خبرگزاری کار ایران

بحران عراق ادامه دارد

اختلاف با بخش کردنشین آغاز شده است

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۳۹۳

بحران کنونی عراق نقطه تحولی برای این کشور پر چالش است، که سرانجام تاثیر چشم افسایی بر صنعت نفت این کشور می گذارد.

بحران کنونی عراق نقطه تحولی برای این کشور پر چالش است، که سرانجام تاثیر چشم افسایی بر صنعت نفت این کشور می گذارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از نشریه آرگوس، تا حدودی همگان معتقدند که ناآرامی‌های کنونی، دورنمای سیاسی و اقتصادی عراق را به طور اساسی و غیرقابل برگشت تغییر می دهد. کلید این تغییر شکل نیز دولت منطقه ای کردستان عراق است؛ منطقه ای که با توجه به شرایط به وجود آمده می‌تواند اگر نه به طور رسمی، اما در عمل تا حدودی، مستقل شود، که این مساله، بخش های تولید و صادرات نفت را نیز شامل می شود.

در مرکز همه انتظارهای به وجود آمده، حدس و گمان‌هایی در باره این که کنترل میدانهای نفتی و زیرساخت های صادرات شمال عراق به دست چه کسی می افتد، به وجود آمده است.

در نتیجه، شانس‌ به وجود آمده برای منطقه کردستان عراق و خریداران بالقوه نفت خام آن بسیار بالاست.

تغییر بزرگی که شاهد هستیم، به دلیل گروه تروریستی داعش و گروه‌های قبیله‌ای دیگر در شمال و غرب عراق به وجود آمده است. آنها کاملا میدان‌های نفتی شمال عراق و مبادی صادراتی‌ نفت خام این مناطق را از پایانه های نفتی بندر بصره در جنوب عراق جدا کرده اند.

حمله های خرابکارانه گروه تروریستی داعش در عراق می‌تواند مرحله پایانی کمپینی باشد که بیش از یک سال پیش با مجموعه‌ای از حمله‌های بی‌امان به خط لوله صادرات نفت شمال عراق(کروک - جیهان) آغاز شد؛ این حمله‌ها از قطب نفتی شمال کشور یعنی کرکوک آغاز شدند و تا مرز ترکیه هم ادامه داشتند.

خط لوله نفت کرکوک - جیهان که از اوایل ماه مارس گذشته فعالیتش متوقف شده است، اکنون در منطقه‌ای قرار دارد که به وسیله گروه نظامی پیشمرگه که متعلق به دولت منطقه ای کردستان عراق است، کنترل می‌شود.

هر سه میدان نفتی بزرگ استان کرکوک نیز در همین منطقه واقع شده‌اند.

رخدادهای ماه گذشته میلادی که به اقلیم کردستان عراق کنترل کل میدانهای نفتی کرکوک و همچنین امکان دسترسی به خط لوله‌ صادراتی نفت کرکوک - جیهان را داده‌اند، ‌ می‌توانند مقدار قابل توجهی از مدت زمان تحقق هدف تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت در سال ٢٠١٩، بکاهد.
به گفته ایوان میرنز، مشاور مستقل بازار نفت، چنانچه اقلیم کردستان عراق بتواند مرزهایش را گسترش دهد و ثبات ببخشد، می‌تواند تا دو سال دیگر روزانه دو میلیون بشکه نفت صادر کند و به شدت ثروتمند شود.

گفتنی است اقلیم کردستان عراق هنوز بر سر مسائل مرزی و نفتی اختلاف نظرهایی دارد، اما حقایق نشان می‌دهند که خطوط لوله نفت کرکوک - جیهان هم اکنون فعالیتش متوقف شده است، حال چه به عنوان مسیری برای صادرات نفت مناطق شمالی و یا به عنوان رابطی که می‌تواند در آینده یک شبکه ملی خطوط لوله نفتی را به وجود بیاورد و میدان‌های جنوبی را به مسیرهای صادراتی خارج از خیلج فارس متصل کند.

در عین حال، ‌جاه‌طلبی‌های گروه تروریستی داعش برای گسترش محدوده تحت کنترل خود به درون کشور اردن، نقشه ساخت یک خط لوله نفتی که بتواند جنوب عراق را به بندر عقبه اردن واقع در دریای سرخ متصل کند، به شدت به تعویق می اندازد.
همچنین، از آنجا که سه سال جنگ میان دولت سوریه با تروریستهای مسلح، دمشق را با مشکلاتی روبرو کرده است، نقشه‌هایی که پیش تر برای ساخت یک خط لوله نفتی راهبردی به سمت غرب ساحل مدیترانه سوریه وجود داشت، دیگر امکان‌پذیر نخواهند بود.

در نتیجه در سالهای آینده تنها مسیر صادرات نفت جنوب عراق می تواند پایانه‌های نفتی بندر بصره در خلیج فارس باشد. در حالی که ممکن است صادرات این منطقه با مشکلات جوی یا فنی روبه رو شود؛ مشکلاتی که سرانجام جلوی استخراج نفت را می‌گیرند. مگر این که بغداد بتواند معامله‌ای با اقلیم کردستان عراق انجام دهد که از طریق شرق عراق، از جمله منطقه کردنشین، مسیری برای انتقال نفت جنوبی - شمالی به وجود بیاورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز