خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد اقامه نماز:

دلمان برای مناطق بی‌آب کشور بسوزد

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۰۹۰

حدیثاست که راحت‌ترین اسراف این است که آب را دور بریزیم. قرائتی با بیان اینکه ما در صرفه‌جویی در مصرف آب نباید به‌ دنبال ابلاغ یا بخشنامه باشیم بیان داشت: می‌توانیم با رفتار صحیح نسلی را تربیت کنیم، زیرا اکنون ما الگویی برای مصرف نداریم و صداوسیما باید درباره صرفه‌جویی در مصرف آب و برق فیلم بسازد.

رئیس ستاد اقامه نماز با ارائه توصیه هایی به مردم درباره آداب مصرف آب گفت: آب برای همه است و زمانی که آب کم می شود نیاز به صرفه جویی است و مومن نیازی به ابلاغیه ندارد.

به گزارش ایلنا، حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با اشاره به اینکه آب برای همه است و مومن ابلاغ نمی‌خواهد گفت: زمانی که آب کم می‌شود، همه باید فکر کنند که چگونه می‌شود آب کمتر مصرف شود.

رئیس ستاد اقامه نماز اظهارداشت: مردم با ارائه طرح‌های ابتکاری به کاهش مصرف آب کمک کنند. باید از مردم کمک بگیریم تا طرح‌های ابتکاری خود در کاهش مصرف آب را به روابط عمومی وزارت نیرو ارائه دهند و این وزارتخانه به طرح‌های خوب جایزه دهد و این طرح توسط طراح آن بازگو شود.

وی با بیان اینکه با یک لیوان آب می‌توان وضو گرفت ادامه داد: در تابستان ۹۳ باید بیش از گذشته در مصرف آب صرفه‌ جویی شود. در حال حاضر، ۹۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و کشاورزان باید فکر کنند که چگونه می‌توانند آب کمتری مصرف کنند و اگر خداوند این نیت پاک را از کشاورز ببیند، به او روزی دوچندان می دهد.

قرائتی با بیان اینکه آب و برق برای همه است افزود: همه باید در کاهش مصرف آب کمک کنیم و کسانی که وسواس دارند، باید در مصارف خود بیشتر دقت کنند زیرا نظافت خوب است اما وسواس خوب نیست.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه در قرآن نیز درباره وسواس صحبت شده است گفت: شیشه‌ای را که می‌توان با روزنامه باطله پاک کرد، با پارچه پاک نکنید زیرا مجبورید دوباره پارچه را با آب بشویید.

وی گفت: حدیثاست که راحت‌ترین اسراف این است که آب را دور بریزیم. قرائتی با بیان اینکه ما در صرفه‌جویی در مصرف آب نباید به‌ دنبال ابلاغ یا بخشنامه باشیم بیان داشت: می‌توانیم با رفتار صحیح نسلی را تربیت کنیم، زیرا اکنون ما الگویی برای مصرف نداریم و صداوسیما باید درباره صرفه‌جویی در مصرف آب و برق فیلم بسازد.

قرائتی با بیان اینکه در بسیای از مناطق کشور به‌ دلیل بی‌آبی و کم‌آبی مهاجرت صورت می‌گیرد اظهارداشت: چطور وجدان‌تان آرام می‌شود که در مناطقی آب را اسراف کنید اما مناطقی در کشور بی‌آب بمانند؟ دلمان برای مناطق بی‌آب کشور بسوزد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه حیات هر موجود زنده‌ای از آب است تصریح کرد: سرچشمه هر زندگانی آب است و آب پیش از خاک بوده و پیش از اینکه سلطه خدا بر خاک باشد، بر آب است.

وی یادآور شد: زندگی ما و حیات ما از آب است و حتی به کافر نیز باید آبرسانی کرد و آب را نباید حتی بر کافر نیز قطع کرد. قرائتی با بیان اینکه برخی از کم‌آبی‌ها به خاطر گناهان است گفت: نماز و دعای بارن شوخی نیست و گاهی ما بد برنامه‌ریزی می کنیم و به خاطر برنامه‌ریزی بد ما، خداوند آب را از ما می‌گیرد.

قرائتی گفت: براساس فتوای امام خمینی(ره)، اسراف گناه کبیره است و بهداشت آب نیز خیلی مهم است. وی ادامه داد: آشغال‌ها را نباید در آب رودخانه ریخت و حدیثداریم که حق ندارید در آب چاه آب دهان بیاندازید.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: آب آشامیدنی باید از آب ظرفشویی جدا شود. وی با بیان اینکه آب خوردن آدابی دارد گفت: نخوردن آب یخ، مکیدن آب، با تامل آب نوشیدن و قرار دادن کاغذ بر روی لیوان آب نیمه‌ خورده شده از جمله آداب نوشیدن آب است.

وی اظهار داشت: امام راحل(ره) همواره بر روی آب نیمه‌ خورده شده کاغذ می‌گذاشتند. قرائتی با بیان اینکه باید در بیابان‌های کم‌آب درخت‌هایی کاشته شود که نیاز به آب کمتری دارند گفت: چاه‌هایی که پیش از این با ۴۰ متر حفر به آب می‌رسید، اکنون با ۲۰۰ متر حفر هم به آب نمی‌رسد.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: باغچه‌ها را به جای روز، شب آب بدهید تا آب تبخیر نشود و از آبیاری قطره‌ای برای باغچه‌ها استفاده کنید. قرائتی با بیان اینکه برخی از طرح‌های عوام از طرح‌های خواص نیز بهتر است گفت: از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب طرح بگیریم.

وی بیماری، به حرام افتادن، نداشتن تعهد به بشریت، برهم زدن آرامش جامعه، بخل، ایجاد اشتغال برای بیگانه و مقاوم نبودن را از خطرهای اسراف عنوان کرد و گفت: نبود الگوی مصرف معضلی است که باید حل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز