاد بالانس و ایجاد شرایط مطمئن در شبکه مصرف گاز ایجاد می شود زیرا در سال گذشته که ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز دریافت کردیم تعادل شبکه برقرار نبود و از ظرفیت ۱۰ میلیون متر مکعب ذخیره ستفاده کردیم لذا مینی ال. ان. جی ها یکی از راهکارهای ایجاد بالانس است که با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی می شود و در جاهایی نیز که گازرسانی به سادگی امکان پذیر نیست مورد استفاده قرار می گیرد.

از کاهش قیمت گاز پتروشیمی‌ها راضی نیستیم

وی همچنین در خصوص کاهش قیمت گاز تحویلی به پتروشیمی ها نیز تصریح کرد: این تصمیمی است که دولت گرفته و از منابع دولت و از محل هدفمندی تامین می شود ضمن اینکه ترازوی ما قیمت گاز صادراتی است و هرچه گاز خانگی صنعت و نیروگاهی که عرضه می کنیم کمتر از قیمت صادراتی باشد در اصل ضرر کرده ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز